Tips på instegsracer

Gatuzzo

Aktiv medlem
Tips på instegsracer
Tja!

Investerade i min första riktigt mtb förra året. Fått lite blodad tand att komplettera mtb med en racer, i huvudsak för pendling till jobbet (15km enkel) samt någon söndagstur så att säga.

Så, jag behöver nu hjälp med vad jag ska ha för cykel, kikar lite efter en begagnad nu i första hand, budget 5000-10000 ungefär, men desto mindre desto bättre.

Jag har spanat lite extra på följande cyklar;
- Specialized secteur från -14, utrustad med Shimano 2400 claris..?
- Trek 1,2 från -14, utrustad med Shimano Sora..
- Bianchi via Norone 7 från -14 med Campagnole Xenon..

Står väl lite i valet och kvalet mellan dessa, samtliga ovan har väl framgaffel i kolfiber..

Någon som har erfarenhet av ovan nämnda cyklar? Most bang for the buck?

/ Daniel

Tips på instegsracer
Secteur tar stora däck vilket är käckt vid seriös pendling
1.2 är det lätt att montera skärmar på (tror det gäller -14 oxå) vilket är käckt vid seriös pendling
Nirone är en trevlig ram och Miche hjulen (naven?) är tåliga och bra.
Xenon är en billig men bra grupp - det är INTE claris och sora (mer än årets modell).

Men åter igen:
Se till att storleken stämmer - det är viktigare.
Se till att hjul är i bra skick.

Tips på instegsracer
Tack för input, jag ska med andra ord hålla mig ifrån Claris och Sora.
Spanar lite på en Bianchi Impulso c2c med 105 rakt igenom.. Lite mer pengar, men fullt inom budget.
Storleksmässigt rätt, kanske läge att kika mer på Bianchi cyklarna och prova..?

Vad för nya alternativ finns där, som är prisvärda? Lite prylfixerad är jag och kan höja budgeten om jag känner att nästa steg är värt det..

Tips på instegsracer
Du får snart en länk till Canyon av Sixten, sen behöver du inte fundera mer. ;)
Om du hinner före, ta Bianchin med 105, eller Campagnolo om du vill ha snyggare komponenter.

Edit. Tiagra är såklart också helt ok. Sora funkar säkert men då får du färre växlar.

Senast ändrad:
Tips på instegsracer
...hålla sig borta och hålla sig borta... (från Claris och Sora).
Det funkar och är resten rätt (ram, pris ,hjul) å är det ju inte hela världen att byta ut om det är kul att cykla.

Impulso vs Nirone? Förstnämnda styvare och något tyngre. Geometrin är "samma" (C2C).

Tips på instegsracer
Har både Claris och 105, båda fungerar utmärkt. Största skillnaden är att den ena är 8-delad och den andra är 11-delad.
Visst är 105 rappare, mjukare, skönare och en massa andra adjektiv, men Claris klarar av att byta växel alldeles utmärkt också.

Tips på instegsracer
Canyon har inga Claris / Sora racers.
Billigaste cykeln har Tiagra 4700 2x10 speed, 8,7 kg för 8800 kr.
Näst billigaste har Shimano 105 5800 2x11 speed, 8,1 kg för 10800 kr.
Länken får du lista ut själv.

Hittar du en beg cykel med Ultegra 6600/6700/6800 i rätt storlek och under 10 lax kan det vara idé att kika vidare på den.

Tips på instegsracer
Det är ju två olika storlekar :-) och det skiljer väl tio år mellan ramarna :-)
[54? trodde 53 och 55 varit sedan början på tvåtusentalet. Där ser man...]

Tips på instegsracer
Bägge är bra. Prova bägge med sadeln på rätt höjd, och se hur det ser ut och känns, eftersom det är olika storlek på dem.

Nån bikefit behöver du inte göra nu.
du kommer ändå att vilja justera något förr eller senare. Ta den som är bekvämast nu. Om du är ungefär lika lång som han som säljer den första, åk dit först. Tänk på att styrets placering är lätt att ändra på, om det skulle behövas.

