Tips på knäskydd?

Bergendahl

Ny medlem
Tips på knäskydd?
Är ny på mtb men känner jag vill ha ett par knäskydd direkt.

Gärna under 1000 lappen.

Hakade upp mej lite på Dainese trail skins 2 just för dom verkar populära och fått lite recensioner men verkar dessvärre inte finnas på för många ställen. Slut på M strl hos wiggle.

Har ni några andra tips?

Tips på knäskydd?
Jag har inte så mycket att annat att jämföra med men köpte Scotts Soldier knäskydd förra sommaren. Tycker de fungerar riktigt bra. Bekväma att ha på sig så man inte struntar i att ta på sig dom även om man ska cykla lugn långtur. Känns som de skyddar bra även på sidan av knät. Har som sagt inte provat några andra så kan inte säga om de är bättre eller sämre än något annat märke. Men Jag gillar dem kört med dom i snart ett år och de sitter fortfarande bra!

Tips på knäskydd?
Bergendahl sa:
Rattnalle sa:
IXS Flow brukar få många rekommendationer. Jag är på mitt tredje par och kommer köpa samma nästa gång också.

Ska kolla lite på dom! Men 3e paret är det över många år då!
Tror det är fem år sen jag köpte första paret. Använts flitigt, ramlats i ett antal gånger och tvättats ofta. Det är dock bara ett par som jag slet ut helt. Par nummer tre köpte jag för att ha två par på resor. Det andra paret är ok bortsett från att kardborren börjar bli lite dålig.

Senast ändrad:
Tips på knäskydd?
Kör också IXS flow, tycker de fungerar bra när man behöver trampa.
Dock beställt Fox lite längre version nu för att minska risken att se ut som Rattnalle ;)

Tips på knäskydd?
Rattnalle sa:
IXS Flow brukar få många rekommendationer. Jag är på mitt tredje par och kommer köpa samma nästa gång också.

+1

Har haft mina i flera år nu och är lika sköna som när jag köpte dem. Provade Troy Lee och Endura innan dess och de gav båda skav.

Tips på knäskydd?
Jag lånar tråden då jag oxå letar nya skydd.

Jag vill jättegärna ha tips om såna som man kan ta loss helt med strapsen, dvs. man slipper ta av skorna och dra dem längs hela benen för att få på/av dem.

TSG Tahoe är väl såna men jag har läst att strapsen glider omkring när man trampar sig fram någon längre stund.

Gärna även tips på shin-pads som är smidiga på samma sätt, men där lutar det åt TSG då jag bara vill ha dem till utförsåkning.

Har kört på ett par 661 Rage / Kyle Strait i många år och gillat det, men de har ju gammal teknik och grejen med att man måste dra dem över fötterna..m

Tips på knäskydd?
Jag köpte nyligen ett par POC Joint VPD Air, och konstaterade snabbt att jag glömmer bort att jag har dem på mig i skogen.

Det finns rejälare skydd, som säkert skyddar bättre, men det blir snabbt irrelevant om de är för bökiga så att man lämnar dem hemma.

Tips på knäskydd?
qma sa:

Jag vill jättegärna ha tips om såna som man kan ta loss helt med strapsen, dvs. man slipper ta av skorna och dra dem längs hela benen för att få på/av dem.

Jag har kört Race Face Ambush som går att öppna helt bakåt i några år nu, tycker de funkat bra men modellen är rätt gammal nu och det kanske finns bättre grejer på marknaden nu.

Tips på knäskydd?
https://www.wiggle.se/ixs-flow-knas...P-mDg1jT35WBTHuz2SlShxhijJgih0QwaAq4GEALw_wcB

qma sa:

TSG Tahoe är väl såna men jag har läst att strapsen glider omkring när man trampar sig fram någon längre stund.

Gärna även tips på shin-pads som är smidiga på samma sätt, men där lutar det åt TSG då jag bara vill ha dem till utförsåkning.

