tips på hur man clickar in och ut...

schmitza

Ny medlem
har köpt mina första cykelskor...blev ett par flådiga racerskor!!
det enda pinsamma är ju att jag knappt vet hur fan jag ska clicka in dom haha

var på friskis idag och prova dom!! super fina att köra i men jaa...dom är ju grymma när man väl fått på dom på pedalen hahaha

riktigt pinsamt egentligen...

men någon som har lite tips och tricks till en nybörjare?

Lite olika teknik för olika märken, oftast kommer man ur genom att vikla ut hälen, iklickning brukar vara enklast, man lär sig var klossen sitter och då går det geswindt! =)

Träning ger färdighet!

Antar att det är vanliga SPD om de funkar på en spinningcykel hos Friskis?

För att komma ur vinklar man som sagt ut hälen.

När man ska i kan det underlätta att sätta in foten lite bakifrån, med tån neråt (tänk sträckt vrist), för att sedan trycka ner hälen. Kika på hur klossen fäster i pedalen, så bör det klarna hur den ska komma in.

...och gör dig inga illusioner: du kommer att falla minst en gång när du stannar och inte får ur foten tillräckligt snabbt. :)

Greup skrev:
-------------------------------------------------------
> ...och gör dig inga illusioner: du kommer att
> falla minst en gång när du stannar och inte får
> ur foten tillräckligt snabbt. :)

Eller när man överskattar sig själv och ger sig upp för en brant backe som man halvvägs märker att man inte klarar.

slemklump skrev:
> Greup skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...och gör dig inga illusioner: du kommer att
> > falla minst en gång när du stannar och inte
> får
> > ur foten tillräckligt snabbt. :)
>
> Eller när man överskattar sig själv och ger sig
> upp för en brant backe som man halvvägs märker
> att man inte klarar.

Beroende på modell av cykel och geografisk hemvist, passa på att pröva medan det finns snövallar kvar utomhus, skönare att falla i.

min mest minnesvärda SPD-vurpa gjorde jag utanför Folkets Hus i Motala på väg upp för backen mot torget. För hög växel + uppförsbacke = SPD-vurpa. Pinsamt att vurpa innan jag ens startat...

AxelSthlm skrev:

, passa på att pröva medan det finns
> snövallar kvar utomhus, skönare att falla i.

Myrstackar är också helt ok att falla i, sikta inte på en med pissmyror bara (talar av erfarenhet..)

Mycketvillhamer skrev:
> Fast SPD-vurpa på spinningcykeln lär bli grymt
> pinsamt oavsett hur ny du är!

+1

För mig blev det 3 SPD vurpor innan jag lärde mig reagera blixtsnabbt när det behövs. Den första var pinsam. Hade precis köpt dom så var på väg hem o skulle vända vid ett ställe o tänkte tanken att nu måste jag vara beredd på att klicka ur en fot sen föll jag som en fura som tur var så var det gräs där så jag landade mjukt.

Mycketvillhamer skrev:

Finns det någon som sitter på en bild av en sådan händelse?

Tror de värsta att klicka ur är spd-sl, har ramlat med cykeln 2ggr p.g.a. av att de sitter stenhårt oh ej hunnit klicka ur i tid(Har dem på lägsta läget).

Detta har aldrig hänt med SPD.

klick_soft_glide_2.jpg
?

Jag har SPD-vurpat varje gång jag kört på nya pedaler i stortsett, bland annat på HBBs parkering på premiärturen av scalpelen 2010. Även flera gånger efter det när jag varit helt slut i skogen, när man blir trött sker alla möjliga konstiga misstag. Jag gjorde nog nånstans runt 100 vurpor sommaren 2010, nästan alla när jag va trött och börjar tappa koncentrationen medans jag laddar på lite för hårt.

Hannosaurus skrev:
> Jag har fortfarande inte gjort min SPD-vurpa. Men
> när jag väl gör det kommer det vara magiskt :)

Samma här...

Greup skrev:
> ...och gör dig inga illusioner: du kommer att
> falla minst en gång när du stannar och inte får

+ falla igen när du hunnit få ur ena foten, men tippar åt andra hållet :)
(Kan inte bara vara jag som gjort så)

Note to self: undvik att missa att klicka ur pedalen, speciellt om du skall göra manövern framför ett fullsatt café i Italien. Jublet visste inga gränser....

Mycketvillhamer skrev:

Jag höll på att vurpa första gången jag provade spinning, en typ omvänd spd-vurpa skulle det blivit. Vänster sko klickade ur när jag tog i och sen kom högerbenet farande med vansinnigt fart. Höll på att ta med hjälm till nästa pass.

Jag gjorde min första vurpa på avenyn en solig lördag utanför en fullsatt uteservering, och då jag sedan skulle stanna utanför ett apotek för att plåstra om såren så vurpade jag åt andra hållet...

Greup skrev:
> ...och gör dig inga illusioner: du kommer att falla minst en gång när du stannar och inte får

Ja blir det bara en SPD vurpa får man vara glad ;7) Senast i somras här hemma så hände det mig. Upps vingel, vingel så ligger man där på rygg, som en annan sköldpadda. Pinsamt var ordet. Tur att det var på innergården så inga grannar såg mig;7)

se till att spd-klossen sitter fast med åtminstone 2 skruvar... jag tappade en skruv under träning och då hjälpte det inte mycket att vrida ut hälen...

JNA skrev:
> se till att spd-klossen sitter fast med
> åtminstone 2 skruvar... jag tappade en skruv
> under träning och då hjälpte det inte mycket
> att vrida ut hälen...

Nä, då får man vrida många fler varv. Och åt rätt håll oxå. Det är lite trixigt, men går med lite träning.

kul att se att så många vågar snacka om såna hära saker!! för vad jag har hört så ska ju cyklister vara lite så"jag tror jag är bättre än alla andra" haha lite stora på det ungefär

Jag har också lyckats gänga upp en skruv, men då hade jag sån jäkla tur att jag satt på en spinningcykel så det märktes nog inte så mycket.
Första gången jag cyklade på SPD så hade jag ändå kört spinning ganska länge, men ändå så lyckades jag givetvis vid första stoppet (ett rödljus) trilla åt sidan. Klarade mig turligt nog helt utan skador.

jocke_tuffing skrev:
> Jag är fortfarande förbryllad över hur ett par flådiga racerskor har spd...

Ja det kan man kanske vara, förbryllad" och med all rätt också. Men det är kanske som för mig. SPD andvänds lite väl slarvigt av mig och det heter kanske "SPD SL" eller något sådant. Vad vet jag.

Tillbaka
Topp