Tips på mtb-cykling i GBG för gäster

piglet55

Medlem
Hej

På fredag så passerar jag och tjejen göteborg och hade tänkt att försöka komma ut och cykla lite. I och med att vi bor i Gävle/Östersund så har jag ingen koll alls på vad som skulle kunna vara bra områden för detta. Vi cyklar mtb och kanske mer åt fetto-tempo än svetto-dito :D och hade tänkt oss hålla på kanske 2-3h. Fina singeltrack med inslag av tekniska partier är det som vanligen brukar cyklas.
Då vi kommer med bil är det inget problem att transporteras sig inom gbg-området.

Så frågan är:
1. Vilka områden skulle kunna vara bra för oss? Finns det något spår som är uppmärkt eller går alla slingor i folks huvuden ?

2. Det kanske till och med finns någon vänlig själ som skulle vilja visa oss någon personlig favoritrunda ?

MVH
Robin

Göteborgs mtb haven är Delsjön/Skatås och Änggården. Personlig favorit är Paradiset i Partille, men det kanske inte erbjuder 3h´s cykling.

Jag hade gärna kört runt med er tyvärr måste jag vila knät. Varifrån utgår ni? Oftast är det lättast att hitta bra stigar i Delsjön/Skatås-terrängen. Det finns nog några kartor under turtips.

skogsvakt skrev:
-------------------------------------------------------
> Göteborgs mtb haven är Delsjön/Skatås och
> Änggården. Personlig favorit är Paradiset i
> Partille, men det kanske inte erbjuder 3h´s
> cykling.

Man kan ju alltid ta 2 varv :D Vilket kanske inte är helt dumt när man inte cyklat där tidigare.

Har du någon länk/karta som beskriver Paradiset lite bättre ?

Om ni har gps så använd turtips här på Happy. Där finns en hel del olika turer. Det finns också några på opentrailmap.net
Hade det inte varit så att jag skulle köra billingen på lördag så hade jag gärna guidat er!

http://kartor.eniro.se/m/n2x4x

Änggårdsberget är personlig favorit, finns mängder med stigar på litet område.

Sisjön är bra också, men där behöver man nästan en inföding som kan guida för att finna smultronstigarna och för att undvika hundfolket och joggingnördarna.

Södra Långvattnet / Horsikan är också bra, kan bli lite sumpigt i backen om det regnat.

Sen har du Sandsjöbacka som ligger söder om göteborg, Där finns det sumpmark! men utmanande och rolig cykling!

Jag skulle vilja slå ett slag för Vättlefjällsleden. Ni hittar starten vid lövgärdets kanotuthyrning. 27km uppmärkt led som tar er drygt 3 timmar beroende på tempo (går att få till 4 timmar om man fikar lite).

Man bugar och bockar. Det låter ju helt kanon.

11 låter bra. Då hinner vi sätta oss i bilen och åka från hotellet i Jönköping.

Vart träffas vi ? Finns det någon vettig parkering i området ?

Utanför Franssons, korsningen Virginsgatan/Delsjövägen. Finns parkering längs hela Virginsgatan och det brukar alltid finnas någon lucka. Finns en grusparkering också om man följer gatan hela vägen upp och sedan tar till höger där det grenar sig.

Jag vill bara passa på och tacka Rattnalle för den eminenta guidningen i Delsjön idag.

Mkt ovant att cykla så pass mkt tekniska stigar. Misstänker att någon tur där i veckan skulle göra under med min teknik :D

Revansch senare på säsongen helt enkelt.

Tillbaka
Topp