tips på kläder för pendling +2 grader och regn

sailor

Aktiv medlem
Mitt gamla vindställ pallar inte med mycket regn så det blev väldigt blött häromdagen.
Att cykla i orange galonställ är ett alternativ eller andasseglarstället men det är mycket tyg och vill inte ha seglarstället förstört av vägsalt.

Finns det bra windstopper-ställ som fungerar i ösregn?

Ska testa mitt galonställ (från 80-talet?) nästa vecka, lär inte frysa med den (absolut inte andas-material...).

Någon med tips på andra alternativ?

mvh
Allan

Mina windstopperplagg funkar iallafall inte i regn... gore tex och ta det lugnt för att inte svettas ihjäl funkar även om det inte är så kul. Undvika ryggsäck/budväska, värmer alltför bra (cykelväska på pakethållaren som en riktig touringcyklist) och använda ventilerna som förhoppningsvis finns under armarna på jackan./J :)

Jag kör i Haglöfs LIM-serie. De allra lättaste i GoreTex-Paclite. Underbar andasförmåga, men ärmarna upplever jag släpper igenom lite fukt. Alldeles för dyra för att ramla på grus i men det har jag gjort en gång, tyvärr. Jag fick mitt ställ i present förra året och har använt jackan varje(!) dag sen dess och det syns inte ens på den. Mycket bra kvalitet. Jag ser det som en bra investering för dessa skalkläder kan jag ha lääääääääääänge.

Försöker ta det lugnt (därför numera mtb) men lyckas inte alltid...
jag har en pakethållare, försökt att undvika den men man får se det positiva - mer vikt på bakhjulet.

Jag får kolla in Haglöfs då, trilla av cykeln har jag inte tänkt göra, tack för tipset.

GoreTex cykelöverdragsbyxor och en jacka som andas bättre (men som inte är regntät). Min Pearl Izumi Zephr(???) tycker jag är en bra avvägning mellan täthet och andningsförmåga. Sedan får man välja hur mycket man skall ha under, beroende på hur temperatur, tid och ansträngningsnivå.

Haglöfs Paclite fungerar i ösregn, och att smyga till jobbet funkar det också, men tar jag i lite så blir det snabbt för varmt. Sen vill man ju verkligen inte rippa dom i en krash i gruset heller.

3.jpg

Viktigaste om man nu inte vill slita ut "finkläderna" är väl att ha skärmar på hojen. Annars dröjer det inte länge innan tyget tar slut i baken.

Kör gtx-jacka vid behov samt lite enklare regnbrallor. Köpte ett par fina packlite men de kom bort efter två turer :-(

Har själv inte så långt till jobbet så jag byter inte om. Kör därför lite för kalla kläder för att inte börja svettas. Däremot är det skönt med något om halsen. Har en jättebra "fuskolle" i "massflow" (nån windstopperfleece) från klättermusen. Det brukar bli jeans, T-shirt+ skjorta, fuskolle och skalkläder ner till nån minus.

//jns, som gjort åt två par Haglöfs Foss och ett par craftbyxor på jobbpendling under snart 6 år

På benen tycker jag att det fungerar bra med tjockare tajts, gärna med vindskydd på framsidan av låren. Tex Crafts byxor.

Överkroppen är svårare. Har en jacka i windstopper på överkroppen. Andas bra men blir genomblöt när det kommer regnskurar.

Håller med Boe om att regnställ, som tål regn, blir för varma. Blir man inte blöt från utsidan blir man blöt från insidan.

Craft har en bra cykeljacka som andas hyfsat och står emot regn hyfsat, utan att bli allt för dyrt:

Bilagor

• Craftkläder.jpg
    Craftkläder.jpg
    52 KB · Besök: 61
Jag hakar på och frågar om tips om en lite tjockare jacka som inte behöver så så mycket kläder under för att hålla värmen kring ca -5 grader. Har en Gore windstopperjacka som är bra men i tunnaste laget när det biter i kinderna. Tänker främst ha den till pendling knappa 15 km enkel resa.

Det är alltid samma sak, folk vill ha tips om kläder som inte fins. Hur man ska klä sig är oxå väldigt personligt vad som funkar för någon fungerar kanske inte för någon annan. Det krävs rutin och erfarenhet för att veta hur du ska klä dig, visst kan man få tips, men det finns ingen jacka som andas, rengntät, snygg, tålig, bra reflexer, funkar i +20 till-10 och kostar 100 sek. Tyvärr!

