Tips på kompaktkamera?

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Tips på kompaktkamera?
Behöver en ny digitalkamera sen min Canon Ixus 55 fick displayen sönderslagen på Kinnekulle.

Vad jag uppskattar:
1. Vidvinkel
2. Zoom, minst 3,5x
3. SD kort då jag redan har ett par...
4. Tunt format så man kan få ner den i fickan
5. Lågt pris (3500kr är absolut max, en bra bit under är uppskattat)
6. Seriös butik som har den till bra pris (Dustin, Komplett etc)
7. Lite tåligare för sand/krasch/vatten om möjligt.
8. Snabb start.

Tips på kompaktkamera?
En sådan här kanske?

samsung8mpcamera.jpg ht=342

Tips på kompaktkamera?
Slår ett slag för Panasonic Lumic DMC-FX37!

Köpte en sådan för några veckor sedan.
Riktigt behändigt format, rätt så snabb i responsen, grym vidvinkel på 25mm!
Har 5x optiskt zoom dvs 25-125mm
Filmar i HD =)

För att vara en ultrakompakt så tycker jag att kort i mörker med ISO 100 blir helt okej. Var inne på en ny canon ixus men brusreduseringen på den var inte alls i min smak.

Kostar cirka 2800kr eller något sådant på cyberphoto tex.

Tips på kompaktkamera?
Bra tips, även om JPL:s var lite otydligt...

Olympusen verkar fin, lite smådyr kanske. Å andra sidan så kanske man kan ha den längre eftersom den verkar stryktålig...

Panasonicen har jag redan tittat lite, verkar vara fin fin

Fler tips uppskattas, vinnande bidrag belönas med öl vid tillfälle.

Tips på kompaktkamera?
Klockren? http://www.dustinhome.se/pd_5010152067.aspx

"PENTAX har under åren haft många vattentäta kameror, och nu kommer den senaste: Optio W60 med 10MP, 5x optisk zoom med vidvinkel från 28mm. Kameran tål att vistas under vatten på 4 meters djup i 2 timmar, men den är inte bara vattentät utan den skyddar också mot sand och damm. Dessutom klarar den kyla ner till -10 grader. Det går att få mycket hög videokvalitet med upplösning på 1280 x 720 pixlar vilket motsvarar HDTV-upplösning." Och SD/SDHC..

Senast redigerad av en moderator:
Tips på kompaktkamera?
kolla efter casio´s z-xxx serier...dom e riktigt goa tycker jag...har en som heter z-75 men den e nog snart ett år !

dom e billiga också ! runt en tusen pix.

mvh/
mattias

Tips på kompaktkamera?
Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra tips, även om JPL:s var lite otydligt...

Åkej... :
"I grund och botten handlar det om en kamera som utrustats med en sensor på åtta megapixlar och ett skal som med en tjocklek på 8,5 mm till och med är mindre än dagens femmegapixlare.
Storleken är givetvis inte allt ens när det gäller telefonkameror, så Samsung har även tryckt i en mängd annat godis i form av specifika funktioner. Till exempel så är filmkänsligheten uppstressad till hela 1600 ISO och förbättringar i form av digitala tekniker för brusreducering, ansiktsigenkänning och porträttbilder har inkluderats."

Fast priset vet jag inte, och möjligheten att köpa den är nog lite sisådär med om man inte köper en stor klumpig telefon som omringar den... :)

Lite intressant är det dock om man får varva med lite seriösa stavelser, för det säger väl en del om möjligheten att mecka ihop småttiga kameror för retail-marknaden....

Tips på kompaktkamera?
Jag har en Lumix DMC-FX8, gillar den kameran. Filmar riktigt bra och tar bra bilder i dagsljus, något brusiga inomhus eller andra dåliga ljusförhållanden.

Skulle nog köpa en Lumix med 25 mm ekvivalent vidvinkel om den här la av.

Finns ett par jämförande tester med hur den filmar mot Ixus, VholdR och VIO POV.1 i artikeln på framsidan.

Tips på kompaktkamera?
Panasonicen har Leica-optik vilket funkar väldigt bra. Synd på allt brus vid dåligt ljus bara. En modern kamera kanske funkar annorlunda dock, min har ju något år på nacken.

Tips på kompaktkamera?
Jag valde mellan Pentax Optio W60 och Olympus mju 1030 och valde den första pga priset. De är i mina ögon rätt likvärdiga avseende funktioner jag vill ha, men då är den största skillnaden att Olympus är stöttålig.

Inget lätt val, men jag är nöjd med Pentaxen även om jag ibland funderar över hur det skulle varit med Olympusen i stället. Nu har jag en tusenlapp att lägga på annat istället. :-)

Tips på kompaktkamera?
Ricoh brukar, som jag sa tidigare generellt sett anses vara i toppen när det gäller kompaktkameror. Skulle köpa den om det var en kompakt jag var ute efter!

