Tips på MTB-leder i skåne, ganska lätta?

marieb

Medlem
Hej!

Precis nedflyttad till Malmö, är rätt ny på Mtb bara kört några gånger i sthlm, kört i Bokskogen en gång, lagom nivå och jättekul!
Är det någon som har några bra tips på Mtb-ställen i Skåne?

/Marie

Bökeberg og Genarp ligger tæt på Malmö
Alt efter form vil jeg anbefale at køre med MTC alternativt findes der nogle "tävlings" cyklister som også træner i det område. Så lærer du hurtigt runderne.

/Kasper

har själv cyklat runt där ute i 1år och hittar knappt till parkeringen men följ med Malmö Terrängcyklister på lördagar!

www.malmoterrangcyklister.se så får du ett humm om hur terrängen är! perfekt om du är nybörjare med, är lite tjejer med och bara roligt om ni blir fler! brukar bli ett bra gäng på lördagarna av varierande nivå. Bor du inne i stan så går det o köra runt lite vid brofästet och ut med stranden men man tröttnar fort:-)

Hej, välkommen till Malmö!

Bokskogen och Bökeberga ligger närmast till hands. Tyvärr finns det inga markerade mtb-slingor utan man måste in princip följa med andra som hittar för att lära sig var stigarna går (flera av stigarna finns inte på friluftskartan Pro heller om man nu råkar ha en GPS). Tänk på att man inte får cykla på motionsslingorna i Bokskogen. Någon gång när jag rullat en kort bit på motionsslinga har jag fått höra ganska aggressiva tillmälen av trail-nazis.

Enklast är nog att ta kontakt med MalmöTerrängcyklister (MTC) och hänga med dem på någon träningsrunda. De håller ganska högt tempo men väntar alltid in. De tränar tisdagar, torsdagar och lördagar.

Jag skulle kunna guida någon gång men just nu har jag problem med ryggen och kan inte cykla. Dessutom ska jag snart resa bort i två veckor på semester. Förhoppningsvis är ryggen hel när jag kommer tillbaka, om du vill kan vi höras då och eventuellt ta en tur.

Jag har försökt spara ner ett GPS spår från Bökeberga men jag är ganska rudis på att hantera filerna så jag vågar inte lova att jag kan dela med mig av dem på ett vettigt sätt.

Vad gäller Genarp så kör MTC där också fast jag vet inte om det är lika regelbundet och organiserat. Om inte annat kan man följa Skåneleden där som formar en triangel runt Häckeberga-sjön. Den leden är markerad hela vägen så det är lätt att hitta. Man utgår från parkeringen vid Genarps idrottsplats. På lördag och söndag-förmiddagar brukar där vara många MTB-cyklister. Om du frågar dig för, kan du säkert hitta ett sällskap att haka på.

Föjer man skåneleden runt Häckeberga sjön är det dock rätt många km grusväg, lite tråkigt kanske. Annars finns massor med stigar i området men precis som i Bokskogen är det lite svårt att hitta dem första gången innan någon annan har visat dem för en...

En annan riktig godbit är annars Snapphaneturens bana. Ligger på det gamla övningsfältet Hovdala vid Hässleholm/Finjasjön. Snapphaneturen går någon gång i höst. Banan är inte markerad men på tävlingens hemsida finns en karta som är ganska bra.

Lycka till
/Peter

MSaxat från annat ställe av internet.

"MTB-tur i Bokskogen

Jag kommer hålla en MTB-kurs utanför Malmö från Torups parkering (mittemot slottet) söndagen den 9 augusti. (Vägbeskrivning på eniro.se sök Torup/Bara)

Vi samlas 8.45 och cyklar en timme tillsammans, sedan delar vi upp i grupper efter hur länge och fort man vill cykla.
Det finns cyklar att låna, först till kvarn gäller.
Dusch och fika möjligheter finns.

Vid frågor skicka på: info@glembro.se

Med vänlig hälsning
Robert Glembro"

rättelse där, det går INTE för fort på lördagarna, alla hänger med annars tas det hänsyn. Tis o Tors går det lite kvickare då bör man vara lite erfaren, har själv fått fiskarna varma på platten där en gång. men lördagarna är för alla!

Prata med Edward Kapusta han nås på 0708-54 52 80 ifall du behöver mer info.

Toppen! Kommer på kursen och ska under hösten försöka följa med några lördagar (till att börja med:)

/Marie

slhap skrev:
-------------------------------------------------------
> fan vad underbart att det första svaret i en
> tråd om skåne är på danska! :D

visste det skulle komma...

Precis hemkommen från en tur i Genarp kan jag verkligen rekommendera en tur där, finns grusväg, stig och stök, allt i vilken mängd man nu vill ha.

För en lättare runda rekommenderar jag verkligen svängen runt Häckebergasjön.

Är det inga sånnadära organiserade "rides" i Genarp? Jag skulle gärna vilja cykla med någon annan så man lär sig var man ska cykla...och att kommer tillbaks till bilen igen. Men är lite handikappad på den där organisationsfronten.

Jag har sett ganska mycket folk tomta omkring i t-shirt, tights o joggingskor på Scalpels och andra värsting åk. Så det borde ju gå och organisera något, men då dessa jävla jonnar inte ens behagar att hälsa på parkeringen så är det ju rätt hopplöst o försöka få mer folk till rides...

kolla in länken i mitt inlägg, det är där vi organiserar oss o bestämmer vart o när.
idag var vi tre glada själar så trampade på.. :)

Dirty_rider skrev:
> kolla in länken i mitt inlägg, det är där vi
> organiserar oss o bestämmer vart o när.
> idag var vi tre glada själar så trampade på..
> :)

tänkte mer på bokskogen där, jag hänger på ut i genarp nån dag, när jag är nere i skåne igen.

Madass-Max skrev:
> Är det inga sånnadära organiserade "rides" i
> Genarp?

ok, men inte madass-Max :)

Hey!
Om du nu bestämmt inte vill cykla med mig så kan du väl ge mig en bra runda från Sporttracks så kan ju jag med min Garmin Edge 705 och alla mina Virituella Partners cykla för oss själva!!

För oss andra som inte är lättstötta och vill vara för oss själva syftade nog DR på att du inte hade sett länken till den andra genarpstråden. :)

Tillbaka
Topp