Tips på lekhoj

FreeHeeler

Ny medlem
Tips på lekhoj
Är sugen på en lekmaskin för lite enklare asault riding mm =P.
Öva lite bunnyhops, wheelies, manuals och ev lite enklare dirt/hopp osv.
Antar att man ska kika på cyklar ur dirtsegmentet, vill inte lägga allt för mkt på detta projekt utan är ute efter en prisvärd hoj som ändå tål lite misshandel utan att braka ihop.
Vad ska man tänka på när man kollar på denna typ av cykel, när det gäller dämpare, bromsar, växel-setup ev single speed osv?
Vilken ramstorlek kan tänkas passa om man är ca 1,80 lång?

Tips på lekhoj
Ett tips kan vara att kolla köp/sälj på swebikers.se. Kolla lite byggen där, men kom ihåg att sålla bort de mer extrema döörtcyklarna där bromsar plockas bort hej vilt och sadlar är av pivotal typ. Pubertalt trams lixom.

Tips på lekhoj
Swebikers hade jag inte tänkt på tack för det tipset.
Är dock lite fundersam till att köpa beg när det gäller denna typ av cykel.
Känns lite som att köpa en Golf GTI från en 19åring ;P är det inte stor risk att grejorna är rätt slitna efter allt hoppande o "brötkörning"?

Hittade denna på actionsports i Tyskland: http://tinyurl.com/Janis-Jumplin verkar ganska prisvärd vad tror ni om den?

Tips på lekhoj
Opps det PM:et hade jag missat helt.
Hade tänkt mig en komplett hoj men ska kolla runt och göra ett snabbt överslag på vad de andra komponenterna kan gå på osv.
Btw du har ingen bild på ramen?

Tips på lekhoj
Jag var också fräck nog att tipsa om en cykel via PM, tänk på att hitta en med ett ganska långt topprör och en bra gaffel= pike, Argyle, fox eller finaste mahotchin. Det blir inte en särskilt lekfull lekhoj om den är tung, köp en fin begagnad eller en fin ny!

Tips på lekhoj
Lyfter tråden med lite nya spörsmål... =)
Har blivit insprierad efter att ha sett alla HT-byggen alà Cotic, On One, Ns osv och har nu en fundering kring hur en likande hoj skulle funka för de ändamål jag tidigare nämt?
Det blir ju lite bredare användningsområde än en ren dirtmaskin när man även kan köra någon skogsrunda på cykeln.
Så vad tror ni är jag helt fel ute eller skulle det kunna funka ok?

/micke

Tips på lekhoj
Cotic Soul, NS Society och On-One ramarna är inte byggda för dirt/freeride. Cotic har sin BFe som är lite biffigare. NS har ganska många hopp och lek-ramar. NS:arna är lite tyngre men mycket prisvärda.

Tips på lekhoj
Kör en NS Society som min AM-hoj. Men använder den mest för dirt/street/lek faktiskt. Har hållt för det jag utsatt den för.
Sen är det rätt skönt att kunna höja sadeln och direkt kunna köra lite stig/AM.
Ramen var den ända i sin prisklass som föll mig på läppen gällande geometri, vikt och användningsområde.

Mvh

-M-

Tips på lekhoj
Manji: Är du jättelätt eller ultrasmooth? Eller underskattar jag NS? Har själv en Society som jag älskar att cykla stig med. Men jag tycker inte att den känns stadig nog för att dirthoppa med.

Tips på lekhoj
Är inte direkt jättetung (67kg) och försöker väl att vara så smooth det går. Societyn är väldigt skön i luften. Balanserad o neutral. Fast det gör sig bäst på snabba stigar, då geon är mer ändamålsenlig.

Har för mig att du inte heller är någon tungviktare, så tror inte du bör vara orolig så länge du inte kör stenhård street och satsar på drop till platt.

Mvh

-M-

Tips på lekhoj
Har någon av er kikat på NS Surge den verkar ju rätt nice lite kralligare borde väl hålla för en 80kg`s ryttare som inte alltid är direkt smooth =).
Finns så mycket att välja på man blir lätt lite lost när man surfar runt på pryljakt.

Tillbaka
Topp