Tips på pendlingsryggsäck?

paxel skrev:
-------------------------------------------------------
> Arcteryx Axios 25,
> http://arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Axios-25
> Lätt, bra bärsystem, diskret i svart och lätt
> att komprimera. Grym kvalité.
>
> mina 0,02€
>
> NNNN

Verkar ha utgått nu så här knappt 1 & halvt år senare. Funderar på en Pyxis 12L för pendlingsträning 2-3 ggr/vecka, gillar att den inte har en massa lösa remmar som bara kommer fladdra i vinden och inte heller någon fånig midjrerem.

Enda frågetecknet är väl om den kommer rymma en 14" ThinkPad utan att man måste pressa ner den? Har en gammal Haglöfs Hic18 idag som börjar ge upp i både "vattentäthet" och dragkedjor.

NLC skrev:
> paxel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Arcteryx Axios 25,
> >
> http://arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Axios-25
> > Lätt, bra bärsystem, diskret i svart och
> lätt
> > att komprimera. Grym kvalité.
> >
> > mina 0,02€
> >
> > NNNN
>
> Verkar ha utgått nu så här knappt 1 & halvt år
> senare. Funderar på en Pyxis 12L för
> pendlingsträning 2-3 ggr/vecka, gillar att den
> inte har en massa lösa remmar som bara kommer
> fladdra i vinden och inte heller någon fånig
> midjrerem.
>
> Enda frågetecknet är väl om den kommer rymma en
> 14" ThinkPad utan att man måste pressa ner den?
> Har en gammal Haglöfs Hic18 idag som börjar ge
> upp i både "vattentäthet" och dragkedjor.

Ryggan du pendlar med i dag, saknar den midjerem?
Själv skulle jag aldrig vilja ta bort midjeremmen.
Det räcker med att ställer dig upp och trampar, med datorn lite löst i ryggan för att du ska förstå att midjeremmen fyller en funktion.

Vissa modeller har också nyckelficka integrerad i midjeremmen, vilket är smart när du ska fiska upp den eller mobilen..

14" thinkpad i en 12-liters rygga låter rätt tufft..

Senast ändrad:
Som nämnt tidigare i tråden - beakta väskans form när du bedömer volymen! En small ryggsäck med buktande rygg (för luftspalt) sväljer mindre. Min Vaude Splash 20+5l sväljer kanske en halv matkasse. En klassisk Timbuk2 (specad på 24l) tar en hel kasse pga den flexibla och öppna formen.

I vauden går min 13,3 tums notebook med tjockt neopren fodral knappt ned. Det första som tränger är att väskan är smal. Det andra att ryggen är krökt. Det är gott om luft kvar i väskan men inte lätt att få ner något annat som inte är lika platt.

I övrigt rekommenderar vauden (Vaude Splash 20+5l). Den fungerar utmärkt som dagpack i staden och till allehanda ärenden. Används för notebook, pärmar, mat och träningskläder (tennis/squashracket hängs på utsidan. Men bara ett ärende åt gången! Själv skulle jag aldrig ta en mindre väska än så. Många små fickor. Midjebälte som inte är ivägen när den inte används. Liten ficka i midjebältet. Därtill använder jag luftspalten för att förvara mitt U-lock - vilket funkar så bra att väskor borde designas för ändamålet. Det enda som jag är lite besviken på är att dragkedjorna till småfacken borde funnits/börjat på andra sidan så jag lättare kunde komma åt dem med ryggan vilandes bara på ena axeln.

Senast ändrad:
@Pegorelli: Det jag brukar dagligdags är en av tre olika Timbuk2 som jag har. Oftast liggandes i lådan på min Bullitt. På den funkar det inte att köra utan bröstrem, men med Hic:en är tyngdpunkten tillräckligt låg för att det inte ska svaja trots att jag inte använder midjeremmen.

