Tips på MTB slingor Helsingborg

n1cce

Ny medlem
Tjena!
Har tänkt att jag ska skaffa mig en mtb cykel och vill gärna ha lite tips på bra skogar med mera att cykla på i Helsingborg?
Är det många här som brukar cykla i Helsingborg?
Har ingen bil så det ska helst gå att cykla dit, alltså inte skogar flera mil bort.

MvH Niclas

jag träffade en snubbe som sa att det fanns nåt spår i stan.
detta va dock ett DHspår enligt honom så kanske lite hårt att börja med.

Hej.

Tycker själv att det är något klent utbud på skogscykling här i Helsingborg. Pålsjö funkar dåligt att cykla i. Bruces brukar jag köra lite i. En bra skog som ligger en bit bort är Svedberga kulle. Sen har jag hört det ska finnas bra spår i Laröd, dock aldrig hittat själv.

Chokdee skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej.
>
> Tycker själv att det är något klent utbud på
> skogscykling här i Helsingborg. Pålsjö funkar
> dåligt att cykla i. Bruces brukar jag köra lite
> i. En bra skog som ligger en bit bort är
> Svedberga kulle. Sen har jag hört det ska finnas
> bra spår i Laröd, dock aldrig hittat själv.

Har också fått de intrycket. Hur är det vid Väla? Där ska det väl finnas en skog?:)

Svedbergakulle är ju inte så stort men ganska kul, finns en del roliga stigar att köra.
Försök ta dig till Mölle och cykla på Kullaberg eller till Ängelholm (Sibirien Utmarken). Det går ju bussar om man inte pallar att cykla dit :)

//Yvonne

Okej, tack för tipsen! Hade varit kul att cykla ihop med någon när man hittat en cykel! Kan behöva lite tips & tricks!

Halloj! Ta kontakt med åstorp cykelklubb, klubben ska ha en guidad Mtb tur i Helsingborg om några veckor (minns inte exakt datum) alternativt kan du kolla upp ckx, cykelklubb med träningar i helsingborgstrakten. Låt inte klubbarna skrämma dig, det är trevliga turer för alla nivåer! Stigarna från pålsjö och ut mot domsten är jättefina! Kan man stå ut med en snutt grusvägen eller asfalt kan man få till riktigt bra rundor som räcker i flera timmar! Annars som sagt, sätt dig på cykeln och trampa ut till kullaberg!
Mvh/ crallan

crallan skrev:
> Halloj! Ta kontakt med åstorp cykelklubb, klubben
> ska ha en guidad Mtb tur i Helsingborg om några
> veckor (minns inte exakt datum) alternativt kan du
> kolla upp ckx, cykelklubb med träningar i
> helsingborgstrakten. Låt inte klubbarna skrämma
> dig, det är trevliga turer för alla nivåer!
> Stigarna från pålsjö och ut mot domsten är
> jättefina! Kan man stå ut med en snutt
> grusvägen eller asfalt kan man få till riktigt
> bra rundor som räcker i flera timmar! Annars som
> sagt, sätt dig på cykeln och trampa ut till
> kullaberg!
> Mvh/ crallan

+1 Köra stigarna i Pålsjö skog, Laröd och Domsten ut till svedberga kulle är schysst med.

Låter hur bra som helst! Tänkte på det där med downhill och så, är ju väldigt ny inom cykling men finns det några speciella banor eller liknande i Helsingborgs trakten eller det är bara att ta sig upp någonstans och köra så det ryker? Förstår att det låter lite dumt, men har som sagt ingen koll på det här :) Har kört lite motocross innan vilket är anledningen till att jag dras till lite hopp och höga farter (även om det inte är där jag kommer börja mest kul att veta sina alternativ).

Ingen här som kan tänka sig att dra ihop en tur? De där stigarna längs pålsjö-domsten laröd har jag inte hittat. Har cyklat till mölle någon gång men då är man så trött när man kommer dit så man knappt orkar upp förbi kocken hus :)

Finns det speciella cykelstigar på kullaberg eller någon bra markering man kan följa? Jag hittar till parkeringen vid friluftsfrämjandets stugor så gärna något som utgår därifrån.

Chokdee skrev:
> Ingen här som kan tänka sig att dra ihop en tur?
> De där stigarna längs pålsjö-domsten laröd
> har jag inte hittat.

Halloj! Ta kontakt med åstorp cykelklubb, klubben ska ha en guidad Mtb tur i Helsingborg om några veckor (minns inte exakt datum) alternativt kan du kolla upp ckx, cykelklubb med träningar i helsingborgstrakten. Låt inte klubbarna skrämma dig, det är trevliga turer för alla nivåer! Stigarna från pålsjö och ut mot domsten är jättefina! Kan man stå ut med en snutt grusvägen eller asfalt kan man få till riktigt bra rundor som räcker i flera timmar!

Har cyklat till mölle någon
> gång men då är man så trött när man kommer
> dit så man knappt orkar upp förbi kocken hus :)
>
> Finns det speciella cykelstigar på kullaberg
> eller någon bra markering man kan följa? Jag
> hittar till parkeringen vid friluftsfrämjandets
> stugor så gärna något som utgår därifrån.

Nej, det finns inget markerat, det behövs lokalkännedom, men det finns en karta över bergets stigar, bara att leta sig fram.

Gå in på www.ckx.nu..
där kör vi i hbg var måndag från 1 aug o framåt +en massa turer på helgerna..bara att hänga med.
ALLA är välkomna..

Cyklade längs havet, Rydebäck-Ålabodarna-Sundvik, i helgen. Det går att fortsätta fram till Landskrona om man vill.
Lätt stig där man får bära på ett eller ett par ställen beroende på hur duktig man är.
Är man lagd år svetto-hållet kan man köra några rundor Ålabodarna-Glumslöv eller Sundvik-Glumslöv.

qvick skrev:
> detta va dock ett DHspår enligt honom så kanske
> lite hårt att börja med.

DH? Är inte ett krav för ett DH spår att det går nedför, så man slipper trampa hela tiden?
Där är 2 "spår" ute i Pålsjö. Jag skulle inte beskriva något av dem som "DH" även om det ena åtminstonde går nedför. Det är nu "ett tag sedan" jag cyklade något av dem, då min grundkondition inte är vad den borde längre. (fet, åldern hann i kapp mig, och jag har alltid varit aldrig så lite lat. All läsk hjälper säkert inte till i heller.)

Det ena börjar vid betongplattan som fungerar som utsiktspunkt över havet, och går "norrut". Jag skulle beskriva det som kuperad XC, i något som i dag mer liknar en djurstig, än ett cykelspår. Kanske 10-15 minuter lång, om man har hyfsad teknik. Närmare tre dagar för mig i dagsläget alltså.

Det andra börjar längre söderut. Något söder om en alle, från Thalassa. (?) Det här är en lövtäckt nedförsbacke med få svängar, lite bob bana över det hela, som slutade bakom en rad buskar, och på andra sidan låg någons trädgård, tillhörande ett av husen nere vid kustvägen. Den här slingan är knappt någon minut lång, och det tar 10-15 minuter att ta sig tillbaka... På slutet när jag brukade cykla där låg det större stenar, och stockar nere i mitten av "banan", vilket var i det närmaste helt ointressant, även om man inte såg dem innan man redan passerat dem, eftersom man inte rullade i mitten på "dalgången" utan var uppe och snurra på kanterna för att kunna åka fort. Det var periodvis säkert knähögt med löv...

Eftersom jag är sjukpensionär har jag gott om fritid, hojta till, så pekar jag, om det är intressant. Men jag bara varnar dig, jag är så ur form, att jag inte bara kommer vara långsam, ovanpå det är det så länge sedan jag fick cyklat ordentligt, att jag saknar all teknik med. Fast det vore kul att hitta någon som får ut en lite, man är för försoffad, och ger sig inte ut på egen hand. Är förövrigt boende på Dalhem.

B!

Mr B skrev:
> qvick skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > detta va dock ett DHspår enligt honom så
> kanske
> > lite hårt att börja med.
>
> DH? Är inte ett krav för ett DH spår att det
> går nedför, så man slipper trampa hela tiden?
> Där är 2 "spår" ute i Pålsjö. Jag skulle inte
> beskriva något av dem som "DH" även om det ena
> åtminstonde går nedför. Det är nu "ett tag
> sedan" jag cyklade något av dem, då min
> grundkondition inte är vad den borde längre.
> (fet, åldern hann i kapp mig, och jag har alltid
> varit aldrig så lite lat. All läsk hjälper
> säkert inte till i heller.)
>
> Det ena börjar vid betongplattan som fungerar som
> utsiktspunkt över havet, och går "norrut". Jag
> skulle beskriva det som kuperad XC, i något som i
> dag mer liknar en djurstig, än ett cykelspår.
> Kanske 10-15 minuter lång, om man har hyfsad
> teknik. Närmare tre dagar för mig i dagsläget
> alltså.
>
> Det andra börjar längre söderut. Något söder
> om en alle, från Thalassa. (?) Det här är en
> lövtäckt nedförsbacke med få svängar, lite
> bob bana över det hela, som slutade bakom en rad
> buskar, och på andra sidan låg någons
> trädgård, tillhörande ett av husen nere vid
> kustvägen. Den här slingan är knappt någon
> minut lång, och det tar 10-15 minuter att ta sig
> tillbaka... På slutet när jag brukade cykla där
> låg det större stenar, och stockar nere i mitten
> av "banan", vilket var i det närmaste helt
> ointressant, även om man inte såg dem innan man
> redan passerat dem, eftersom man inte rullade i
> mitten på "dalgången" utan var uppe och snurra
> på kanterna för att kunna åka fort. Det var
> periodvis säkert knähögt med löv...
>
> Eftersom jag är sjukpensionär har jag gott om
> fritid, hojta till, så pekar jag, om det är
> intressant. Men jag bara varnar dig, jag är så
> ur form, att jag inte bara kommer vara långsam,
> ovanpå det är det så länge sedan jag fick
> cyklat ordentligt, att jag saknar all teknik med.
> Fast det vore kul att hitta någon som får ut en
> lite, man är för försoffad, och ger sig inte ut
> på egen hand. Är förövrigt boende på Dalhem.
>
> B!

