Tips på pendlarhoj?

rollingstone

Ny medlem
Tips på pendlarhoj?
Jag tänkte köpa ny cykel för pendling till jobbet, knappa 2 mil enkel resa. Men VAD ska man ha? Jag är inte särskilt kunnig... Tänkt budget är max 10 000kr. Jag vill förstås ha en cykel som är hyfsat lätt och snabb, men föreställer mig inte någon tävlingsracer. Är det någon som har några bra tips? Tar tacksamt emot konkreta tips om modeller och funderingar kring sån't jag bör tänka på. Tack!

Tips på pendlarhoj?
Året runt eller bara barmark eller t.o.m. bara solsken?
Hur mycket packning behöver du ha med dig, ska du ha den på ryggen eller på hojen?
Köpa i butik eller fultysk?

Tips på pendlarhoj?
Tror att jag ska åka året runt - kanske bara är en naiv förhoppning men ändå! Har hittills inte cyklat på vintern, men regn o rusk kör jag ju i. Jag behöver bara en lättare ryggsäck. Butik... vet inte - spelar nog inte så stor roll.

Tips på pendlarhoj?
Ett MTB-alternativ är ju att ha 48t HT2-vevparti på den, och lättrullade däck. Jag håller lugnt samma tempo som kompisen, vilken dagligpendlar 1,8mil enkel väg på hybrid.
Dukan då billigt ordna ny drivlina på en kanske redan existerande mtb? Blir fint när snöslasket och spårisen kommer också!

Tips på pendlarhoj?
Jag skulle åka och testa en Merida Speeder I8 om jag skulle köpa ny pendlare idag. Och så stänkskärmar och pakethållare till. Navväxlar och - bromsar känns lättskött och så får man lättrullande 28mm breda däck. Ska du köra mycket grusväg så kanske det är på sin plats med 32-35mm istället. Kanske någon driftsäker belysning också, typ navdynamo.

Tillbaka
Topp