Troligen beror det på hur mycket junk man tycker sig behöva ha med till/från jobbet, eftersom jag har lås, ombyte & handduk där är det o princip bara dator, minipump och en regnjacka som behöver stoppas ner. Inga extra träningskläder, pärmar, rackets, lås eller annat bös.

Nycklar & Mobil har jag ligges i sidoryggfickorna på cykeltröjan, vilket funkar om ryggan är tillräckligt snabbt smal. Eller i framfickan på vindvästen de dagar den behövs.

Fast kanske det där med midjerem ändå är en rätt bra säkerhetsgrej? Tänker att vid en oväntad OTB vill man inte gärna ha en laptopkant uppskujuten i nacken... Eller köra med grenrem som på räddningsvästar.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80210056/#/80210056
upptacka-ryggsack__0125028_PE282297_S4.JPG
gul.JPG

Äger inte denna men har kikat på den, verkar rätt ok, många inre småfack med dragkedjor, Ikea family pris 179:-, 4 färger att välja på, 15 Liter, 0.8 kg, max 15"laptop,

Senast ändrad:
Gubbstark skrev:
> gsb skrev:
> -----
> > Köpte en sån här igår för samma ändamål:
> >
> http://www.svima.se/sv/product/741/Ortlieb-Packman
>
> > -Pro2?data-p-farg=lime_svart
> >
> > Har inte hunnit prova den än, men nästa
> vecka...
>
>
> Funkar den bra?

Den funkar alldeles utmärkt, tackar som frågar ;-)

Använde den även som rygga på förra vårens femdagars-tur runt Boden-sjön med all packning i. På Kreta-resan i april kommer den att få tjänstgöra igen i samma syfte.

Extra plus för att den är vattentät. Har dock tagit bort midjebältet eftersom jag bara upplevde det som onödigt och ivägen.
Gillar även den stora öppningen, rullstängningen är perfekt och det blir inga dragkedjor som slits.

NLC skrev:
> Fast kanske det där med midjerem ändå är en
> rätt bra säkerhetsgrej? Tänker att vid en
> oväntad OTB vill man inte gärna ha en laptopkant
> uppskujuten i nacken... Eller köra med grenrem
> som på räddningsvästar.

Jag är förtjust i midjerem eftersom jag kan ha axelremmarna ganska löst men ändå ha en väska som sitter still på ryggen.

Mitt letande efter pendlingsryggsäck slutade med en Messenger bag och jag är skitnöjd. Men favoriten av de jag provade var Deuter Trans Alpine.

Appel skrev:
> En feature som jag verkligen gillar och som bara 2
> av mina dussintalet ryggsäckar har är en bra
> ficka (och öppning från sidan) man kan ha låset
> i och som man lätt kommer åt genom att bara ta
> av sig vänster axelband och sedan svänga ned
> ryggsäcken under höger arm. Detta möjliggör
> ett snabbt och smidigt låsande av cykeln utan att
> man behöver ta av sig hela ryggsäcken eller
> fippla med låsfästen på ramen (som dessutom
> gör cyklingen tråkigare).

Att snabbt och enkelt kunna få loss och sätta tillbaka låset på väskan tycker jag är A och O. Själv så har jag låset i ett fäste på undersidan av väskan som jag når då väskan sitter kvar på ryggen då låset är enkelt att få loss med händerna bakom ryggen.

Apropå diskutionen om midjeband så upplever jag inget behov av det då jag sitter såpass framåtböjd att det mesta av väskans tyngd ligger direkt på ryggen. Men jag kör aldrig med en dator i, så den är lättare än många av era.

> Apropå diskutionen om midjeband så upplever jag
> inget behov av det då jag sitter såpass
> framåtböjd att det mesta av väskans tyngd
> ligger direkt på ryggen. Men jag kör aldrig med
> en dator i, så den är lättare än många av
> era.

Det är just då jag vill ha midjeremmen. Så länge jag sitter upprätt vill ryggsäcken inte krypa åt sidan.

Jag har i stort sett alltid dator i väskan.

Rattnalle skrev:
> > Apropå diskutionen om midjeband så upplever
> jag
> > inget behov av det då jag sitter såpass
> > framåtböjd att det mesta av väskans tyngd
> > ligger direkt på ryggen. Men jag kör aldrig
> med
> > en dator i, så den är lättare än många av
> > era.
>
> Det är just då jag vill ha midjeremmen. Så
> länge jag sitter upprätt vill ryggsäcken inte
> krypa åt sidan.
>
> Jag har i stort sett alltid dator i väskan.

Shit, vad har du för drop på din pendlare? Eller är detta det ultimata beviset på att man blivit gubbe att ryggan inte glider åt sidan utan midjebälte?

(Vad har du för rygga förresten?)

Min erfarenhet är att med laptop närmast ryggen i väskan ligger den tajtare på och svajar mindre. Nummer två är att undvika väskor med stora lock / överdelar som hindrar siktnär man kastar en blick över axeln.

Appel skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > > Apropå diskutionen om midjeband så upplever
> > jag
> > > inget behov av det då jag sitter såpass
> > > framåtböjd att det mesta av väskans tyngd
> > > ligger direkt på ryggen. Men jag kör aldrig
> > med
> > > en dator i, så den är lättare än många

> Shit, vad har du för drop på din pendlare? Eller
> är detta det ultimata beviset på att man blivit
> gubbe att ryggan inte glider åt sidan utan
> midjebälte?
>
> (Vad har du för rygga förresten?)

Lagom, typ. Har inte mätt men sadeln är ju klart över hoodsen så till bocken blir det ju lite till :-)

Har haft billiga sunkryggsäckar men kör med en Timbuk2 Especial messenger nu. Har även pendlat med min Camelbal HAWG ett par gånger men den är väldigt liten.

(Det kanske är jag som är så rund att ryggsäcken glider ;-) )

Rattnalle skrev:
>
> (Det kanske är jag som är så rund att
> ryggsäcken glider ;-) )

Eller hal ;-)

NLC skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> >
> > (Det kanske är jag som är så rund att
> > ryggsäcken glider ;-) )
>
> Eller hal ;-)

Slemmig.

Tjena,

Jag kan varmt rekommendera en väska från Gregory, Sketch 25, fick en av en kollega och hade knappt hört talas om varumärket innan.
http://gregorypacks.com/GM74384.html

Den har ett separat fack för dator+padda närmast ryggen, stort huvudfack med rullstängning och lite småfack för div prylar.
Har fäste på utsidan för ett bygellås och även rätt bra fästen för en lampa eller nåt annat man vill sätta fast på utsidan.

Framför allt sitter den grymt bra på ryggen.

Vet inte vart man får tag på dem i Sverige dock, men Addnature som säljer andra Gregory produkter borde ha/kunna ta in.

Grymt smidig väska

product-hero_Sketch25-black.png

product-hero_Sketch25-backpanel.png

Rattnalle skrev:
> Det är just då jag vill ha midjeremmen. Så
> länge jag sitter upprätt vill ryggsäcken inte
> krypa åt sidan.

Ah, det är ju logiskt. Då förstår jag varför folk vill ha midjebälte även om det inte är för att avlasta!

Beställde en Pyxis 12 direkt från http://www.arcteryx.com/Home.aspx?language=EN, den väger under 400 gram, är precis lagom stor för att rymma en 14" X1 Ultrabook (alt 13" MacBook Air) + en regnjacka & småprylar och sitter bra på ryggen med sina formsydda remmar. Enda nackdelen är väl att det var lite tråkiga färger att välja på och avsaknad av reflexdetaljer, men det piffar jag nog till med ett bjärt överdrag.

jomper skrev:
> En Klick-Fix-rygga givetvis:
>
> http://www.klickfix.de/images/php/img.php4?i=../..
> /./images/produkte/big/0279sb_1.jpg&w=500&h=500&bg
> =ffffff
>
> Det finns styrfästen också.
>
> http://www.bikester.se/klickfix-meta-1-ryggsaeck-s
> vart-gra-9810.html har 20 och 26-liters-varianter.

