qvick skrev:
-------------------------------------------------------
> detta va dock ett DHspår enligt honom så kanske
> lite hårt att börja med.
DH? Är inte ett krav för ett DH spår att det går nedför, så man slipper trampa hela tiden?
Där är 2 "spår" ute i Pålsjö. Jag skulle inte beskriva något av dem som "DH" även om det ena åtminstonde går nedför. Det är nu "ett tag sedan" jag cyklade något av dem, då min grundkondition inte är vad den borde längre. (fet, åldern hann i kapp mig, och jag har alltid varit aldrig så lite lat. All läsk hjälper säkert inte till i heller.)
Det ena börjar vid betongplattan som fungerar som utsiktspunkt över havet, och går "norrut". Jag skulle beskriva det som kuperad XC, i något som i dag mer liknar en djurstig, än ett cykelspår. Kanske 10-15 minuter lång, om man har hyfsad teknik. Närmare tre dagar för mig i dagsläget alltså.
Det andra börjar längre söderut. Något söder om en alle, från Thalassa. (?) Det här är en lövtäckt nedförsbacke med få svängar, lite bob bana över det hela, som slutade bakom en rad buskar, och på andra sidan låg någons trädgård, tillhörande ett av husen nere vid kustvägen. Den här slingan är knappt någon minut lång, och det tar 10-15 minuter att ta sig tillbaka... På slutet när jag brukade cykla där låg det större stenar, och stockar nere i mitten av "banan", vilket var i det närmaste helt ointressant, även om man inte såg dem innan man redan passerat dem, eftersom man inte rullade i mitten på "dalgången" utan var uppe och snurra på kanterna för att kunna åka fort. Det var periodvis säkert knähögt med löv...
Eftersom jag är sjukpensionär har jag gott om fritid, hojta till, så pekar jag, om det är intressant. Men jag bara varnar dig, jag är så ur form, att jag inte bara kommer vara långsam, ovanpå det är det så länge sedan jag fick cyklat ordentligt, att jag saknar all teknik med. Fast det vore kul att hitta någon som får ut en lite, man är för försoffad, och ger sig inte ut på egen hand. Är förövrigt boende på Dalhem.
B!