Tips på instegsracer
Åldern spelar inte så värst stor roll, jag är ute efter en hyfsat bra cykel som komplement till fräsandet i skogarna på min andra cykel.
Jag är inte särskilt insatt, så därför behöver jag lite input.. ;)
Men det är klart, en över 10 år gammal cykel är jag väl inte så värst sugen på..

Tips på instegsracer
Hur lång är du? Det kan vara bra att veta ifall någon annan sitter och kika på blocket. Var bor du och hur långt kan du tänka dig att åka för att handla en ev begagnad hoj?

vh
/Rickard

Tips på instegsracer
Jag är 178cm lång. Utgår från Jönköping, för rätt cykel kan jag köra en bit, t.ex. Göteborg, Örebro, Norrköping, Oskarshamn, Kalmar, Karlshamn, Kristianstad, Helsingborg, Halmstad t.ex..

Tips på instegsracer
Mja, kanske det, kändes väl lite som överkurs med en cykel som i grunden rör sig kring 25-30k.. Tänker mig att det kan vara dyrt att hålla igång den ifall komponenterna börjar trilskas..?

Tips på instegsracer
emmer sa:
Secteur tar stora däck vilket är käckt vid seriös pendling
1.2 är det lätt att montera skärmar på (tror det gäller -14 oxå) vilket är käckt vid seriös pendling
Nirone är en trevlig ram och Miche hjulen (naven?) är tåliga och bra.
Xenon är en billig men bra grupp - det är INTE claris och sora (mer än årets modell).

Om det är pendling den främst ska användas till hade jag tittat mer på dessa punkter som emmer belyser än vilken växelgrupp som sitter på.

Tips på instegsracer
Gatuzzo sa:
Mja, kanske det, kändes väl lite som överkurs med en cykel som i grunden rör sig kring 25-30k.. Tänker mig att det kan vara dyrt att hålla igång den ifall komponenterna börjar trilskas..?

Då är det bara att köpa billigare slitdelar. Slitdelarna har i princip samma funktion men väger mindre ju mer man betalar. Finns skärmar som man sätter fast med gummiband.

Senast ändrad:
Tips på instegsracer
BjornR sa:
Gatuzzo sa:
Då är det bara att köpa billigare slitdelar. Slitdelarna har i princip samma funktion men väger mindre ju mer man betalar. Finns skärmar som man sätter fast med gummiband.
Och komponenterna är ju enkla numera (Tiagra/1030 bakdrev, vanliga 5-ekrade klingor, 10-delad kedja, vanliga kassettbelägg till bromsarna o.s.v.)
Men skärmar kan bli lite intressant (vilket gäller de flesta racers, men är inget man vill ha på helgerna ändå). Bättre köpa regnbyxor och skoöverdrag att ha i en rygga :-)

Tips på instegsracer
Stor risk att bilen agerar transportmedel när det regnar :D
Ja fy rackarn, det finns lite att välja på, ska lufta min mtb ikväll och se om jag blir något klokare.. :)

Tips på instegsracer
Gatuzzo sa:

Det är inte så mycket dyrare slitdelar på Scotten som länkades ovan, det som gör att den har dyrare inköpspris är framförallt ram och hjul. Växelgruppen är väl typ tredje bäst från SRAM, och motsvarar Shimanos 105-grupp. Jag tyckte priset på den verkade helt ok. Det viktigaste är dock att den är rätt i storlek, passar den inte så hjälper det inte att det är bra grejor eller lågt pris, du vill inte cykla på den ändå.

Tips på instegsracer
Gatuzzo sa:
Stor risk att bilen agerar transportmedel när det regnar :D
Ja fy rackarn, det finns lite att välja på, ska lufta min mtb ikväll och se om jag blir något klokare.. :)

Då köper du lastcykeln 'Bullitt' för att inte riskera att ta bilen, om pengarna finns. Lasta, frakta och pendla går utmärkt på en sådan.

Ju mindre du tar bilen, ju roligare blir det att cykla i skogen.

