Tips på MTB-skor som vatten kan rinna ut ur?

Naugas

Aktiv medlem
Försöker hitta skor som inte samlar vatten när man går ner sig, utan har öppningar runt om och i tåpartiet så att det lätt kan rinna ut, och är gjorda så de suger upp minimalt med vatten. Hade en slags vattensport/paddlingsskor vid fjällvandringen tidigare som är som sandaler med nät, och de fungerade helt lysande. Så nu vill jag gärna hitta en mtb-sko som funkar på samma sätt. Men det var fasen inte lätt. Har bläddrat runt på chainreactioncycles, men alla jag tittat på hittills verkar vara ganska slutna med en hel kant runt om mot sulan, speciellt runt tåpartiet, och då kan ju inget vatten rinna ut.

Någon som har några tips? De bör/måste också vara breda framme vid tårna vilket antagligen gör det ändå svårare att hitta. Hittade ett par sandaler från Shimano som verkar mycket bra förutom att de är just sandaler... de går bort, måste ha tåskydd. SPD-fästen är inget absolut måste, förresten, men hade varit bra.

Crocs_Interna4.jpg

Eller sandaler från Keen som har "skydd" kring tårna...
Annars så är det nog svårt att hitta det du söker om du inte köper de där paddlarpjucksen igen.
Du kan ju åt andra hållet också och köpa tältade skor med nån slags Gore-Tex eller liknande.

Klavikel sa:
Eller sandaler från Keen som har "skydd" kring tårna...
Annars så är det nog svårt att hitta det du söker om du inte köper de där paddlarpjucksen igen.
Du kan ju åt andra hållet också och köpa tältade skor med nån slags Gore-Tex eller liknande.

Dom där är det grymt bra grepp i och ventilationen är på topp :)

Jag har också letat som en tok efter något liknande. Fiveten Access Mesh är det närmaste jag hittat, inga hål för vatten att rinna ut men iaf mesh i främre delen av skon och hyffsat platt klibbig sula. Tyvärr så kan jag inte använda dem, mellan sulan sticker ut lite väl mycket runt om baktill vilket gör att jag slår i kedjestagen med dem.

Funderar helt klart på att slakta ett par gamla FiveTen Guide Tennie som ovandelen och mellansulan är slut på och limma på den sulan på lämplig minimalistisk löparsko. Måste bara hitta nån lämplig kandidat med hyffsad hård mellansula och låg heel-toe drop.

Men hojta till om du hittar något!

Borra hål i sulorna. Seriöst förslag alltså.
Hade inte gamla tiders cykelskor ibland hål på undersidan i lädersulan -tror att det var för att vara mindre varma, men vet inte säkert, kanske var det för avrinning det också.

Borra hål i sulorna var fasen ingen dum idé... allt är halvfabrikat... Fast sulorna får nog vara hela, man kan dock göra hål själv runtomkring, just i överkant av sulan. Och Keen-sandalerna ska jag definitivt fundera på, jag prövade just sådana för ett tag sedan men tänkte inte i termer av cykelskor då. De var sköna och rejäla, men jag köpte en heltäckande modell som vardagsskor.

(Jag har annars dåliga erfarenheter av FiveTen och vatten. Hade ett par svinsköna sådana lågskor, minns inte modellen, men efter att ha klafsat omkring i blöta med dem, löstes innersula som var av något kartongliknande material upp och gick i småbitar. Sjukt dåligt gjorda.)

Men hundra av hundra mtb-skor har ingen eller dålig dränering alltså... och är därmed inte gjorda för att plumsa i vatten med. Cyklar inte folk i myr-/våtområden eller vadar över bäckar eller?

Keen gör ju faktiskt cykelsandalar för SPD.
Ska det va fincykling gör italienska Geos brogue-skor med nån sorts ventilationshål i sulan.

Jag hade ett par "cykel keen" sandaler som jag körde med tills de tog slut. De var lite väl smala men nästa årsmodell såg ganska nice ut.

Senast ändrad:
Keeps spd-sandaler är _mycket_ smalare än deras standardskor av någon anledning. Och de har dessutom en hög kant runtom hela sulan så det blir som ett badkar. Men Keen har flera olika sandalmodeller som ser väldigt bra ut, många av dem speciellt gjorda för vattensporter och med bra tåskydd. Tror det blir ett par sådana. Hade gärna velat kunna pröva spd egentligen, jag ser många fördelar med det men använder det inte nu.

Tycker det är otroligt märkligt att alla dedikerade mtb-skor som finns bara verkar vara gjorda för förhållandevis torra förhållanden.

Naugas sa:
Keeps spd-sandaler är _mycket_ smalare än deras standardskor av någon anledning. Och de har dessutom en hög kant runtom hela sulan så det blir som ett badkar. Men Keen har flera olika sandalmodeller som ser väldigt bra ut, många av dem speciellt gjorda för vattensporter och med bra tåskydd. Tror det blir ett par sådana. Hade gärna velat kunna pröva spd egentligen, jag ser många fördelar med det men använder det inte nu.

Tycker det är otroligt märkligt att alla dedikerade mtb-skor som finns bara verkar vara gjorda för förhållandevis torra förhållanden.

Se det som en ledig marknadsandel och börja tillverka träskskor?

