Tips på mycket utförshoj för pengarna mottages.

Har du gett upp Highline Tobbe? =)

Kona Stinky? Sen finns det väl en uppsjö med "fultyskar"..

Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du gett upp Highline Tobbe? =)

För tillfället, ja. :/

> Kona Stinky?

Ligger på 20 kkr så det är ju jämförbart, snarlik spec. också.

product_kona2006_stinky.jpg

> Sen finns det väl en uppsjö med "fultyskar"..

Upplys mig! :)

Scott Nitrous 10 ligger rekommenderat på 35 kkr:

060127%201615%20IMG_1062%20Info.JPG

Alltså, jag söker egentligen någon cykel som ger mer för samma peng som Specialized Big Hit II. Dvs. 20 kkr är smärtgränsen.

Damn! Vissa verkar ha fastnat i spenderbyxorna! ;)

Hur många cykalr skall du upp i?

Konan tycker jag ser brutalare ut, inget avbrutet sadelstolpsrör..

42Hz skrev:
> Damn! Vissa verkar ha fastnat i spenderbyxorna! ;)

Tröstköp när du drar till Utah! :P

Det blir nog inget köp i år ändå, men man kan väl drömma lite? (jo, jag vet vart det slutar)

> Hur många cykalr skall du upp i?

En!

...av varje...

> Konan ... inget avbrutet sadelstolpsrör..

Det är en mycket bra synpunkt som även gäller AS-X.

Fast Kona har ju helt horribel slang/vajerdragning till röven som måste göras om innan man ens rullar en meter. Dessutom har jag ju en Kona redan. ;)

<http://www.poison-bikes.de/shopart/20000141.htm>

<http://www.poison-bikes.de/shopart/20000143.htm>

mycket pang för pengarna?

Om du vill vara originell, kolla på Astrix Havoc från Bikemailorder.de. Kostar en del men fått mycket fint omdöme på Pinkbike. Nine honkin´ inches of travel också.

Bild:

Havoc.jpg

Ramen finns för 15700 har jag på bikemailorder med Manitou Swinger 6-way

Annars skulle jag nog lägga mina slantar på en Banshee Scream. Finns ju litet olika årsmodeller där att välja på som kan göra den billigare. Med en DHX5.0 kostar den lika mycket som Astrixen. 2004-modellen kostar däremot 12500.

Review: http://northshoremountainbiking.com/gear/tbone_banshee_2.php

Bild:

th-black_frame.jpg

Mathias skrev:
> Om du vill vara originell

Varken krav eller önskemål. Precis som att jag varken har krav eller önskemål om att vara mainstream. Jag vill bara ha en bra cykel sen skiter jag i vad andra har och tycker. :)

Tack Mathias, men tror du verkligen man kan köpa t.ex. deoreväxlar när man bygger upp en ram? Jag klarar det nog inte... Bättre att köpa budgetfabriksspecat direkt så man slipper vrida och vända på varenda komponent, även om det är kalasskoj!

Svårt det där, finns inga jättebilliga DH cyklar egentligen. Tysklandsimport är nog ett alternativ. Om du inte ska köra jättemycket så är komplicerade baklänkage kul, men annars är det mycket att meka med när det börjar glappa i bakvagnen. En single pivot kanske, vågar man föreslå en beggad Bullit med Boxer/SuperT? :-) Nähä, inte, nåja det finns nog mycket annat också...

/Leo

"Tack Mathias, men tror du verkligen man kan köpa t.ex. deoreväxlar när man bygger upp en ram? Jag klarar det nog inte... Bättre att köpa budgetfabriksspecat direkt så man slipper vrida och vända på varenda komponent, även om det är kalasskoj!"

Du ska ju köra nerför, vad spelar då växlarna för roll? ;-)
Däremot förstår jag om du vill lägga en 5-6000 på gaffeln.

Westman skrev:
> Alltså, om du vill ha hoj per krona, varför kollar
> du på 2006or? Du kan få schyssta kap på 05-or nu.
>

Det finns ju aldrig några vettiga storlekar kvar på fjolårsmodeller. Tro mig jag har letat, letat, letat och beställt och sedan blivit rekommenderad två storlekar för stor cykel ist..

> T ex en stinky dee med trippelåtta för 1600 pund.

I large och XL..

>
> eller kanske en vanlig för 1150?

Tvåtusen billigare exkl frakt än årets köpt i sverige?

Westman skrev:
> Alltså, om du vill ha hoj per krona, varför kollar du på 2006or?

För jag kommer inte ha råd förrän 06orna är fjolårsmodeller! ;)

MatsS skrev:
> Hoppas din Toy-låta håller ett år till!

Har den hållit så här många år ska den väl hålla ett till? ;)

> har du kollat tanken?

Tankar man bara halva läcker det inte. Billigare blir det också.

> Har Anki skaffat egen bil?

Nope.

