Tips på LVG-rundor med start Bergshamra?

Olat

Ny medlem
Halloj,

jag har införskaffat en räjser så nu skulle jag vilja ha lite tips på fina rundor på några mil och uppåt som man kan ta sig an . Helst med utgångspunkt i Bergshamra eller iaf i Solna men övriga tips tas också tacksamt emot. Har ni förslag på hur man kan förlänga sin pendlingssträcka Bergshamra-KTH till ca 2 mil eller liknande vore det kanon, har knåpat ihop en milsträcka genom att cykla in vid lappis och stora skuggan, sen skulle man kunna komma ut vid lidingövägen men vet inte om det e trevligaste sträckan direkt. Jag e inflyttad norrlänning så beskriv gärna rutterna hyfsat noggrant iaf =)

Som ett sidopspår så kan jag ju säga att det känns som att köra formel 1-bil jämfört med MTBn! Riktigt härlig känsla =)

//Ola

Norrut genom Djursholm, vidare till Täby Kyrkby och sedan fortsätter du mot Kårsta så har du en massa mindre vägar i vackert landskap att cykla på. Fortsätt mott Vallentuns så kan du cykla Skålhamravägen hem som är lika kul som den är farlig då trötta golfare ska riskera ditt liv genom att köra fort.

Lite hafsigt beskrivet men ta fram en karta så ser du kanske vad jag menar.

Genom Djursholm verkar onödigt bökigt, jag brukar köra via Mörby centrum, sedan Enebybergsvägen fram till Hagbyvägen till vänster som sedan ansluter till Skålhamravägen. När man väl är framme vid 268:an/Väsbyvägen kan man antingen svänga vänster för att ta sig norrut vid Upplands Väsby eller höger till Vallentuna. Sedan finns det miltals med småvägar, det är bara att utforska.

En runda som jag körde förra veckan på 85km
Bild3.png ht=563

Annars till Vaxholm via Bogesund, över Rindö till Värmdö och sedan tillbaks till stan via Gustavsberg och Nacka.

Fina tips! Ser ut som att jag har att göra ett tag framöver. Lär bara behöva införskaffa en bra karta som man kan ha med sig... annars brukar det kunna bli några mil extra med mitt lokalsinne. Iofs inget fel med det :P

Jag körde en kortare repa genom stocksund, sen upp mot sjöberg och sollentuna, förbi kista och hem igen, alternativt kan man åka runt brunnsviken också. Bergshamra-KTH upp mot två mil, då får du nog börja mot järva och ta dig väster om brunnsviken först för att sedan ramla upp mot lappis som du gör nu.

Tillbaka
Topp