Tips på pendlare

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum

ybs

Aktiv medlem
Tips på pendlare
Har idag en äldre CX cykel som pendlare. En trek xo1, 2007, 2x10, 40mm däck, längsta skl stänkskärmarna, rätt bra komponenter, rätt låg vikt osv. Började cykelpendla i februari och det är grymt. Har fått bättre klipp när jag cyklar mtb och joggar också. Är dock inte helt nöjd med cykelns geo. Passar mig sådär. Skulle vilja ha något med lite mer komfortabel geo och helst med rakt styre då bocken sällan nyttjas fullt ut. Skulle ev kunna tänka mig en gravel men då måste den ha stänkskärmsfästen. Det finns ju mer att välja på inom gravelsegmentet med bättre/lättare komponenter. Cyklar med rakt styre(blir väl hybrid då) brukar ju få astunga hjul och shimano sora typ i bästa fall. Vill max lägga 18 papp och kan absolut köpa beg. Kollade på en nishiki pro air. Köper man en sån och sen vad det lider uppgraderar hjulen borde det kunna bli en rätt bra pendlare? Eller ska man satsa på typ en beg cannondale topstone t ex 1. Orkar inte bygga en cykel.

Mina viktigaste kriterier är som sagt mer komfort(syftar inte på däck)/upprätt än idag, 2x10-11, helst upp till 40mm däck men i alla fall 35, helst rakt styre, stänkskärmsfästen och någorlunda vettiga komponenter. Iaf typ shimano 105 och helst inte hjul som väger bly.

Tips/tankar mottages tacksamt!

Tips på pendlare
Kan inte rekommendera en cykel utöver att jag helst bygger själv för att få precis vad jag vill ha, men det kräver ju massor av tid. Stänkskärmsfästen går ofta att fixa ändå, t.ex. med "p-clamps".

Däremot vill jag säga att det där med lätta hjul kan ofta vara överskattat. Är det inte jätteskillnad är det inget som märks i praktiken. Lägg pengarna på riktigt bra* däck istället, det är oftast där du får mest skillnad för pengarna.

Beakta även att det är mycket viktigare att hålla cykeln i gott skick och väljusterad än att komponenterna är av en fin modell från början. Högst relevant för en pendlare.

*Bra däck beror förstås helt på vad du prioriterar. Om du orkar köra tubeless så kan du ha mycket mer lättrullade och bekväma däck utan att behöva oroa dig för punktering.

Tips på pendlare
Kan inte rekommendera en cykel utöver att jag helst bygger själv för att få precis vad jag vill ha, men det kräver ju massor av tid. Stänkskärmsfästen går ofta att fixa ändå, t.ex. med "p-clamps".

Däremot vill jag säga att det där med lätta hjul kan ofta vara överskattat. Är det inte jätteskillnad är det inget som märks i praktiken. Lägg pengarna på riktigt bra* däck istället, det är oftast där du får mest skillnad för pengarna.

Beakta även att det är mycket viktigare att hålla cykeln i gott skick och väljusterad än att komponenterna är av en fin modell från början. Högst relevant för en pendlare.

*Bra däck beror förstås helt på vad du prioriterar. Om du orkar köra tubeless så kan du ha mycket mer lättrullade och bekväma däck utan att behöva oroa dig för punktering.
Tack. Ja jag är däcknörd så jag håller med. Kör handgjorda challenge strada pro idag. De är jobbiga på så många nivåer men helt underbar känsla, rullmotstånd och grepp.

Tips på pendlare
Jag sökte runt lite och den här är det närmaste jag hitta:

Finns ju betydligt mycket bättre alternativ med bockstyre dock. Nästan så att det skulle vara mer prisvärt att köpa en gravel, sälja bockstyret och konvertera till rakt.

Tips på pendlare
Jag sökte runt lite och den här är det närmaste jag hitta:

Finns ju betydligt mycket bättre alternativ med bockstyre dock. Nästan så att det skulle vara mer prisvärt att köpa en gravel, sälja bockstyret och konvertera till rakt.
Tack ja lite så har jag tänkt också. Alltså jag har inga enorma problem med bock - det funkar ok. Men i trafiken kan jag sakna den(i min värld) lättare/snabbare möjligheten till att bromsa jämfört med rakt styre. Man kan placera en ringklocka så man slipper flytta handen. Sen har jag lite problem med domningar i händerna vilket iofs kan bero på sadelposition etc etc men ändå - domningarna lär minska. Måste åka och testa någon hybrid så jag får en känsla. Scott metrix 10(liiite för dyr kan jag tycka men enbart cf) är rätt ball. Ska kolla in canyonen - verkar vara bra komponenter för priset.

Tips på pendlare
Vågar du pendla med kolfiberram/gaffel? Jag skulle vara lite orolig över klantskallen som parkerar bredvid och dunkar 3 kg bygellås mot din cykel, välter sin cykel mot din, etc.

Tips på pendlare
Vågar du pendla med kolfiberram/gaffel? Jag skulle vara lite orolig över klantskallen som parkerar bredvid och dunkar 3 kg bygellås mot din cykel, välter sin cykel mot din, etc.
Ja alltså där jag jobbar idag finns det ingen sån risk. Eget garage för tjänstebilar så där lutar jag den mot väggen på ett ställe som inte bilar kommer åt eller någon rör sig. Alla andra använder cykelstället men det är ju värdelöst. Men byter jag jobb blir det ev ett problem.