=David skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alltså, om du vill ha hoj per krona, varför
> kollar
> > du på 2006or? Du kan få schyssta kap på 05-or
> nu.
> >
>
> Det finns ju aldrig några vettiga storlekar kvar
> på fjolårsmodeller. Tro mig jag har letat, letat,
> letat och beställt och sedan blivit rekommenderad
> två storlekar för stor cykel ist..

Trist. Kanske är en dum fråga, men har du sökt på google.co.uk och markerat pages from the uk? Motsvarande i tyskland fungerar också ganska bra.
>
> > T ex en stinky dee med trippelåtta för 1600
> pund.
>
> I large och XL..
>
Jaså, kikade inte så noga. Nu kan jag ju inte veta hur lång the_TNT är, det var ju honom jag tipsade, inte dig. Men visst är det ett problem med rean om man är storlek medium, det hajar jag.

> >
> > eller kanske en vanlig för 1150?
>
> Tvåtusen billigare exkl frakt än årets köpt i
> sverige?

Dyr frakt. Nåväl, då var det väl inget bra då.

Det finns dock hojar davidj, jag sökte ju bara och tog de första jag hittade. Lycka till med jakten, båda två.

Du har ju redan så fin AM-FR cykel. Borde du inte gå på en rejäl DH-cykel?
Fast det blir ju klart dyrare...

Jag funderade under hösten på beg. äldre DHR, Karpiel, Ironhorse osv, men vågade inte köpa från främlingar. (risk för sprickor och sådant.) Och frakt över atlanten kostar en massa från privatpersoner.

Hittade en trevlig ram på bikemailorder.de. Samma katalogram som Azonic Eliminator osv.. för 6500:-
Har mekat och kört lite på sådan tidigare, så jag visste vad man fick. Och så hade jag ju lite fina komponenter och gaffel liggandes...

Tyvärr verkar det inte som bikemailorder har några billiga DH-ramar kvar. Bara en i storlek stor, och den nyare "horst" ramen, men den ser ut att ha galet högt BB...

Jag har ingen koll på kompletta, men Big Hit + uppgraderad gaffel är nog inte helt fel!

Roger: den där gaffeln, och framförallt skydden för innerbenen, är kanonläcker/läckra! Är det du som dekaltrimmat dom? Ser ut lite som en retro-serietidningsstil. Mkt snyggt!

Jepp, det är jag som dekaltrimmat! Kul att du gillade det!

Det var första gången jag testade detta. Nästa gång kan jag nog göra det bättre, men nu är alla mina roliga klistermärken slut...

Har inte släppt de här tankarna än, var nära att köpa en Commencal Supreme DH när jag kom hem från Schwalperna men de var slutsålda.

Vill alltså ha en riktig utförshoj för hårdkörning med luft under hjulen och lift på väg upp, ingen AM-hoj för det har jag redan en.

Smärtgräns vid 30.000,- numer, tänker shoppa till våren om allt står mig bi i ekonomin.

Vill fortfarande inte köpa begagnat eller bygga från lös ram, hela kittet i en smäll alltså. Föredrar svenskköpt då det underlättar garantiärenden och stöder lokalmarknaden. :D

Scott Gambler DH 20 ~27.500 rek pris i Sverige

ScottGamblerDH20.jpg ht=320

Spec: http://scottusa.com/gb_en/product/189/693/gambler_dh_20

Commencal Supreme DH ~30.000,-

CommencalSupremeDH.jpg ht=452

Jobbig flashsida komplett med elak musik, klicka Supreme > Supreme DH: http://www.commencal.com/bike/mtb/2008/index.htm

Kona Stab De-Luxe ~27.000,-

Kona_STABDELUXE.jpg ht=383

Spec: http://konaworld.com/08_stabdeluxe.htm

Specialized Big Hit III 2007 ~25.000 i Tüskland

BH_III_Brown.jpg ht=544

Spec om man valt region UK: http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=21912

Giant Glory FR ~27.500,- hos Häggs

Glory-Zoom.JPG ht=417

Spec: http://www.giant-bicycles.com/en-IN/bikes/mountain/484/27162/

Scott kan jag köpa här i min egen stad, vilket känns kul. Helt ny modell som är lite otestad, men de borde vara bra på garanti och sådant.

Commencal blev jag kär i men gillar inte färgen för 2008. De vita 2007:orna är slutsålda.

Kona känns lite småtrist i den här genren av någon anledning.

Specialized är svåra att få tag på i Sverige till vettiga priser och är ful som stryk.

Giant har singelkrona, fast det kanske inte spelar så stor roll? "Måste" dessutom byggas om till enkelklinga och styrare fram.

Vilka har jag missat?

Svårt att provköra de här cyklarna under rätt förhållanden. :(

Da Bomb Projectile borde väl gå att hitta som komplett cykel för <30k. Kanske lite mycket med 10" bak men utför är det verkligen :)

Fjärdebrunn skrev:
> Da Bomb Projectile borde väl gå att hitta som komplett cykel för <30k.