Jag letar sommarskor som klarar att doppas utan att bli isärfallande klafsfest. Enligt någon rekommendation och review jag sett sa ska Specialized 2fo vara ganska bra i blött, dvs det mesta vattnet rinner av/igenom och sen torkar de fort. Någon som provat?

http://www.pinkbike.com/news/specialized-2fo-clip-shoe-reviewed.html
pinkbike.com sa:
During an extensive evaluation period, the Big S discovered that, when compared with roadie-boy XC shoes, most flat-soled racing shoes weigh a ton to begin with, and when wet, a pair can gain up to a pound (a whole lot of grams) beyond their already chubby starting numbers. Lack of drainage and the fact that existing flats employ foam padding and materials that soak up water - literally, like a sponge - are the culprits. Considering how many DH races are won or lost in sopping wet conditions, one would think that some shoe designer would have already noticed this, but noooooooo. Specialized's cobblers discovered a textile padding called "Air Mesh" that looks and feels like a dish-scrubbing pad. Air Mesh feels comfortable, doesn't hold water and breathes wonderfully well. Theoretically, Air Mesh, along with the sealing of the 2FO's EVA foam sole and plenty of ventilation in the uppers to allow water to evacuate, keep the 2FO Clip hovering at its claimed 450-gram weight (per shoe) rain or shine.

Specialized_2FO.jpg

Lät ju riktigt bra, första skon där jag ser att de (designerna) faktiskt tänkt på att skon kanske kommer att bli blöt. Men inte heller den har någon direkt dränering, vad jag kan se? Konstigt. Men den där skon är alltså en het kandidat för att sätta hålstansen i! Tyckte själv att den var snygg också. Tror den där ligger som mitt förstahandsval nu...

Keen Owyhee var annars den sko jag tänkte mig:

Keen_Owyhee.jpg

Se där, då kanske fler xc-skor har sådana hål? Nu när jag tänker på det, så kanske det rinner ut ur hålen för klossarna...??? Har inte använt spd-skor, så jag kanske har missat den lilla detaljen? Hursomhelst kan det nog vara svårt för mig att ha utpräglade xc-skor tror jag, om de inte har en rejäl sula funkar det inte så bra med plattformspedaler.

De där Lake-skorna såg anmärkningsvärt bra ut som skor där det är torrt. Att de är gjorda av läder ser jag som ett _stort_ plus vad gäller skor i allmänhet. Men i det här fallet, med läderfoder dessutom, gör det att de faller bort som mtb-skor för mig, genom att det är mer regel än undantag att jag går i vatten. Hur bra läder än är när det mest ska ta upp fukt "inifrån", från svett, så är det inget förstahandsval för att plumsa i myrar med.

Senast ändrad:
åberg sa:
Vad är det för myrar du vadar i?

De som ligger mellan där jag är och dit jag ska. Fattaruväl... Allvarligt, det är mycket blötmyrar runtomkring. Följer man ett fyrhjulingsspår som går en bit över en myr kommer man med 95% säkerhet att trampa i vatten som når ovanför skokanten. En bonus är att myrvatten tycks neutralisera fotsvett. Mina sockar luktar torv!

Det är inte alltid det blir blött, men tillräckligt ofta för att jag ska tycka det är jobbigt. Som sagt, jag var ute och fjällvandrade med ett par dränerande lågskor tidigare - det fungerade fantastiskt, var en ögonöppnare, och fick mig att tänka att det skulle kunna vara så vid cykling också. Att inte ens behöva tänka på att försöka undvika vatten, utan bara fokusera på att gå på och komma framåt. Mentalt mycket avslappnande. Jag har alltid försökt undvika att gå ner mig, och tyckt det är jobbigt att bli blöt. Med goretex-skorna har jag stannat och tömt dem ibland, eller bara svurit lite smått och cyklat på med fötterna kippandes. Gore-tex är fantastiskt dåligt när det väl rinner in vatten i skorna. Blir kvar när man går, och det tar en evighet innan det torkar om man inte har en skotork med fläkt. Favoritskorna för några år sedan, som jag nämnde ovan - FiveTen - var uppenbarligen gjorda delvis av äggkartong, och dog en ynklig död efter att ha varit utsatta för vatten under bara en dag.

Jag vill ha bra skor, helt enkelt! F-n, jag borde få anställning som designer och produktutvecklare hos en skotillverkare... Jag jobbade ett tag med en norrman för några år sedan som var väldigt intresserad av skor, tror han var någon rappare eller musiker egentligen, och han samlade på skor. Bara på grund av sitt skosamlande och bloggande om skor, så hade en skotillverkare hört av sig till honom och velat att han skulle designa skor åt dem. Jag pratade lite med den här norrmannen vid en lunch om det mycket märkliga med att många sportskor inte är formade som foten faktiskt ser ut, utan att de är smalare i tårna och att stortån trycks in. Hade man t.ex. gjort en vante som varit smal vid fingertopparna på motsvarande sätt, hade folk blivit vansinniga, men av någon anledning accepterar folk det när det gäller skor. Han fattade inte vad jag menade, men efter att tre personer ställt sig bredvid varandra i strumplästen där i personalmatsalen och jämfört fotkonturer med hur några skor såg ut, kunde han se problemet. Och ja, han höll med om att det kanske inte var så bra för fötterna, men att det såg så klumpigt ut med fotriktiga skor, och att de inte gick att sälja. Hans skor skulle iallafall ha snygga tåboxar. Som såg snabba ut, inte klumpiga. Sådana personer är det som designar våra skor nu. :(

Mecka dit yttersula (och SPD-SL till SPD konvertera) på ett par triathlondojor ;-)
Dom har generellt god avrinning och material som inte suger åt sig så mycket vatten.

Tillbaka
Topp