Bjarne

va va va vad är det du säger?????

Bjarne skrev:
-------------------------------------------------------
det finns ingen
> jacka som andas, rengntät, snygg, tålig, bra
> reflexer, funkar i +20 till-10 och kostar 100 sek.
> Tyvärr!
>
> Bjarne

Bjarne har en poäng med att det inte finns en jacka som passar till allt. Men det har nog de flesta redan insett.

För egen del kör jag med samma jacka oberoende av om det är +5 eller -5. Istället använder jag den berömda lager på lager metoden. Är det riktigt kallt kompletterar jag underställen med dubbla cykeljackor.

Men som sagt det är jag. Andra jag cyklat med har betydligt mer eller mindre med kläder på sig....

Jag svarade inte på din fråga, det gällde klädfrågor i allmänhet.
Jag tycker Gore har mycket bra jackor, det finns både lit tjockare och tunnare.

Bjarne

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hakar på och frågar om tips om en lite
> tjockare jacka som inte behöver så så mycket
> kläder under för att hålla värmen kring ca -5
> grader. Har en Gore windstopperjacka som är bra
> men i tunnaste laget när det biter i kinderna.
> Tänker främst ha den till pendling knappa 15 km
> enkel resa.

Ok, jag smäller till med Marmot DriClime Windshirt. Du skrev lite tjockare jacka, denna har mikrotunnt fleecefoder på insidan och vindtätt tyg på utsidan. Jackan tål lite regn, men ösregn håller den inte för. Använder min året om så länge det inte öser ner, vid 5-10 plus räcker en kortärmad cykeltröja under, vid noll räcker en långärmad cykeltröja under och när det blir -5 till -15C har jag långärmad cykeltröja och underställströja under. Andas otroligt bra, bästa jackan jag någonsin köpt för högpulsaktivitet. Finns på nätet och i vissa välsorterade sportaffärer som säljer Marmot.

Det är mer en jacka för cykling/löpning, men funkar nog till pendling också.

/Leo

här länk och bild:

Marmot DriClime Windshirt

Nike har en riktigt grym jacka som heter Storm-fet dyr som få annant 1900:- men den är både RegnTÄT och vindTÄT man blir blöt som fan under om man håller igång länge å verkligen kör hårt.
Den har luft fickor som jag ännu inte prövat på min men förra torsdan då vi hade ett jäkla Snöoväder uppe i Täby/Vallentuna trakten var jag ute med nåra å körde en 5 mila tur.
Jag hade denna jacka ytterst och på benen Craft Storm Tights på benen och jag vart aldrig blöt eller kall så länge vi höll igång.
Det är Ytterst innerst är vell det gammla vanliga superunderstället som gäller även om jag personligen kör med vanliga cykelkläder med benarmvärmare och det räcker gott =)

Gå till närmaste Cykelaffär som vet vad dom pratar om tex i sthlm Jarla cykel Cykloteket Cykelcity m.fl har ett stort och bra utbud på bra kläder för året runt dom kan se till att du får rätt grejer.

//Peter

Eftersom mina cykeljackor och överdragsbyxor har ganska risiga dragkedjor och är väldigt ömtåliga har jag börjat fundera starkt på att överge dem nu under vintern. Jag funderar faktiskt på att köpa ett par såna där byxor som vägarbetare har med reflexer och tyg som stöter bort vatten, skyddar mot vind samt är stryktåliga ifall man ramlar. De är dessutom gjora i ett sånt material att man lyser upp som det värsdta stopplyset i mörkret. detsamma gäller jackan som kan fås i olika modeller (riktiga vinterjackor, fleecetröja/jacka eller en tunn vindtät jacka med ett nätfoder). De är inte särskilt dyra och de är väldigt hållbara eftersom de är gjorda för folk som ska arbeta i dem. De är tydligen väldigt bekväma också eftersom man ska kunna röra sig enkelt i dem.

Goretex-stället funkar bra när det regnar men om det inte regnar eller är rejält slaskigt ute känns det ganska överflödigt. Dessutom är man ju alltid rädd för att sabba stället ifall man kör omkull.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp