Tips på "pendel"cykel med skivbromsar och dämpad framgaffel = ?

johanlm

Ny medlem
Vad ämnesraden säger;
(fråga inte varför ... jag bara vill ha det ;) )

Bra/Ok märken i GBGområdet eller webimport för max 5000 - 6000:-
är ca 196cm + runt 96kg.

Aldrig tittat efter det så vet inte riktigt vilka märken som erbjuder detta.

En käpphäst:

Dämpad framgaffel på asfalt tillför ingenting men för med sig ökad vikt och en pryl som måste underhållas. Dessutom kostar den mer pengar..

min "pendelväg" består av X antal trotoarkanter av extremt varierande höjd, X antal spårvagnsavdelare + extremt många potholes genom industriområde.
Har klarat mig hitills utan, men på nästa vill jag ha.
Kollat lite Scott:ar, men tänkte kolla om det fanns en mindre känt märke som blir lite mer prisvärt?

Men då vill du ha bredare däck som kan svälja kanterna, framhjulet rycker du ju upp ändå.

Sportster P45 (kostar typ 5-6000 på rea) alt. P55 är annars specade som du vill ha det. förvänta dig inga underverk av komponenterna bara. Men ramarna är det inget fel på...

Den dämpade gaffeln kommer att bli "stel" om 2 år om du inte gör service på den, det kostar kanske 5-800 per gång och bör göras MINST en gång om året..

+1 på jompers inlägg. Du kommer antagligen ångra dig om du köper något med en dämpad framgaffel, och sen ligga och svära över det på nätterna när du ska somna. Bra breda däck fungerar mycket bättre, Big Apple tex. Men skaffa sådana även om du köper något med en tung, dyr, onödig, ful dämpad framgaffel också... :p

http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=12293

820251.jpg

Kona Dew FS ramstl 62cm, finns nog en omonterad på Sportson i Järnbrott, om de inte hunnit sätta ihop den redan. Om de inte har höstrea, införskaffa Idrottsrabatten och få 10% på priset, kanske klarar du budgeten då.

KONA_DEW-FS09.jpg ht=404

Scott Sportsters står ofta på Cykelhuset Backaplan. Ta gärna en lov förbi Cykelringen samtidigt, men vänd i dörren. ;)

(Jo, jag har precis shoppat ny pendlare. Men det blev en Kona Dew Drop i låda från Tyskland. jag är 197cm/98kg)

Strålande tips Kristoffer R, inte vad jag hade tänkt från början, men kan nog bli nöjd ändå. :)

Tillbaka
Topp