Har kört på ett par 661 Rage / Kyle Strait i många år och gillat det, men de har ju gammal teknik och grejen med att man måste dra dem över fötterna..m

Senast ändrad:
Tips på knäskydd?
qma sa:

IXS Flow med blixtlås :-)

Tips på knäskydd?
Köp dessa

Fox launch PRO, hade tidigare Poc vpd air 2.0 som dels åkte ner hela tiden, dels är de jävligt korta, så man lätt fick den sexiga glipan mellan shorts och knäskydd.

Dessa går högre upp över ditt knä plus att de är längre och täcker mer nedanför knät, funkar utan besvär för 6-7timmat på sadeln,
Åker inte konstant ner utan håller sig riktigt bra på plats, känns lätta och aldrig ivägen eller jobbiga, du slipper visa din vackra hy i och med dess längd över knä är längre
https://www.bike24.com/p2319094.html?q=Fox+knee

Tips på knäskydd?
KiwiQ sa:
Köp dessa

Fox launch PRO, hade tidigare Poc vpd air 2.0 som dels åkte ner hela tiden, dels är de jävligt korta, så man lätt fick den sexiga glipan mellan shorts och knäskydd.

Dessa går högre upp över ditt knä plus att de är längre och täcker mer nedanför knät, funkar utan besvär för 6-7timmat på sadeln,
Åker inte konstant ner utan håller sig riktigt bra på plats, känns lätta och aldrig ivägen eller jobbiga, du slipper visa din vackra hy i och med dess längd över knä är längre
Du har för korta shorts. Längre knäskydd blir bara ett fulmek för att komma runt det.

Tips på knäskydd?
svurr sa:
qma sa:

Jag har kört Race Face Ambush som går att öppna helt bakåt i några år nu, tycker de funkat bra men modellen är rätt gammal nu och det kanske finns bättre grejer på marknaden nu.

Använder Race Face Ambush sedan ett år tillbaka och är nöjd!
Går att öppna helt vilket är skönt när man vill av med dem, om så bara för att lufta knäna o bena.
Riktigt praktiskt när man cyklar höst-vinter-vår och använder byxor och enkelt tar på/av över byxorna.
Trots sin storlek inget som stör. Enda nackdelen är att dom blir varma, mycket varma.

Senast ändrad:
Tips på knäskydd?
Rattnalle sa:
KiwiQ sa:
Köp dessa

Du har för korta shorts. Längre knäskydd blir bara ett fulmek för att komma runt det.

Håller med om att det är ett fulmeck, men föredrar längre knäskydd hur som, speciellt då de ger lite mer skydd en bra bit ner till typ slutet av vaden, mina shorts är definitivt inte för korta vill jag lova :) men är med på vad du menar..

Tips på knäskydd?
svurr sa:
qma sa:

Riktigt nöjd med mina Ambush, tror dom står sig bra fortfarande.

Tips på knäskydd?
POC Vpd air är riktigt bekväma.

Nackdelen är att efter en landning på grus så skrapades yttertyget upp... Så om du tänkte ramla ofta, skaffa ett skydd med mer slittålig plastyta ytterst...

/Magnus

Tips på knäskydd?
Magnus K sa:

Nackdelen är att efter en landning på grus så skrapades yttertyget upp... Så om du tänkte ramla ofta, skaffa ett skydd med mer slittålig plastyta ytterst...

/Magnus[/

Släppte dom inte nyss en ny variant med plastskal? Verkar som det finns båda varianterna att välja på numera.

Tips på knäskydd?
D i U sa:
Magnus K sa:

/Magnus[/

Släppte dom inte nyss en ny variant med plastskal? Verkar som det finns båda varianterna att välja på numera.

De hade det, sen tog de bort den modellen. Men nu har de lanserat en "vpd system lite" med något som skulle kunna vara hårdskal. Alternativt är det VPD-skyddet som sitter helt blottat utanpå skyddet.

Tips på knäskydd?
Startgas sa:
D i U sa:
Magnus K sa:

/Magnus[/

De hade det, sen tog de bort den modellen. Men nu har de lanserat en "vpd system lite" med något som skulle kunna vara hårdskal. Alternativt är det VPD-skyddet som sitter helt blottat utanpå skyddet.

De e den jag tänker på.

Tillbaka
Topp