Tips på ny MTB hjälm?

Tips på ny MTB hjälm?
Prova så att de passar, det är viktigast. Kan du inte prova så kan man beställa hem några olika för att prova hemma. Man får ta kostnaden för returen helt enkelt. Jag kör IXS för MTB och Giro för grus, Fox är för smala för mitt huvud. POC kan jag heller inte ha.

Det är ju inte bara passformen, remmarna och spännen kan ju också vara problematiska för vissa.

Tips på ny MTB hjälm?
Mm tänker att jag åker och testar lite. Men litar inte alltid på säljarnas rekommendationer 😅
Har du möjlighet att testa så är det ju toppen. Annars så kan Bike24 vara ett bra ställe för att testa hjälmar. Oftast bra priser och gratis retur.
Jag kör IXS för MTB och Giro för grus, Fox är för smala för mitt huvud. POC kan jag heller inte ha.
Det är lite lustigt sånt där. Fox Speedframe kanske passar för de med lite oval/äggformad skalle sett ovanifrån. Jag har den men för mig har även Giro Fixture passat lika bra. Endura Singletrack är ett exempel på en hjälm som bör passa lite rundare form på huvudet.

Tips på ny MTB hjälm?
Det är ungefär som att försöka rekommendera skor eller sadlar. Det som passar på mitt huvud behöver inte passa på ditt.

Själv har jag köpt två hjälmar (POC och Bell) som är oanvändbara eftersom plastremmarna som spänner om bakhuvudet klämmer på nerver med fruktansvärd smärta som följd. Och det har jag inte märkt förrän efter nån timmes cyklande.
Så jag kan åtminstone rekommendera att köpa nånstans ifrån där du kan byta även använd hjälm om den orsakar elände. Det är rätt ofattbart hur vassa kanter tillverkarna tror att de kan komma undan med.

Edit: En annan grej förresten... Flertalet tillverkare har börjat med fast skärm som inte går att fälla ner. Det är så dumt så man vet inte vart man ska ta vägen. Vad ska man då ha skärmen till? Den vill man ju snabbt som ögat kunna dra ner när man cyklar i motljus.

Tips på ny MTB hjälm?
Jag köpte nyss en Trek Rally Wavecell i L som jag är riktigt nöjd med.

https://www.bikester.se/sv/articles/1.2918.339715/cykelhjalm-trek-rally-wavecel-chinchillablack

Har Wavecell som är ett alternativ till Mips. Min upplevelse är att det gör hjälmen mer comfortabel och bättre ventilerade än de flesta traditionellt uppbyggda hjälmar, med eller utan Mips.

Enda egentliga anmärkningen jag har är att storlek M är för liten och L onödigt stor. Hade varit bra om den fanns i fler storlekar än S,M och L. Detta beror på att jag har ett förhållandevis avlångt huvud. Men det är egentligen inget problem förutom att hakremmen är alldeles för lång (men det går att reglera).

Smarta lösningar som Boa, glasögonfäste, reglerbar skärm och fäste för pannlampa/actionkamera är plus!

Observera att det finns tidigare modeller av denna hjälm som jag inte tror är lika bra.

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp