Tips på ny bakfälg-Ekrar går hela tiden

Jonken

Medlem
Har en Scott Spark 950 2018 heldämpad där jag får byta ekrar efter 2-5 turer ( mekar inte själv så den lämnas in varje gång), väger runt120 panner så jag antar att jag behöver lite tåligare bakfälg så har ni tips på 29" bakfälg med bra kvalite?

vi ponerar att de som hjälper dig kan sin sak med hjulbygge och ekerjustering. ovanligt kan jag säga.

då hjälper det förstås med en styvare fälg. det råkar i grova slängar sammanfalla med hög vikt på fälgen, du kan i princip gå efter det. ungefär som när man köper svets eller hifi-förstärkare.

och ju tyngre fälg desto billigare:))

brukar ju propagera för bredare fälgar för att få till smoothare körupplevelse i stöket, med låga däcktryck. men väger du 120 måste du på ett par 2,4-däck ändå upp i ett tryck på dryga 1,5 bar kanske 1,8, och då spelar detta mindre roll.

Har en Scott Spark 950 2018 heldämpad där jag får byta ekrar efter 2-5 turer
Eftersom ekrarna inte går direkt utan det dröjer några turer innan det sker så är det gissningsvis pga utmattningsbrott inte överbelastning.

( mekar inte själv så den lämnas in varje gång),
Uppenbarligen är hjulet inte rätt byggt från början och kanske inte ens vid ekerbytena
Även utan ens en ekernyckel kan du minska risken för ytterligare ekerbrott genom att spänningsbefria ekrarna, görs enkelt genom att klämma dem hårt parvis,
så här
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

(Fast jag brukar använda handskar)
Det gäller att klämma hårt, du måste momentant komma över sträckgränsen för ekrarna
Läs mer här
https://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html

väger runt120 panner så jag antar att jag behöver lite tåligare bakfälg så har ni tips på 29" bakfälg med bra kvalite?
Byter du fälg till en styvare så kommer du även att behöva nya ekrar,
oavsett om du bygger det hjulet eller ngn annan gör det bör du spänningsbefria ekrarna enl ovan.
Och om du skall byta både fälg och ekrar tycker jag att du även bör fundera på ett helt nytt bakhjul och då gärna ett 32-ekrar. Precis som en styvare fälg är bättre är även fler ekrar bättre

Eftersom ekrarna inte går direkt utan det dröjer några turer innan det sker så är det gissningsvis pga utmattningsbrott inte överbelastning.

Uppenbarligen är hjulet inte rätt byggt från början och kanske inte ens vid ekerbytena
Även utan ens en ekernyckel kan du minska risken för ytterligare ekerbrott genom att spänningsbefria ekrarna, görs enkelt genom att klämma dem hårt parvis,
så här
Visa bilaga 728132
(Fast jag brukar använda handskar)
Det gäller att klämma hårt, du måste momentant komma över sträckgränsen för ekrarna
Läs mer här
https://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html

Byter du fälg till en styvare så kommer du även att behöva nya ekrar,
oavsett om du bygger det hjulet eller ngn annan gör det bör du spänningsbefria ekrarna enl ovan.
Och om du skall byta både fälg och ekrar tycker jag att du även bör fundera på ett helt nytt bakhjul och då gärna ett 32-ekrar. Precis som en styvare fälg är bättre är även fler ekrar bättre
Du har inte möjligtvis tips på Styvare fälg ?

det plingar till på ett karakteristiskt sätt. och är iaf ett tecken på att fälgen derformeras till den grad att ekrarna riktning rakt ner relaxeras. om man låter det fortgå kommer nippeln efterhand skruva sig loss, hur det nu går till.

det här ljudet är ett säkert tecken på antingen för mjuk fälg och/eller för generelt för liten ekerspänning. saknas det är ditt problem med ekrar som ständigt går av nog troligare ojämn ekerspänning utförd av en icke engagerad eller kunnig hjulbyggare. ojämn ekerspänning leder till kraftiga överbelastningar.

dvs ditt problem är i så fall i första hand hantverket och inte materialet. så som antytts i mitt första inlägg. men det kan ju vara en kombo;)

kan nämna att det är generellt svårt få till ett bakhjul, vilket beror på att drivsidans ekrar med sin plattare vinkel skall spännas så hårt att det kan vara nästan omöjligt att uppnå med alunipplar, särskilt om dessa ärgat fast.

ska man jobba med ett bakhjul, som ett tips lossa utan att ändra läget alla ekrar med hjälp av wd40, släpp sedan ett par varv på bromsskivesidans ekrar. fälgen kommer försjutas något åt drivsidan. håll dig där tills du fått jämn spänning på ekrarna, justera upp den om behövligt, det är nästan alltid fallet. och till sist; spänn åter upp bromsskivesidans ekrar så att fälgen hamnar rätt.

då spänns hela systemet upp på ett skonsamt och bra sätt, orsaken till att det funkar är att bromsskivesidans ekrar med sin inte lika platta vinkel har lägre spänning, lägre 'utväxling' och därför förmår spänna upp hjulet på ett effektivare sätt.

Senast ändrad:
Har en Scott Spark 950 2018 heldämpad där jag får byta ekrar efter 2-5 turer ( mekar inte själv så den lämnas in varje gång), väger runt120 panner så jag antar att jag behöver lite tåligare bakfälg så har ni tips på 29" bakfälg med bra kvalite?
Helt hjul: https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-m-1900-spline-29-30mm-cl-boost-rear-wheel
eller ännu tåligare: https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-e-1900-spline-29-30mm-cl-boost-rear-wheel

det plingar till på ett karakteristiskt sätt. och är iaf ett tecken på att fälgen derformeras till den grad att ekrarna riktning rakt ner relaxeras. om man låter det fortgå kommer nippeln efterhand skruva sig loss
Risken för utmattningsbrott ökar stort om ekrarna helt tappar spänningen.

det här ljudet är ett säkert tecken på antingen för mjuk fälg och/eller för generelt för liten ekerspänning. saknas det är ditt problem med ekrar som ständigt går av nog troligare ojämn ekerspänning utförd av en icke engagerad eller kunnig hjulbyggare.
dvs ditt problem är i så fall i första hand hantverket och inte materialet.
+1
(Mkt av resten är inte enbart svårläst, det är även svår förståeligt. Åtminstone för mig)

äh, det är bara lite basic om hur man med ett enkelt trick tillräckligt får upp ekerspänningen platta sidan bak.

sorry om det blev för tillkrånglat😬

Tillbaka
Topp