Tips på mtb till någons fru

Turkhud

Aktiv medlem
Hej! En normalstor (liten) kvinna i min närhet behöver en cykel för användning i skogen. Hennes knä håller inte för löpning, men hon har märkt att det här med cykel på stig funkar och att det är bra träning. Hon har lånat en gammal 26” Nishiki som har hängt med än så länge, men nu vill hon investera i nåt vettigt. Hon gillar inte rötter särskilt mycket, utan föredrar flow. Cykeln kommer användas för träning på ganska platta stigar och på grus.

Jag tycker att det är svårt att tipsa om nåt eftersom XC-cyklarna fortfarande har en brant HA och trailcyklarna har fått så väldigt slack vinkel.

Jag har föreslagit MB31, Cube Stereo 120 pro och senast Cube Access WS C62 pro, men hon verkar inte nappa. Tips mottages tacksamt. Trek och Scott tycker jag verkar vara otroligt högt prissatta med tanke på vilka komponenter man får med.

Budgeten tillåter priser upp till 20.000.

Måste bara inflika att det har blivit så sjukt oroligt angående gaffelvinklar, tycker jag. Jag har själv en 26" HT med 70 grader HA typ. Den fungerar ypperligt på grus och även i skog när det inte är galet brant. Tror inte det går att köpa en cykel idag som skulle bli för orolig för henne med tanke på vilket underlag som den ska användas på... Det är väl, som du säger , troligare att man "överköper" en 64 graders HT på 15 kilo som kommer kännas sävlig och trist.

Edit: https://www.tcmcykel.se/xc/2021-mer...MI5Lf_xb2r8wIVCdiyCh0_oQzREAQYByABEgLv0_D_BwE

Senast ändrad:
69-70 grader säljs i högsta grad fortfarande. Gillar man det så är det bara att gå ner på XXL och handla.

Hur liten och värför nappade och hon inte?
Finns en chisel i xs till bra pris. Dock 29'' . Ska man ha xs vill man kanske ha 27.5

Jag tror att hon har svårt att nappa på cykelmärken som ”inte är kända” liksom. Någon har föreslagit Trek x-caliber och Specialized Chisel för henne, så hon är nog lite låst på XC-tänket, även om hon borde ha mellantinget hellre. Min gamla Kina Hei Hei hade varit optimal, men den är tyvärr såld till någon lycklig själ.

69-70 grader säljs i högsta grad fortfarande. Gillar man det så är det bara att gå ner på XXL och handla.

Hur liten och värför nappade och hon inte?
Finns en chisel i xs till bra pris. Dock 29'' . Ska man ha xs vill man kanske ha 27.5
Hon vill gärna ha 29” och är 169cm kort, med 81-82cm innebensmått. Medium verkar stämma på ramar från de tillverkare jag har kollat.

Ja, medium låter helt rätt. Inga problem där. Bara att välja cykel stil och handla på. Chisel, Epic HT och Fuse kan man ju titta på och välja stil. Fuse finns väl med 29or också tror jag. Har dålig koll på Treks HT men 2022 Roscoe 7 och upppåt är modern och 29''
BMC är "fint" men vet inte om budget räcker

för en nättare kvinna är hojar 13-14 kg uppåt tunga att hantera, faktiskt värda att undvika. med den budgeten och den åkningen bättre med en klassisk highend xc, gärna under 11kg

om t ex äldre modellen på spark rc 900 med högt liggande dämparen dög att vinna os 2016, lär den fylla behovet:) och bör kunna gå inom budgeten. och så värst brant gaffelvinkel har den inte. kan också något tweakas med fjädringstrycket. det blir säkert aktuellt sätta dit en dropper och kortare styrstam.

om hon som det verkar är märkeshjärntvättad kan det ju vara bra att upplysa om att det nöjet kostar typ 30-50 procent extra. för ingenting. men det är onekligen en motsvarande fördel om cykeln senare skall säljas vidare....

Finns några nätta kvinnor på happy som verkar välja moderna cyklar som riktiga karlar. Så vitt jag vet betalar de för kalaset också.

Ja och ska man mest cykla grusväg och lätt stig för motionens skull lär nog inte 2-3 kg hit eller dit spela någon större roll.

Ja och ska man mest cykla grusväg och lätt stig för motionens skull lär nog inte 2-3 kg hit eller dit spela någon större roll.
Fast om någon VILL ha en lätt XC cykel av känt märke, varför då envisas med en tung no-name endurocykel?! Blir inte folk gladare av att cykla på det man vill cykla på snarare än vad någon anser att man borde vilja?

Vet inte hur roligt det blir med en märkesraket för 20. Mb31 är väl ändå skapligt lätt?

Fast om någon VILL ha en lätt XC cykel av känt märke, varför då envisas med en tung no-name endurocykel?! Blir inte folk gladare av att cykla på det man vill cykla på snarare än vad någon anser att man borde vilja?

Cannondale Trail 2 SL = no name enduro cykel. Jag är rädd att jag inte hänger med här.

Eller så säger du åt henne att gå ner till närmsta cykelaffär och be dom om hjälp. Då slipper du höra om allt som var fel på cykeln som du rekommenderade. Det är det bästa tipset för både dig och henne. Tro mig.
Bästa kommentaren hittills! Jag är livrädd för att rekommendera en cykel som t.ex har NX och Shimanonav bak, så att hon om 2 år inte kan byta upp sig till en riktig kassett.

Det hände mig med min Hei Hei.

Måste bara flika in att byta body eller skaffa ett helt nytt bakhjul inte är ett oöverstigligt hinder.
det är snarare något som liknar normalt underhåll. välkommen till mtb-världen.

om såna begränsade hinder stoppar framfarten kommer det tyvärr inte mer än osäkert hjälpa att köpa nytt från en cykelaffär. även om det finns undantag.

vem som är säljare kan vara viktigare än produkten.

apropå en tråd här intill om skäligen enkel riktning av ett kastande bakhjul på en ny cykel. där handlaren tycks oförmögen till adekvat åtgärd.

Tillbaka
Topp