Hur stabil är den där? Har du någon koll på hur mycket man kan packa utan att det svajar allt för mycket eller att känslan av att den ska gå av? Ser smidigt ut.

Senast ändrad:
patten skrev:

> Hur stabil är den där? Har du någon koll på
> hur mycket man kan packa utan att det svajar allt
> för mycket eller att känslan av att den ska gå
> av? Ser smidigt ut.

Har inte testat. Ska köpa en att ha till min vikcykel men kommer ha den fram. Har en bekant som kör så och är mycket nöjd.

jomper skrev:

> Har inte testat. Ska köpa en att ha till min
> vikcykel men kommer ha den fram. Har en bekant som
> kör så och är mycket nöjd.

Okej! Ser väldigt smidigt ut. Skönt att slippa ha ryggsäcken på ryggen när man cyklar och svettas mycket, speciellt på sommarhalvåret..får kika närmare på det där.

Fin bump, jag letar själv ryggsäck för tillfället. Jag har kört budväska i flera år, men med tanke på mina ryggproblem bör jag sluta med det. Det jag gillar med budväskan är stor öppning som är lätt/snabb att öppna/stänga. Så, mina krav/önskemål är:
- Stor, gärna bred, öppning med look/flärp, inte dragkedja
- Stort huvudfack med några mindre sorteringsfack. Inte sjuttioelva uppdelade fack.
- Inte heller stort dedikerat datorfack som snor plats (kommer ha dator ibland, inte ofta).
- Hyggligt vattentät/-tålig
- Grov och hållbar
- Lämplig plats för lås
- Många fästpunkter för transport av större ting
- Inget höftbälte

Väldigt sugen på denna Timbuk2 Rogue: https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=TIMBUK2_422-3. Andra förslag som passar in i mina önskemål?

ol__ skrev:
> Fin bump, jag letar själv ryggsäck för
> tillfället. Jag har kört budväska i flera år,
> men med tanke på mina ryggproblem bör jag sluta
> med det. Det jag gillar med budväskan är stor
> öppning som är lätt/snabb att öppna/stänga.
> Så, mina krav/önskemål är:
> - Stor, gärna bred, öppning med look/flärp,
> inte dragkedja
> - Stort huvudfack med några mindre
> sorteringsfack. Inte sjuttioelva uppdelade fack.
> - Inte heller stort dedikerat datorfack som snor
> plats (kommer ha dator ibland, inte ofta).
> - Hyggligt vattentät/-tålig
> - Grov och hållbar
> - Lämplig plats för lås
> - Många fästpunkter för transport av större
> ting
> - Inget höftbälte
>
> Väldigt sugen på denna Timbuk2 Rogue:
> https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=TIMBU
> K2_422-3. Andra förslag som passar in i mina
> önskemål?

Ortlieb Packman Pro har jag haft i tre år nu och den har fungerat för mig. Den uppfyller nog det mesta utom de många fästpunkterna, höftbältet borde gå att ta bort/klippa bort det är mest en rem. Jag köpte den mest för att den var vattentät och lagom storlek. Lie för bred längst upp för optimal sikt över axeln dock när man cyklar, lite väl dyr dock.

Kör med en 9 L Osprey, jättskön och viktigaste får plats utan problem och lite till. Värsta är dock att den är så otroligt ovattentät.... Är man smart nog att kolla väderleksprognoser innan man åker till jobbet så kan man ju vara smart nog att byta till Timbuk2 totaltäta messenger bag, som igår kväll tex, typ allt blött i väskan...

Efter att ha testat ett antal ryggsäckar - Vaude Bike Alpin 25+5 är inte stor men väldigt bra. Ventilerad rygg, inte blöt rygg och ryggsäck.

Tillbaka
Topp