Hej, välkommen till Malmö!
Bokskogen och Bökeberga ligger närmast till hands. Tyvärr finns det inga markerade mtb-slingor utan man måste in princip följa med andra som hittar för att lära sig var stigarna går (flera av stigarna finns inte på friluftskartan Pro heller om man nu råkar ha en GPS). Tänk på att man inte får cykla på motionsslingorna i Bokskogen. Någon gång när jag rullat en kort bit på motionsslinga har jag fått höra ganska aggressiva tillmälen av trail-nazis.
Enklast är nog att ta kontakt med MalmöTerrängcyklister (MTC) och hänga med dem på någon träningsrunda. De håller ganska högt tempo men väntar alltid in. De tränar tisdagar, torsdagar och lördagar.
Jag skulle kunna guida någon gång men just nu har jag problem med ryggen och kan inte cykla. Dessutom ska jag snart resa bort i två veckor på semester. Förhoppningsvis är ryggen hel när jag kommer tillbaka, om du vill kan vi höras då och eventuellt ta en tur.
Jag har försökt spara ner ett GPS spår från Bökeberga men jag är ganska rudis på att hantera filerna så jag vågar inte lova att jag kan dela med mig av dem på ett vettigt sätt.
Vad gäller Genarp så kör MTC där också fast jag vet inte om det är lika regelbundet och organiserat. Om inte annat kan man följa Skåneleden där som formar en triangel runt Häckeberga-sjön. Den leden är markerad hela vägen så det är lätt att hitta. Man utgår från parkeringen vid Genarps idrottsplats. På lördag och söndag-förmiddagar brukar där vara många MTB-cyklister. Om du frågar dig för, kan du säkert hitta ett sällskap att haka på.
Föjer man skåneleden runt Häckeberga sjön är det dock rätt många km grusväg, lite tråkigt kanske. Annars finns massor med stigar i området men precis som i Bokskogen är det lite svårt att hitta dem första gången innan någon annan har visat dem för en...
En annan riktig godbit är annars Snapphaneturens bana. Ligger på det gamla övningsfältet Hovdala vid Hässleholm/Finjasjön. Snapphaneturen går någon gång i höst. Banan är inte markerad men på tävlingens hemsida finns en karta som är ganska bra.
Lycka till
/Peter