Tips på pulskolcka tack!

Debe

Medlem
Tips på pulskolcka tack!
Hej!

Jag ska köpa mej en pulsklocka och undrar om ni har några tips?

Jag vill ha en som jag kan ha lite till allt möjligt då jag både cyklar, åker skidor, löper, spelar innebandy och fotboll.

Har kollat lite på Suunto, antingen Quest eller M5. Då man kan köpa till gps pod och cadence pod

Någon som har några erfarenheter av dom?

Tack på förhand

Tips på pulskolcka tack!
Har Garmin 310XT forerunner... Lite av en "allround" klocka till det mesta. Ett litet aber är storleken och batteri tiden.... ca 20h. Denna borde finnas till skapligt pris nu när.....

...Garmin 910XT kommit. Nyare, smuttare och mkt bra multisport klocka! Den skulle jag köpt idag.

Är GPS ett måste tycker iaf jag att det är enklare att ha denna integrerad i klockan och slippa armband eller fot podar som ska synkas...

Tips på pulskolcka tack!
Om man ska ha den till innebandy och fotboll går Gramin bort p g a storlek är min uppfattning.
Jag har GF 305 sedan många år och är kanonnöjd med den. Men vid ib eller squash så blir det min gamla Polar.
Det finns ju flera olika Polar-modeller med GPS-puckar och kadens-tillbehör.

Jag har haft Polar Xtrainer Plus nu i 12 år (har faktiskt 2 st) och har fått toppenservice hos Polar i SALK-hallen. Bytt ett trasigt glas och ett trasigt armband "free of charge" i samband med batteribyte. (Glaset gick sönder vid en ofrivillig tvätt i maskin. Klockan funkar fortfarande, 5 år senare!)

Ska man ha pulsklockan mest för utomhusträning skulle i alla fall jag ha gått på 910XT.

Kvalitetsmässigt och funktionsmässigt är de båda märkena bra på det de är avsedda för.
Men även Suunto har ju bra grejor.
Det är nog bara att klämma och känna dig fram till det du gillar bäst.

Tips på pulskolcka tack!
Hej... så det går inte att använda 310XT som en vanlig klocka? Eller håller batteriet i veckor om man stänger av GPS och inte koppla pulsmätaren?

Kanske en lite dum fråga, men köpte en idag och killen i butiken sa att den fungerar som en vanlig klocka när man inte kör med gps och puls..... har nu läste instruktions manualen och undrar om han har fel!

hammer

Tips på pulskolcka tack!
Hammer skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej... så det går inte att använda 310XT som en
> vanlig klocka? Eller håller batteriet i veckor om
> man stänger av GPS och inte koppla pulsmätaren?
>
> Kanske en lite dum fråga, men köpte en idag och
> killen i butiken sa att den fungerar som en vanlig
> klocka när man inte kör med gps och puls.....
> har nu läste instruktions manualen och undrar om
> han har fel!
>
> hammer

Han har fel, tyvärr. Klockan är superbra i alla aspekter förutom som klocka (!).

Obs, Garmin som leverantör i Sverige och som kontakt vid problem är dock en helt annan fråga. De får Kafka att se fantasilös ut. Pinnen i mitt armband som fäster armbandet till klockan åkte ur. Det var helt omöjligt att få ett nytt av Garmin, även om jag hade betalat för det. Mailkoversationen med Garmins agent är helt absurd. Det hela slutade med att affären tog ett utställningsex och gick till en urmakare som bytte. Säljaren sade att det blir enklare så, än att behöva tala med Garmin direkt.

Köp gärna klockan som träningsredskap (den är kanon), inte som klocka, och hoppas Du slipper garantiärenden.

Tips på pulskolcka tack!
lekis skrev:
> Nån som testat Garmin Forerunner 110 eller 210
> för enklare rundor?

Den gör det den ska kan man väl säga, enklare pulsband men det fungerar. Jag har den innan 610, och vet inte om de har olika gpschips i sig, men jag anser att de tracking mässigt är likvärdiga.