Tips på kompaktkamera?
Casio EX Z-100 har 10Mpx, 28mm vidvinkel, filmar 848 x 480 i H.264 och kostar bara 1490:- på Mediamarkt. Säket mycket "plastigare/sämre/långsammare" än en Canon/Panasonic men för det priset kan det vara värt en test.

Tips på kompaktkamera?
Jag har inte klämt på Ricoh R8 men har en del erfarenhet av de tidigare modellerna R4 och R5 då dessa användes som fast monterade cykelkameror under Transalpen 2007.

Anledningen till att vi valde Ricoh då var 28mm och att de var någotsånär billiga men främst att de kunde ta bilder i intervall. Ingen annan kamera hade både 28mm och intervall vid tidpunkten då vi köpte dessa.

Snabbhet och bildkvalitén är väl normal och godkänd, men byggkvalitén på Ricoh lämnar rätt mycket att önska. Det rasslar och lever om rätt rejält när kamerorna startar och när zoomen används. Vi testade med flera R4 och R5 kameror och alla uppförde sig likadant, så det ”ska” väl vara så :-)

Som handkamera använde vi en Panasonic DMC-FX01. En kamera som uppvisar en helt annan känsla och byggkvalité. Den är snabb och enkel att manövrera. Speciellt strömbrytaren av skjuttyp fungerar mycket bättre med tjocka cykelhandskar än de där små runda knapparna på andra kameror som måste hållas inne en sekund för att starta. Bildkvalitén är normal. Ev brusiga bilder i dåligt ljus är något som jag inte bryr mig om öht.

Jag har känt lite på Panasonics DMC-FX37 i butik och det är den modellen jag helt klart skulle köpa om det var aktuellt med ny kamera idag. Vidvinkel 25mm är kalas när man cyklar i grupp och vill ta nära bilder.

Vill man lyxa lite så kan Leica D-Lux 4 vara ett alternativ. Innanmätet är i stort set lika som hos Panasonic. Så för funktionens skull är det högre priset inte försvarbart. Men den där röda runda loggan kanske kan ge samma tillfredställelse som ex en handgjord titanram eller ett guldeloxerad CK-lager :-)

Tips på kompaktkamera?
Kolla hur vidvinkeln ser ut. När jag köpte kompaktkamera i somras konstaterade jag att Panasonic var rak i kanterna på maximal vidvinkel, Canon i samma prisklass hade en väldigt störande tunnformad förvrängning. Och då hade ändå Panasonicen ca 10% större vidvinkel.

En bekant har en vattentät Olympus. Han är gravt missnöjd med bildkvalite'n och fokuseringsoförmågan.

Typbeteckningar? Nja, sånt håller jag inte reda på. ;)

Tips på kompaktkamera?
Otrogen fähund som jag är skriver jag i en tråd på Utsidan som handlar om smidig kamera för filmning, här är mina åsikter om Lumix:

F.ö., om jag bara skulle äga en enda digitalkamera med fokus på filmning skulle jag köpa en Panasonic Lumix med vidvinkel. Finns någon modell med motsvarande 23 eller om det var 25 mm.

Plus och minus

+ Litet format, bästa kameran är den man har med.
+ Leicaoptiken är bra.
+ Riktigt fin bild på filmer.
+ Verkar väldigt hållbar, min har misshandlats rejält.
+ Små filmfiler kontra kvalitet.
+ Lätt att manövrera med en hand medan man cyklar eller åker skridsko.

- Brusiga bilder när det är dåligt ljus.
- Mikrofonen distar när man filmar livespelningar.
- MOV-formatet stöds inte av Windows Movie Maker.
- Inte vattentät.
- Den version jag har använder inte en vanlig mini USB-port utan något mer obskyrt, svårt att låna sladd av någon annan om man glömt sin egna.

Tips på kompaktkamera?
Jag kan verkligen rekommendera Panasonic Lumix DMC-TZ5. Förutom det som du ställde som krav kan jag nämna att den spelar in film i HD-kvalitet.

Fredrik Larsson skrev:
> Behöver en ny digitalkamera sen min Canon Ixus 55
> fick displayen sönderslagen på Kinnekulle.
>
> Vad jag uppskattar:
> 1. Vidvinkel

Check! Leica-optik med 28 mm vidvinkel (28-280mm).

> 2. Zoom, minst 3,5x

Check! 10x optisk zoom.

> 3. SD kort då jag redan har ett par...

Check!

> 4. Tunt format så man kan få ner den i fickan

Nja...den finns nog mindre kameror...dock upplever jag den inte som störande stor. 103.3 x 59.3 x 36.5 mm

> 5. Lågt pris (3500kr är absolut max, en bra bit
> under är uppskattat)

Check! 2469 kr - 4051 kr enligt http://www.pricerunner.se/pl/29-1067823/Digitalkameror/Panasonic-Lumix-DMC-TZ5-Black-priser

> 6. Seriös butik som har den till bra pris
> (Dustin, Komplett etc)

Check! Se länken ovan men exempelvis Dustin har den för 3000 kr.

> 7. Lite tåligare för sand/krasch/vatten om
> möjligt.