Bara ram och gaffel går ju loss på 30', hur tänkte du nu egentligen?

Jag vill alltså inte köpa begagnat av olika skäl, främst garanti. Att bygga från lös ram blir på tok för dyrt då jag ändå måste köpa allt som ska på och inte kommer kunna hålla mig från att "lyxspeca" då.

Ram 18.9Tkr lös. Det kostar den ju inte som paket med komponenter på hoppas jag. Du borde i det läget kunna hänga på prylar för runt 15Tkr (hjul, bromsar, drivlina mm)

Hör vad Sportson i Barkarby kan erbjuda dig. De är ÅF för W-racing.

Planet X/On-One growler då?

Fjärdebrunn skrev:
> Ram 18.9Tkr lös. Det kostar den ju inte som paket med komponenter på hoppas jag.

Finns den som färdigt paket då? En trippelåtta kostar ju i runda slängar 7.500,- så det är nästan 30' för ram och gaffel. Så bra "paketrabatt" får man inte när man köper komplett paket. Och jag har som sagt ingen lust att speca upp en cykel från grunden med halvbra komponenter. Då blir det rejält på en gång och notan stannar närmare 50' hur man än vänder på det.

> Planet X/On-One growler då?

Samma som ovan.

Jag tror faktiskt att en DC-gaffel är rejält overkill om du inte verkligen kommer att pressa grejorna av helvete. SC är nice i tighta switchbacks och dylikt. Gaffeln på Gloryn är ju klart bättre än den RCV-skit som sitter på de övriga cyklarna, det är värt att tänka på.

stepanov skrev:
> verkligen kommer att pressa grejorna av helvete.

Vart går gränsen? 90 kg som landar osmidigt från diverse drop känns som man behöver lite extra hjälp ibland.

> SC är nice i tighta switchbacks och dylikt.

Tja, Roxy tog sig ju ned från den-där-stigen-med-galet-mycket-tvära-switchbacks i Verbier utan problem. Så jag köper inte riktigt den argumentationen. Skulle vara för NS då?

0707231433IMG_0376Roxy.jpg ht=564

> Gaffeln på Gloryn är ju klart bättre än den RCV-skit som sitter på de övriga

Det där får du eller någon annan gärna reda ut för mig som inte har någon koll alls. :)

Sitter en 888 RV på Scotten, 888 RCV på Commencal och Kona. Vad är det för skillnad och varför är de skit? Vad gör 66 SL bättre?

RV tycks vara med rebound-justering medan RCV även har kompressionsjustering, i teorin något bättre alltså. Hittar inte vad SL innebär.

Gambler DH 20       Supreme DH       Stab DeLuxe     Big Hit               Glory FR
=======================================================================================================
Gaffel  888 RV 200 mm       888 RCV          888 RCV 200 mm  888 RV 200 mm         66 SL 1
Bakdämp Fox Vanilla R       Roco R           Fox Van R       Fox DHX 4.0           Fox DHX 4.0
Slag    190-230mm           ?                203 mm          208 mm                203 mm
Bromsar Avid Code 5         Avid Juicy 3     Shimano XT      Avid Juicy 5          Hayes HFX 9
Framnav Scott Pro           Commencal        KK Disc         Spec. disc            Formula DH-DC91
Baknav  Sun Lawwill 150 mm  Commencal        Sun DEMON       Spec. bolt-on 135 mm  Formula DH-DC36
Fälgar  Alex Supra BH       Sun Single Track Sun MTX-S       Mavic EX325           Mavic Speed Disc DH
Vikt    20,5 kg	            ?                ?               ?                     ?

Poison EPO T+ ~25.000,-

EPO_T_sw_ws2.jpg ht=544

Spec: http://www.poison-bikes.de/shopart/1707.htm

Gaffel: RS Boxxer Team
Bakdämp: Manituo Swinger Coil X4
Slag: 240 mm
Bromsar: Avid Code
Framnav: CMP Steckachse
Baknav: CMP Steckachse
Fälgar: Sun Double Track
Vikt: 19,9 kg

Verkar ju inte vara mer cykel för pengarna fast det är en fultysk...

Senast redigerad av en moderator:
Mer frirajd än ren dh men jag passar ändå på att slå ett slag för den gudomliga FRX. Just nu ~23700:- på rean om den inte är slutsåld. Många goa komponenter jämfört med andra alternativ, och bättre pris.

Bilagor

• P1070563.JPG
    P1070563.JPG
    127.4 KB · Besök: 45
Har hört av en Faith-ägare att den är grymt lekfull och smidig. Konan är väl lite åt stridsvagnshållet....typ peka och åk.

Edit: nej nej, menade Glory juh!

Senast redigerad av en moderator:
Har du kikat något på Transition Blindside? Prata med Jens (JeJa på foumet) för att få en prisuppgift på en komplett cykel.

BlindsidePrototype1.jpg ht=435

Tillbaka
Topp