Tips på instegsracer
Gatuzzo sa:
Jag tycker att den gula foliecykeln är fin och prisvärd, den är inte dyrare att hålla igång än en äldre cykel med sämre komponenter.
En ny Foil 30 kostar "bara" 19000 kr (förra årets modell) https://www.teamsportiaonline.se/scott-foil-30---2016/product/6795
Men å andra sidan får du årets Ultimate CF SL 7.0 för 16500 kr, med bättre vevparti, bromsar, hjul, däck, ram 940 g / gaffel 295 g, sammantaget väger den ½ kg mindre än Foil 30. https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-7-0.html

Senast ändrad:
Tips på instegsracer
Jag ska utrycka mig så här, jag är inte så värst kräsen, än..
Jag lade lite krut på min MTB förra året, ingen värsting på något vis, en Scott Aspect 910 för ca 11k + utrustning för några lappar till..
Där ville jag ha en lite bättre dämpare och helt okey "drivlina"
Nu har jag inte samma kravbil på racern, hellre en för 5k beggad som ny gick till 9-10k, än en beggad för 10k som ny kostade 20k..
Jag ska motionera lite på den och ta den till jobbet de dagar jag inte blåser eller behöver dykardräkt på mig..
Om cykeln väger något kilo hit eller dit spelar absolut ingen roll då jag själv har minst 10kg övervikt som ska bort innan jag diskuterar cykelns vikt.. ;)

Tips på instegsracer
Sixten Fors sa:
Gatuzzo sa:
Jag tycker att den gula foliecykeln är fin och prisvärd, den är inte dyrare att hålla igång än en äldre cykel med sämre komponenter.
En ny Foil 30 kostar "bara" 19000 kr (förra årets modell) https://www.teamsportiaonline.se/scott-foil-30---2016/product/6795
Men å andra sidan får du årets Ultimate CF SL 7.0 för 16500 kr, med bättre vevparti, bromsar, hjul, däck, ram 940 g / gaffel 295 g, sammantaget väger den ½ kg mindre än Foil 30. https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-7-0.html

lundatok sa:
Nu hade hen ju bara 10 kkr att röra sig med så 65% över budget känns som ett gjutet tips.

Jag citerade TS 25-30K och påpekade att en ny Foil bara kostar 19K. Lade sedan till en annan cykel med bättre spec för 16,5K jmf. med Foli för 19K.

Jag sa inte att TS skulle köpa någon av dem utan bekräftade att den gula för 9500 kr var en bra cykel att köpa, inte dyrare att hålla igång än en billigare/äldre/sämre cykel.

Tips på instegsracer
Ni som har koll, hur mycket har utvecklingen gått framåt på ramar i kolfiber om man jämför en dyr cykel från 2011 mot dagens billigare eller mot dagens dyrare??

Tips på instegsracer
Kolfiber blir billigare och kunskapen hur man använder kolfiber blir bättre.
Så nyare ramar är generellt (extremt jä*la generellt - med miljoner undantag och exempel på motsatsen) billigare och bättre.

Tips på instegsracer
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Eh? Hallå eller?
Scott Foil 30 2016:
Vevparti: Shimano FC-RS500 52/36T, 920 gram
Bromsar: Tektro T531/541

Ultimate 2017:
Vevparti: Shimano FC-5800 52/36T, 740 gram
Bromsar: Shimano BR-5800

Det senare vevpartiet är lättare, kransarna lika billiga att ersätta. Svårt att se fördelar med RS500.
Bromsarna är svårare att jämföra, Tectro Direct vs. 5800 Central. Vilket är bättre? Kanske Tektro. Oavsett, båda funkar och bromsar bra.

Tips på instegsracer
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Eh? Hallå eller?
Scott Foil 30 2016:
Vevparti: Shimano FC-RS500 52/36T, 920 gram
Bromsar: Tektro T531/541
Ultimate 2017:
Vevparti: Shimano FC-5800 52/36T, 740 gram
Bromsar: Shimano BR-5800
Det senare vevpartiet är lättare, kransarna lika billiga att ersätta. Svårt att se fördelar med RS500.
Bromsarna är svårare att jämföra, Tectro Direct vs. 5800 Central. Vilket är bättre? Kanske Tektro. Oavsett, båda funkar och bromsar bra.
Jasså så ja. Då håller jag med dig.
Jag trodde du jämförde med den i annonsen...

Tillbaka
Topp