Nja...kanske inte mer än vilken kamera som helst. Jag löste det genom att bli pålurad en försäkring som täckte allt utom stöld. Oavsett om jag tappade den i sjön, slängde den i väggen osv osv så kommer det att kosta mig 100 kr att få en ny. I försäkringen finns det heller ingen värdeminskning. Jag köpte den hos Expert.

> 8. Snabb start.

Har ingen aning för jag har inget att jämföra med...ingenting jag lider av iaf.

Smartsons sammanfattning av tester: http://www.smartson.se/test/digitalkamera/panasonic-lumix-dmc-tz5.htm?ref=pricerunner

/Andreas

Tips på kompaktkamera?
Cliff Barnes skrev:
> > 7. Lite tåligare för sand/krasch/vatten om möjligt.
>
> Jag löste det genom att bli pålurad en försäkring som täckte allt utom stöld.

Ibland är ju inte det där så dumt faktiskt.

Tips på kompaktkamera?
the_TnT skrev:
> Cliff Barnes skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > 7. Lite tåligare för sand/krasch/vatten om
> möjligt.
> >
> > Jag löste det genom att bli pålurad en
> försäkring som täckte allt utom stöld.
>
> Ibland är ju inte det där så dumt faktiskt.

Nej, det är väl som med alla försäkringar...det är först när man behöver dem de är bra...fram till dess kostar de bara pengar.

Jag tycker inte att de kameror som är vattentäta och stöttåliga är i närheten av samma kvalitet som TZ5. Med försäkringen så kan jag använda den under cykelturer, vandringar etc etc utan att vara löjligt rädd om den.

/Andreas

Tips på kompaktkamera?
JPL skrev:
> Till exempel så är filmkänsligheten
> uppstressad till hela 1600 ISO

I en kompakt? Ser man vad det är på bilderna?!

Tips på kompaktkamera?
Jag har en NIKON COOLPIX P5000 (uppföljare 5100 och 6000, tror jag). Jag är gôrnöjd med den. Tar mycket stilbilder, men använder den oxå att filma med. Videfilmar en hel del, men kompletterar gärna med "actionbilder" deån NIKON:en. Har UW-hus till den, och sätter den på cykelhjälm och på min kajak. Gå in på youtube och sök på stormberg1 Det som är filmat med kamera på kajak, samt när jag cyklar med min MTB, är alltså filmat med NIKON COOLPIX P5000. Den använder SDkort. Gôrbra kamera.

Tips på kompaktkamera?
har föregångaren till olympusen som nämns ovan. får typ vara fullt solljus och medvind för att den ska vara pigg och ta bra bilder. optiken har ju en diameter på ungefär 5mm...

Tips på kompaktkamera?
Sprockets skrev:
> Typbeteckningar? Nja, sånt håller jag inte reda
> på. ;)

Panasonic DMC FX-35 var det visst jag hade köpt.

Tips på kompaktkamera?
En Panasonic DMC-FX37 blev det á 2690kr från Mediamarkt. Uppfyllde 1-6 och 8.

panasonic-lumix-dmc-fx37.jpg

Tack för hjälpen alla, öl till AJ, the_TNT, Cliff Barnes vid tillfälle, plus er andra som bidragit i tråden om ni dyker upp på Kinnekulle nästa nationaldag.

2140934765_aa69a3480d.jpg

Tips på kompaktkamera?
Olympus SW 770 har jag, klarar dykning till 10 meter, fall i betong 1.5 meter, sand, damm, åtskilliga minusgrader, 100 kilos tryck m.m. Och är ändå liten å smidig. *Mycket* värt att slippa bry sig om fukt å stötar, när man cyklar mountainbike i blöta skogar. (Samt när man har den i en karbin i klätterselen, när man paddlar kajak, när man fridyker , etc) Många Happyride-RR's där det står "vi tog inte så många bilder för det var för blött" . Bildkvaliteten är väl inte i världsklass men dyger mer än väl för mig.

Kan era kompaktkameror såna här bilder utan dykhus?

P5310681.JPG ht=300

Tips på kompaktkamera?
Min gamla Canon A70 som jag hade i fem år, utsattes för rätt mycket under sina år. Åkte skidor, cyklade med den i alla väder(även regn) osv. Den dog inte av fuktskador, det gick tydligt att se när jag "dissikerade" den. :-) Det som sätter hinder för fotande vid blött väder är oftast ljuset, det blir helt enkelt kassa och suddiga bilder när det är grått och mulet. Om man inte vill använda blixten, som oftast lyser upp reflekterande jackor och reflexer på cyklarna väldigt överdrivet...

Köpte såklart en ny Canon då den gamla gav upp efter fem år, nu en Canon 720 IS. :-)

/Leo

Tips på kompaktkamera?
Ang punkt 7: Min Panasonic Lumix tappades i Varuträsk i somras när jag skulle borsta tänderna. Fungerade utmärkt efter tio dagars torktid på instrumentbrädan Norrland runt.

Edit: 1-6 & 8 var visst redan överspelat. Gratulerar till köpet.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp