Tips på Leverans-cykel?

Rickarddun

Medlem
Tips på Leverans-cykel?
Hej!

Finns det någon som har bra tips på cyklar för matleveranser?
Jag letar efter en cykel som främst ska användas för att köra Uber Eats i Göteborg, så den kommer att användas många timmar åt gången och dagligen.

Mina önskemål är:
  • Budget: max 6 000 kr
  • Ingen elcykel
  • Skivbromsar (Vad jag hört är dessa bättre i regnigt väder)
  • Finnas i storlek XL (jag är 191 cm lång)
  • Bekväm att cykla längre pass på
  • Tillräckligt robust för stadskörning med en del trottoarkanter, kullersten och varierande väglag

Cykeln skall helst vara ny. Det viktigaste är att jag får så mycket cykel som möjligt för pengarna och att den är driftsäker, eftersom den kommer användas mycket.

Finns det några modeller eller märken ni skulle rekommendera? Finns det något särskilt jag bör undvika?

Tack på förhand!

Tips på Leverans-cykel?
Jag tänker på White AX från XXL.

Skulle rekommendera att köpa till skärmar och pakethållare fram eller bak efter eget tycke.
En sadelväska med verktyg och extra slang.
Jag skulle byta till bättre däck direkt också.

Känns rätt onödigt att köpa nytt om du kan hitta en begagnad på Blocket i rätt storlek på rätt avstånd, men det är såklart upp till dig. Ska du använda cykeln enligt beskrivning kommer du sannolikt ha samma skick på cykeln efter 3 veckor som en lätt begagnad cykel.

Tips på Leverans-cykel?
Tips på Leverans-cykel?
Jag tänker på White AX från XXL.

Skulle rekommendera att köpa till skärmar och pakethållare fram eller bak efter eget tycke.
En sadelväska med verktyg och extra slang.
Jag skulle byta till bättre däck direkt också.

Känns rätt onödigt att köpa nytt om du kan hitta en begagnad på Blocket i rätt storlek på rätt avstånd, men det är såklart upp till dig. Ska du använda cykeln enligt beskrivning kommer du sannolikt ha samma skick på cykeln efter 3 veckor som en lätt begagnad cykel.
+1

Finns en och annan här som säkert kan fungera om storlek och plats passar

Tips på Leverans-cykel?
Max 6000 kr? Då skulle jag satsa på begagnat.

Annars denna:

Eller denna:

Båda dessa borde vara enkla och billiga att serva själv. Skivbroms är att föredra tycker jag, sliter inte på hjulen och ger bättre bromsförmåga i regn och så.

Det viktigaste som folk säger är kanske skärmar. Samt nog många växlar/bra nog utväxling för att kunna köra snabbt på platten men utan att ta ut dig onödigt mycket i backar. Hört att Göteborg är ganska kuperat.

Med högre budget hade jag nog byggt något eget på denna ram:
Utrustad med diverse pakethållare och kanske pizza-rack eller liknande fram för att avlasta ryggen lite och skydda dig från svett (du kommer bli svettig ändå men mycket skönare utan ryggsäck på svetten). Skönt med lite mindre högt rör så du enklare kommer av och på cykeln när du i slutet av jobbpasset är ganska mör i benen och höfterna.

Kan även rekommendera att sätta på ett cykelstöd som är centrerat med dubbla ben och som lyfter hela framhjulet/bakhjulet så att du enklare kan parkera cykeln säkert utan att den välter när du ska in och springa i trapphus. Eller när du ska byta slang mitt i en leverans.

Typ ett sånt här:

Bra däck mot punktering men som rullar bra ändå är väl också en bra rekommendation. Hört att randonneurer kör tex Schwalbe Marathon Plus. Däcken är ditt främsta skydd mot punktering. Kommer glas osv in genom däcket spelar slangen mindre roll. Och det kan sänka din timpenning som matbud om du behöver byta slang ofta.

Tips på Leverans-cykel?
Glömde säga också, uppdatera oss gärna på hur det gick sen och vad du köpte. Se gärna detta som en byggtråd. Det är alltid kul att se folk använda ”utility bikes”.

Och kolla in den här tråden:

Tillbaka
Topp