Tips på pendlare
Har du testat att vända stammen så att den lyfter styret? Omedelbart mer bekvämt och ett enkelt (och billigt) sätt att testa lite.
Själv gillar jag både greppalternativen med bock, att de är lite smalare i trång trafik och att det är lättare att krypa ner i dem.
Men jag har hydrauliska skivbromsar på min så har inte problem med bromskraft oavsett handposition.

Tips på pendlare
Har du testat att vända stammen så att den lyfter styret? Omedelbart mer bekvämt och ett enkelt (och billigt) sätt att testa lite.
Själv gillar jag både greppalternativen med bock, att de är lite smalare i trång trafik och att det är lättare att krypa ner i dem.
Men jag har hydrauliska skivbromsar på min så har inte problem med bromskraft oavsett handposition.
Trodde jag hade en rätt neutral stam men när jag kollade så var det rätt stor skillnad. Så jag vände på den nu. Blir intressant att se om det blir någon skillnad. Tack för ett tips jag helt hade lagt åt sidan!

Tips på pendlare
Har idag en äldre CX cykel som pendlare. En trek xo1, 2007, 2x10, 40mm däck, längsta skl stänkskärmarna, rätt bra komponenter, rätt låg vikt osv. Började cykelpendla i februari och det är grymt. Har fått bättre klipp när jag cyklar mtb och joggar också. Är dock inte helt nöjd med cykelns geo. Passar mig sådär. Skulle vilja ha något med lite mer komfortabel geo och helst med rakt styre då bocken sällan nyttjas fullt ut. Skulle ev kunna tänka mig en gravel men då måste den ha stänkskärmsfästen. Det finns ju mer att välja på inom gravelsegmentet med bättre/lättare komponenter. Cyklar med rakt styre(blir väl hybrid då) brukar ju få astunga hjul och shimano sora typ i bästa fall. Vill max lägga 18 papp och kan absolut köpa beg. Kollade på en nishiki pro air. Köper man en sån och sen vad det lider uppgraderar hjulen borde det kunna bli en rätt bra pendlare? Eller ska man satsa på typ en beg cannondale topstone t ex 1. Orkar inte bygga en cykel.

Mina viktigaste kriterier är som sagt mer komfort(syftar inte på däck)/upprätt än idag, 2x10-11, helst upp till 40mm däck men i alla fall 35, helst rakt styre, stänkskärmsfästen och någorlunda vettiga komponenter. Iaf typ shimano 105 och helst inte hjul som väger bly.

Tips/tankar mottages tacksamt!
Kan rekommender canyon. Har själv en rodlite 7. Riktigt fin och växelsysyem ultegra.
Skärmar finns att köpa till.

Tips på pendlare
Tycker denna funkar bra som pendlare https://www.tcmcykel.se/gravelbike/gravelbike-corratec-allroad-a2
Litet drop sadel-styre, 46/36 är bättre än 50/34, gott om plats för däck och stänkor och fästpunkter för dessa. Plus för mekaniska skivor, då skär de inte ihop lika lätt på sopsaltade banor som mina hydrauliska har gjort tidigare. Välgjord och förtroendeingivande ram med geo som upplevs lämplig för pendling, i motsats tex till den cyclocross (white) jag hade tidigare.

Om roadlite 7 tycker jag: våldsamt overkill med ultegra R8000 på en pendlare. Rakt styre är alltid sämre för handlederna och för att luta mot väggar.
Om Canyon generellt: jag kommer alltid att vara skeptisk till tillverkare som använder S, M, L, XL osv för ramstl. Det hör inte hemma på lvg cyklar, och knappt några andra cyklar heller. Till nöds kan jag acceptera 'such sloppiness' vid shopping av efemära artefakter av typen T-shirts eller Speedo badbrallor.

Tips på pendlare
En liten uppdatering - kanske kan hjälpa någon annan.

Har nu pendlat 4373 km och 238 h på min Trek. Har som sagt haft en hel del problem med komforten. Speciellt har sittbenen med omnejd klagat mycket samt även en del domningar i händerna. Men efter en lättare bikefit på en cykelbutik förra året, byte styrstam samt test av typ 4-5 sadlar så funkar det i alla fall ok. Tror även att kroppen har vant sig över tid. Det jag ändå tycker att jag gjorde rätt i var att jag gav mig fan på att försöka förstå varför det gjorde ont och sen göra oerhört långtråkiga tester. Dvs jag tog med 4 olika sadlar i en rygga. Valde ut en sträcka och testade alla sadlar monterade med samma gradantal och position. Utvärdering av det och sen justeringar följt av utvärderingar osv. Sen när jag inte kunde komma längre gjorde jag en professionell bikefit(light version) och fördelen med att jag inte gjorde en sån direkt var att jag kunde ge bra feedback om hur korrigeringarna kändes.

Så här jobbigt ska det normalt inte behöva vara men å andra sidan känner jag mig mer självsäker inför ev köp av ny pendlare - dvs mitt "spider sence" är vältrimmat på vad som funkar.

Cykeln funkar som sagt helt ok nu men jag skulle vilja ha en lite mer stabil cykel(longer, slacker.. ) med mer modern geo som också förhoppningsvis ger mer komfort. Saknar även bromsskivor enormt mycket och även thrue axle. Fälgbroms vintertid var ingen höjdare. Bockstyre har jag svängt lite kring och det känns ändå som något jag vill fortsätta med. Känner inte att jag behöver bredare däck än 40mm. Kan till och med tänka mig 35-38mm och då kan man nog hitta en gravelliknande cykel till ett bra pris då de flesta nu verkar vilja ha +40mm.

Tillbaka
Topp