Har aldrig cyklat själv så någon vidare teknik har inte jag heller. Konditionsmässigt ligger jag förmodigen sämre till en jag vill erkänna. Hade varit kul att cykla tillsammans med någon som kan området och så vitt jag förtår har du i alla fall kunnande teoretiskt om de olika stilar och tekniker man kan använda sig av. Hojtar till när cykeln är köpt!

Turen som Crallan skev om går den 24 i denna månad och kommer att passera Svedberga, Domsten och Laröd. Downhill spåren kommer vi också att passera och om man vill kan man ju testa.
Vi startar från Pålsjöbaden klockan 10.

Senast ändrad:
@lister

Satan också, bröllop i göteborg den helgen. Vet du om det kommer fler Hbg turer framöver?

Hade varit väldigt trevligt att få cykla med andra. Har hyfsat tempo på landsväg men är urkass tekniskt.

Mvh

C

lister skrev:
> Turen som Crallan skev om går den 24 i denna
> månad och kommer att passera Svedberga, Domsten
> och Laröd. Downhill spåren kommer vi också att
> passera och om man vill kan man ju testa.
> Vi startar från Pålsjöbaden klockan 10.

Får vem som helst haka på? Vad jag egentligen undrar är nog "vilket tempo är det som gäller", eftersom det inte blir kul om gubben får en hjärtattack...
En annan fråga är ju hur seriösa cyklister som är med. Spandex och vadderad byxa är ju inget jag lagt mig till med, och det finns en hjälm, men den används... sällan. Om jag ens hittar den...
B!

Det blir fler turer, efter Helsingborg blir det en på Söderåsen med start från Tingvalla i Åstorp 7/8. Det kan även dyka upp fler turer under hösten.
Tempot anpassas efter siste man, men rundan är rätt så lång och om man kroknar så kan det vara långt hem. Hjälm är ett måste.

En fråga. Tänkte lägga ca 5k på en mtb cykel (är student så mer pengar finns helt enkelt inte kanske en tusenlapp till), någon som har tips på vad för cykel jag ska ha? Gillar inte att köpa begagnat, men det kan ju finnas bra där med såklart.

Åk ut till bonden i Billesholm. Se dig omkring, känn på hojarna, och se vad du gillar. Åk hem utan cykel. Känn efter, titta lite på nätet efter vad du nu har känt på, och hittat som intressanta alternativ. Släng ett par länkar i en nyskapad tråd, och se om någon kan hjälpa dig med ett tyskt alternativ. (Det tråkiga är att det helt plötsligt kommer vara slut sommar innan du köpt cykel)
B!

Mr B skrev:
> Åk ut till bonden i Billesholm. Se dig omkring,
> känn på hojarna, och se vad du gillar. Åk hem
> utan cykel. Känn efter, titta lite på nätet
> efter vad du nu har känt på, och hittat som
> intressanta alternativ. Släng ett par länkar i
> en nyskapad tråd, och se om någon kan hjälpa
> dig med ett tyskt alternativ. (Det tråkiga är
> att det helt plötsligt kommer vara slut sommar
> innan du köpt cykel)
> B!

Bra förslag. Jo det är väl lite trist, men så länge det inte är för mycket snö ute kommer jag trampa på:)

Bumpar denna tråden lite.
Hur ser det ut i / runt Helsingborg nu när sommaren börjar ta slut och den riktigt goa mtb säsongen börjar?
Jordbydalen cyklades genom på gårdagens runda, kanske intressant om man är lite kreativ med väg valen, dock lite väl mycket folk i rörelse där.
Blir nog en runda till Pålsjö/Thalassa/Sofiero i dag och utforska lite.

Kan helt klart rekommendera kullaberg. Mycket bra och roliga stigar att cykla på. Om någon är sugen att hänga på mig så är det bara att säga till. Cyklar 3-4 gånger i veckan i skogarna kring Helsingborg.

/ Niklas

det finns en riktigt bra bana vid sofiero om man vet vart brödkultur ligger. Där finns många slingor som möts vid en plats på slutet. Finns gupp och hopp och mycket svängar.

Tillbaka
Topp