Tips på pendlare
Har idag en äldre CX cykel som pendlare. En trek xo1, 2007, 2x10, 40mm däck, längsta skl stänkskärmarna, rätt bra komponenter, rätt låg vikt osv. Började cykelpendla i februari och det är grymt. Har fått bättre klipp när jag cyklar mtb och joggar också. Är dock inte helt nöjd med cykelns geo. Passar mig sådär. Skulle vilja ha något med lite mer komfortabel geo och helst med rakt styre då bocken sällan nyttjas fullt ut. Skulle ev kunna tänka mig en gravel men då måste den ha stänkskärmsfästen. Det finns ju mer att välja på inom gravelsegmentet med bättre/lättare komponenter. Cyklar med rakt styre(blir väl hybrid då) brukar ju få astunga hjul och shimano sora typ i bästa fall. Vill max lägga 18 papp och kan absolut köpa beg. Kollade på en nishiki pro air. Köper man en sån och sen vad det lider uppgraderar hjulen borde det kunna bli en rätt bra pendlare? Eller ska man satsa på typ en beg cannondale topstone t ex 1. Orkar inte bygga en cykel.
Mina viktigaste kriterier är som sagt mer komfort(syftar inte på däck)/upprätt än idag, 2x10-11, helst upp till 40mm däck men i alla fall 35, helst rakt styre, stänkskärmsfästen och någorlunda vettiga komponenter. Iaf typ shimano 105 och helst inte hjul som väger bly.
Tips/tankar mottages tacksamt!
Mina viktigaste kriterier är som sagt mer komfort(syftar inte på däck)/upprätt än idag, 2x10-11, helst upp till 40mm däck men i alla fall 35, helst rakt styre, stänkskärmsfästen och någorlunda vettiga komponenter. Iaf typ shimano 105 och helst inte hjul som väger bly.
Tips/tankar mottages tacksamt!