Tips på linser

Öviksmicke

Ny medlem
Tips på linser
Har nu börjat använda linser och om jag inte förstått det fel är det fler här som gör det. Så jag tänkte höra om det är några modeller ni kan rekomendera eller som man ska undvika. Funderade på om man kunde tjäna en hacka på att beställa från internet, typ lensway eller nått sånt.

Det jag vet är att jag måste ha sådana som släpper igenom syre eftersom jag kör mycket och därmed har fläkt som nog lätt kan torka ut ögona annars. Men annars är jag öppen för förslag.

Tips på linser
De bästa linser jag använt är de som heter O2 optix, helt outstanding på att hindra ögonen från att bli torra, man kan sova upp till sex dar i följd med dom utan problem etc. Gå till en optiker och be att få prova ut linser, det är nog att rekommendera över att bara handla. Prova linser brukar vara gratis i en månad för att se om dom funkar med ens ögon. Fräckt? Ja, men jag får sällan moralpanik.

Kanske ska tilläggas att jag provat i sort sett alla linser på marknaden så jag vet vad jag snackar om, den här gången iaf :D

Senast redigerad av en moderator:
Tips på linser
Kör med engångslinser klart det bästa alltid nya linser i, gör inget om man tappar en, känns knappt i ögat inte ens efter en hel dags användande. Kostar lite mer men det är det värt.

Tips på linser
Då får ju jag säga tvärt om.

Kör med dygnetrunt-linser.
Jag har använt CIBA Focus Night & Day i ett par år nu och är helt såld.
De är dyrare än vanliga månadslinser (som man tar ur på natten) och endagslinser, men de är helt underbara att använda.
Stoppa i den, glöm bort dem i en månad, sätt i nästa par (efter att man tagit ur de första alltså....).

Jag har använt ett antal olika linser tidigare, månads och endags och anser att jag har överlägset bäst komfort med dessa.

Enda "problemet" är att man bara kan köpa dem om paket för max 6 månader, och sedan kräver optikern att man gör en undersökning igen.
Nu har iofs min syn varit stabil i 8 år eller så, utan några problem öht. så jag skulle utan problem kunna köpa mina på lensway och tjäna några kronor.
Men det är värt de extra kronorna att ha en bra optiker att knalla in till om något problem skulle uppstå.

//Mogge.

Tips på linser
Kör engångs linser #all daily comfort" tunnaste jag hittat hitilss...
shit va tomten va gay i år :) in på ett rum o göra massa grejer innan jag fick min prisenent

Tips på linser
Har använt Bausch&Lombs pure vision sedan några år efter att före detta provat både engångs o månadslinser.Inget slår iaf dessa varken i komfort eller enkelhet.Bara stoppa i o ha dessa i en månad,dygnet runt o sedan plocka ur o byta mot ett fräscht par.Överlägset!

Tips på linser
ja..du tjänar lite på att internet köpa

va noga med att kolla ögonen bara
fö5 det är inte jag och jag vill ha en recension på gul grön variga ögon och inte göra handbok

Tips på linser
kevlar skrev:
-------------------------------------------------------
> De bästa linser jag använt är de som heter O2
> optix, helt outstanding på att hindra ögonen från
> att bli torra, man kan sova upp till sex dar i
> följd med dom utan problem etc. Gå till en optiker
> och be att få prova ut linser, det är nog att
> rekommendera över att bara handla. Prova linser
> brukar vara gratis i en månad för att se om dom
> funkar med ens ögon. Fräckt? Ja, men jag får
> sällan moralpanik.
>
> Kanske ska tilläggas att jag provat i sort sett
> alla linser på marknaden så jag vet vad jag
> snackar om, den här gången iaf :D
>
> ___________________________________________
> Varför finns det bara ett konkurrensverk?

Det är just O2 optix jag fått av optikern nu att prova i 2månader.
Inget större fel på dom och funkar bra då man cyklar också. Varför är jag då intresserad av andra? Jo, har man inget att jämföra med så vet man ju inte om dom är bra eller dåliga.

Låter ju smidigt att kunna ha inne linser en hel månad men kan det verkligen va nyttigt för ögona? Känns inte som så.

Tips på linser
Jovisst har jag funderat på laseroperation, många gånger. Men det är en sak som alltid stoppat mig. Det är inte pengarna, för det må kosta mycket men det är ju en investering för livet så. Det är just det att jag känner att jag inte litar på tekningen ännu. Trots allt, ögona är ju en ganska vital del, skiter det sig så får man lida resten av livet. Vad är då jobbet med några minuter om dagen med linser?

Tips på linser
Öviksmicke skrev:

> Låter ju smidigt att kunna ha inne linser en hel
> månad men kan det verkligen va nyttigt för ögona?
> Känns inte som så.

Detdär är inget problem.
Materialet i dessa linser har mycket goda egenskaper vad gäller genomsläppandet av syre.
När man provar ut linserna får man komma in för en kontroll redan efter ett par veckor (vill jag minnas), just för att se så dina ögon fungerar bra tillsammans med dessa linser. Det är inte alla som det fungerar med...

Som jag skrev tidigare, jag har kört med dygnet-runt-linser i ett par år nu, med kontroller var 6e månad, och det har aldrig varit några problem.

//M

Tillbaka
Topp