Tips på kullager till nav och body?

Barbastark

Aktiv medlem
Har en uppsättning prime black edition hjul, men upplever att lagren verkar slitas ganska snabbt, så är ute efter nya.

Är ute efter rekommendationer på lager som ni vet/med hög sannolikhet tror är bra (inte svindyra och inga keramiska).

Har kollat upp ett par SKF lager från kullagret.com för mellan 150-250kr st som jag funderat på, men vet ej om det är för billigt eller dåligt anpassat för cykel.

Det behövs 15267-2RS och 6802-2RS lager.

Har en uppsättning prime black edition hjul, men upplever att lagren verkar slitas ganska snabbt, så är ute efter nya.

Är ute efter rekommendationer på lager som ni vet/med hög sannolikhet tror är bra (inte svindyra och inga keramiska).

Har kollat upp ett par SKF lager från kullagret.com för mellan 150-250kr st som jag funderat på, men vet ej om det är för billigt eller dåligt anpassat för cykel.

Det behövs 15267-2RS och 6802-2RS lager.
SKF är världens mest renommerade tillverkare av rullningslager och de gör inga dåliga lager vad jag vet. I deras katalog finns all data för samtliga deras lager.

SKF är världens mest renommerade tillverkare av rullningslager och de gör inga dåliga lager vad jag vet. I deras katalog finns all data för samtliga deras lager.
Jag kan tyvärr inte tillräckligt mycket om lager för att veta vilka detaljer jag ska titta efter, så vet ej om det hjälper mig så mycket.

Jag kan tyvärr inte tillräckligt mycket om lager för att veta vilka detaljer jag ska titta efter, så vet ej om det hjälper mig så mycket.
Du har ju nummer på lagren, vilket talar om dimensionen. 2 RS säger att lagren har gummitätning på båda sidorna. Köp SKF istället för noname lager som kan vara hur dåliga som helst.
Vill du ha max tätning o livslängd välj SKF Matrix lager.

Menar du MTRX?

Tänker att det finns mer att ta hänsyn till än rätt dimensioner och tätning? Tänker att om jag köper ett lager som tex är bra tätat och har rätt dimensioner, men tex är gjort för tunga maskiner kanske det rullar onödigt trögt om man sätter det i en cykeldel tex. Men har som sagt ingen bra koll. Allt kanske är samma?

NTN lär vara nästintill lika bra som SKF. Mina lvg hjul har EZO lager och de sägs ligga i mittsegmentet. Har rullat ca 3000 mil. Jag brukar kontrollera lagrena 2 ggr per år (plockar av ”end caps”, torkar av lagrena, känner på glapp och rull. Om okej stryks ett lager fett på lagrena för att hålla fukt borta. End caps brukar ha tätningar som håller smuts borta.

Menar du MTRX?

Tänker att det finns mer att ta hänsyn till än rätt dimensioner och tätning? Tänker att om jag köper ett lager som tex är bra tätat och har rätt dimensioner, men tex är gjort för tunga maskiner kanske det rullar onödigt trögt om man sätter det i en cykeldel tex. Men har som sagt ingen bra koll. Allt kanske är samma?
Överlag är det samma. Dimensionerna sätter redan det mesta. Ersätter de dem med motsvarande lager från en bra lagerleverantör tex SKF eller NTN så har du det du kan för att få bästa möjliga livslängd för just dina hjul.

Tillbaka
Topp