Tips på mtb äventyr norr ut

Tilott

Medlem
Hej,

Tänkte åka norrut med tält och allt ett par dagar för att cykla i sommar. Gärna mycket fjäll och berg med fina stigar :) planen är att göra ett ”base camp” som man utgår från, alltså inga multidagarsutflykter.

Kan någon rekommendera ett område att åka till? Någon som har gjort en liknande resa och har lite tips?

Har ingen erfarenhet av base camp-turer i fjällen, jag tror att det begränsar utbudet en del, även om det nog torde gå att hitta något i Jämtland. Vill man få en rundtur från sitt base camp blir det dock lätt ganska långa etapper. Är man beredd att cykla med övernattningutrustning öppnar sig mera möjligheter, t.ex längst norr i Sverige: https://happyride.se/forum/read.php/1/1925490

Jo jag har förstått det men tjusningen att cykla med allt pick och pack som krävs för en multidagsutflykt har inte riktigt nått mig ännu :)

Abiskotrakten kanske också har något. Jag skulle i alla fall cykla till Rissajaure om jag hade vägarna förbi. Hemavantrakten tycker jag har lite för långa sträckor för de intressanta alternativen för att det ska vara roligt som dagsturer, om man nu inte vill köra med långa dagar.

Beror på vad du anser är "norr ut" map. din geografiska placering till vardags. Men Rörbäcksnäs låter ett alternativ ifall du vill ha ett "basecamp" (som du förövrigt måste byta varje dygn enligt allemansrätten ifall du inte vill söka tillstånd hos länsstyrelsen). Dalarna/Hälsingland och områdena kring Höga Kusten är ett alternativ. Vandringsleder i fjällen kan ibland ha lite speciella regler beroende på vilka områden de finns i (läs Nationalparker m.m.).

Tillbaka
Topp