Tips på hybrid för pendling 1.5x2 mil med sadelväska

turbo100

Medlem
Hej,
Har en gammal Crescent Starren jag renoverat och pendlat ca 150 mil på men jag skulle vilja ha något bättre och har lite undringar,
Jag har 188cm normalt fördelade, är en 56:a rimligt val gissar ni?
Jag har sett en beg Trek Zektor 3 från 2017, är det ett vettigt val om den kompletteras med skärmar o pakethållare? Gissar att det är shimano 105 växel på den och det är det jag vill ha!
Det är 20 växlar så det är 10-drevsmodellen, är det lika bra kvalite på 105 10-växlarsmodell som de nyare 11-12?
Annat tips på cykel mottages tacksamt, gärna länkar till tips på rea-priser med bra prylar för jag har begränsad budget... :(

10del är både mer slitstarkt och mer hållbart än 11-12 . Fler växlar => tunnare delar + att man kan ta mer betalt för delarna...

Bockstyre skulle jag välja för det avståndet, men är en smaksak.

/A

Canyon Commuter/Roadlite brukar ofta tipsas om här, liksom Specialized Sirrus. Cube har några fina hybrider.

Hej och tack.
Verkar vara Tiagra kasett/reglage på cykeln. Vad jag läst slutade 105 med 10-växlar 2014.
Varför har Trek valt 105-växel med Tiagra-delar?
Vad jag förstår är 105 en bra serie så vill gärna veta om jag gör avkall på kvalitén med en sådan här mix?

En fråga till, vad kan en begagnad 2017 Zektor 3 vara värd?
Jag känner max 5k i vettigt skick - är det rimligt eller är jag fel på det?

Hej och tack.
Verkar vara Tiagra kasett/reglage på cykeln. Vad jag läst slutade 105 med 10-växlar 2014.
Varför har Trek valt 105-växel med Tiagra-delar?
Vad jag förstår är 105 en bra serie så vill gärna veta om jag gör avkall på kvalitén med en sådan här mix?

105 kostar mer, men det ser snyggt ut för den oinsatte att ha en "bättre" bakväxel. Har i praktikten ingen betydelse för nånting att bakväxeln är ett snäpp högre. 105 är definitivt bra grejjer, men tiagra är bra också. Inget fel med tiagra. Trekken du har verkar ha kostat ca 8000 ny, och i den prisklassen är det tiagra du kan förvänta dig. Klart dom hade kunnat ha 105, men då hade du hamnat 2000-3000 kronor högre. Tycker inte att man gör avkall på kvalitén med tiagra.

Om jag googlat fram rätt cykel så kommer den med 32mm breda däck i original. Det tycker jag personligen är lite smalt för bekväm pendling. Så jag skulle kolla ordentligt hur mycket plats som finns för bredare däck och skärmar. Vill man köra dubbdäck på vintern så tar det också lite mer plats än sommardäck.

Om jag googlat fram rätt cykel så kommer den med 32mm breda däck i original. Det tycker jag personligen är lite smalt för bekväm pendling. Så jag skulle kolla ordentligt hur mycket plats som finns för bredare däck och skärmar. Vill man köra dubbdäck på vintern så tar det också lite mer plats än sommardäck.
Själv tycker jag att det är lagom. Bekvämt och bra. Vinterdäcken är 35mm dock.

Tillbaka
Topp