Tips på mtb-hjälm.

Rutbritt

Aktiv medlem
Tips på mtb-hjälm.
Jag letar efter Hjälm till stigcykling och enklare enduro i hyfsat lätt modell. Problemet jag har när jag letat och prövat mig runt är att de flesta hjälmar byter storlek vid 59cm och mitt huvud är just 59cm.
Hjälmen jag har nu är en bell stroker i storlek L-xl 59-62 cm och den känns lite stor medans den mindre modellen känns liten. Har också hyfsat lång huvudform vilket gör att det med många hjälmar känns som om de sitter för högt upp.

Någon med liknande problem som har några tips? Och ja, jag har varit runt i butiker och prövat runt.
Tacksam för tips!!

Tips på mtb-hjälm.
Tufvan sa:
Jag har nog ett liknade huvud som du och jag är väldigt nöjd med min Sweet Bushwacker.

Kan nog instämma här.

Bell super 2r passade mig ganska bra. Den sägs vara ganska avlång med, så det är förmodligen mitt huvud.

Bushwacker är riktigt bra!

Tips på mtb-hjälm.
Tack för tipsen. Fick möjlighet att prova hjälmar och favoriten just nu är bushwacker storlek M-L. Skulle dock vilja pröva en poc innan jag bestämmer mig!
Giros hjälmar var också bra men tyckte de bråkade mer med skalmarna på mina glasögon!

Tips på mtb-hjälm.
Jag hade hört mycket gott om Sweets hjälmar när jag skulle köpa nytt senast, tyvärr satt de som lika dåligt som en soppservis på mitt huvud.
Blev till slut en Scott Groove Plus för mig, riktigt nöjd, rekommenderades även av säljaren (på XXL visserligen...)

Tips på mtb-hjälm.
Jag körde bushwhacker under några år och tyckte den var bra men den bråkade med glasögonskalmarna.

Köpte sen en Specialized Ambush och tycker den sitter bättre på ett lite avlångt huvud, är lättare och bättre ventilerad och är helt bråkfri med glasögonen.

Tips på mtb-hjälm.
Tyvärr är det få butiker som har stort utbud på hjälmar vilket gör det lite krångligt att jämföra. Jag vet inte hur min huvudform klassificeras men jag testade Giro, Bell och Sweet och ingen av dem satt bra. POC Tectal däremot passade mig perfekt så den kan jag rekommendera om de andra inte funkar för dig.

Däremot sitter POCs fullfacehjälm Coron inte alls bra på mig så det går inte att bara gå på tillverkare. Där kör jag Giro Disciple.

Tips på mtb-hjälm.
Smoothbore sa:
Tyvärr är det få butiker som har stort utbud på hjälmar vilket gör det lite krångligt att jämföra. Jag vet inte hur min huvudform klassificeras men jag testade Giro, Bell och Sweet och ingen av dem satt bra. POC Tectal däremot passade mig perfekt så den kan jag rekommendera om de andra inte funkar för dig.

Däremot sitter POCs fullfacehjälm Coron inte alls bra på mig så det går inte att bara gå på tillverkare. Där kör jag Giro Disciple.
På mig passar både Tectal och Coron Air perfekt. Lustigt det där.

Tips på mtb-hjälm.
Rattnalle sa:
Smoothbore sa:

Samma här och även deras hjälmar för vintersport. Mitt huvud måste vara mallen för POC

Tips på mtb-hjälm.
unsuspected sa:
Rattnalle sa:
Smoothbore sa:

Samma här och även deras hjälmar för vintersport. Mitt huvud måste vara mallen för POC
Deras gamla FF Cortex satt dock dåligt på mig. Så de måste bytt mall :-)

Tips på mtb-hjälm.
Rattnalle sa:
unsuspected sa:
Rattnalle sa:
Smoothbore sa:

Deras gamla FF Cortex satt dock dåligt på mig. Så de måste bytt mall :-)
Den har jag inte prövat :)

Tips på mtb-hjälm.
Har udda huvudform och de flesta hjälmar kräver att jag går upp en storlek för att det inte skall klämma i pannan och får då glapp på sidorna, har dessutom problemet som TS har att hjälmen sitter högt och ser ut som en svamp.
Bästa jag hittat är Bell Sixer mips, möjligtvis lite bred för att vara perfekt men kan ha en M på mitt 58cm huvud med lite justermarginal kvar så jag kan få in en liter under om jag skulle vilja. Samt så sitter den tillräckligt långt ner för att varken bli svamp eller ge en ful stor glipa mellan glasögon och hjälm.

Tips på mtb-hjälm.
Lånar tråden lite istället för att skapa en ny.

Även jag är på jakt efter en ny hjälm till stigcykling och enduro. Finns det någon modell som är "bättre" vad gäller skydd, eller spelar det mindre roll sålänge hjälmen har mips och sitter bra på skallen? Någon som har tips på en prisvärd och bra modell?

Tillbaka
Topp