Tips på kedjestyrare - bash

kaj a

Aktiv medlem
Hej alla

Min clowncykel behöver en kedjestyrare, men det är ju en djungel därute så jag behöver lite tips och råd.

Jag kör 1x9 så det finns ingen framväxel som håller ordning på kedjan. Cykeln är en DMR med ISCG-fästen som mest går i Uppsalaskogarna, Lunsen, Nåsten och liknande. Jag tror alltså inte att jag behöver en bashguard utan bara en mojäng som gör att kedjan inte hoppar, har jag rätt eller fel där? Vad rekomenderas?

Stort tack

//Kaj

ja, E-13 känns ju lyxiga och fina, har tittat en kort sväng på dem, men med lyxen kommer också priset, och jag är helt enkelt inte beredd att pynta £99,99...

MRP G2 Slalom Guide tycker jag har bättre finish än LG1:an. Jag har kört med E13 SRS men uppgraderade precis till LG1. Bra mycket enklare att hålla rent samt lite lägre vikt.

Gå på Mrp:n om du skall köpa nytt.

Vad är skillnaden mellan MRP G2 (generation2?) och MRP slalom? Även MRP är ju i det dyrare skiktet men där finns ju CRC's kopia på MRP slalom för runt £30 vilket är en okej nivå

Ja, jag uppfattade MRP G2 slalom som andra generationens MRP slalom, ett smart sätt att få nytt patent på en bra ide när det kommer kopior på den tidigare...

Om vi tittar vidare på MRP-kopian och liknande, hur funkar det att fästa den vid vevlagret? Sitter den bra? Frågan gäller förstås alla andra kedjestyrare som fästes vid vevlagret också

AndersS - precis, jag kör 32 fram, och de flesta kedjestyrare verkar vara gjorda för 36 tänder. Alternativet verkar vara en kasserad framväxel eller något liknande Roox Chaindog/DMR chain cage.

Tänker jag rätt, eller helt uppåt väggarna?

Här är en som ska funka för 32t-36t, tyvärr inte i lager; http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17295

Själv så har jag precis monterat en; http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=28593 . Har inte hunnit att köra den ännu, men den ser ut att funka.

Det som jag hade mest ångest för innan jag beställde var hur kedjestyraren skulle passa tillsammans med mitt vevparti. Jag kör med ett Hone parti där jag bara använder 32t kransen. Jag kunde ivarjefall montera av lill klingan och dess infästning går precis fritt ifrån kedjestyraren.

Sen så gäller det väl att få rätt monteringsätt, ISCG, BB...

//Anders

Tillbaka
Topp