Tips på pulskolcka tack!
Hmmmm....

min vanlig klocka (B1) är på service och kommer att vara borta i 6-8 veckor enligt breitling, jag behövde en ny pulsklocka (hade en polar smart edge från 1998 innan och pulsbandet har vittrat sönder) så tänkte att slå 2 flugor med en smäll och köpa en ny pulsklocka/klocka.
Ska självklart kommer att få nytta av min ny inköpt 320XT men hade hoppats att kunna ha den som vanlig ur tills min b1 kommer tillbaks!

Såj ag får helt enkelt köpa en klocka till nu.... ska snacka med cykeläffärn om detta!

Hammer

Tips på pulskolcka tack!
Så, tillbaks till Garmin 310XT

Har pillat med den i några timmar nu:

1. Den måste få in sattelitor för att synca tiden,
2. Måste vara påslagen för att visa tiden.
3. batteriet kommer troligen ta slut inom 24 timmar!

4. Satt in USB grejen, men datorn hittar inte den!

5. Undrar om den är lite för avancerat för min användningsbehov?

6. Gillar att det verkar finnas en karta i den, kan man importera gpx filer med rutter på?

Hammer

Tips på pulskolcka tack!
Jag använder en Garmin 210. Funkar bra, lite basic antar jag jämfört med t.ex. 310, men jag har ingenting har ingen personlig erfarenhet av någon annan klocka. 210 mäter det jag vill mäta, dvs tid, distans, tempo el. hastighet , puls... finns ytterligare funktioner som jag inte använder. Har den mest när jag springer men har den också på armen när jag cyklar. Det är väl egentligen en klocka som är gjord för löpning, men det går iaf att byta mellan tempo och hastighet. Det finns också bike mount att köpa till som accessoar

Det enda som stör mig är att det kan ta lång tid (>30 sekunder) att hitta satellitsignal.

lekis skrev:
> för enklare rundor?

Tips på pulskolcka tack!
Kolla in DCRainmaker för utförliga och detaljerade reviews av en radda pulsklockor:

http://www.dcrainmaker.com

Debe skrev:
> Hej!
>
> Jag ska köpa mej en pulsklocka och undrar om ni
> har några tips?
>
> Jag vill ha en som jag kan ha lite till allt
> möjligt då jag både cyklar, åker skidor,
> löper, spelar innebandy och fotboll.
>
> Har kollat lite på Suunto, antingen Quest eller
> M5. Då man kan köpa till gps pod och cadence pod
>
>
> Någon som har några erfarenheter av dom?
>
>
> Tack på förhand

Tips på pulskolcka tack!
Efter sisofär 30 timmar med 310XT är jag supernojd... som en nödklocka fungerar den okey... gar varit påslagen i 30 timmar nu, haft pulsmätaren igång i 2 timmar och GPS av, bara en plupp på batterimätare har blivit förbrukat....

Såhelt ok som en "vanlig klocka" om man klara sig 4-5 dagar mellan laddningar....

Håller tummarna...

Tack för tipsen cykelvänner.

Hammer

Tips på pulskolcka tack!
lekis skrev:
> för enklare rundor?

Jag använder min Forerunner 110 till löpning, cykling och annat (kajak, skidåkning) och det fungerar bra. Det finns ett par nackdelar givetvis. Det tar säkert 5-7 minuter för den att hitta satelliter i stadsmiljö, men det kanske är så för alla? Det här är min första GPS/pulsklocka. Det är också irriterande att man behöver skifta vy (trycka på knappar) för att få information om hur länge man varit igång, vad klockan är och vilken puls man har. Det hade varit skönt att om mer fått plats på en eller iaf två skärmvyer. I övrigt sitter den bra, känns smidig och jag upplever inte batteritiden som ett problem. GPS:en känns också tillräckligt precis.

Tips på pulskolcka tack!
Har upptäckt ett ny problem med min 310XT, den kan håller inte tid/datum i minnet när man stänger av den, utan man måste få in satelliter för att synca tiden innan man kan logga ett inomhus pass...
Lite små jobbigt att stå utanför gymmet i 5 minuter tills den få in satelliter.

Enligt Garmin Sverige så är det bara så på 310XT, men kompisens 310XT håller tid/datum i minnet och när han startar upp:
1. Mycket snabbare i uppstart
2. Hans visar rätt tid

Min satt och tuggade och visade kl.0100 en stund, sedan kl.0200.

Ska lämna in den på reperation redan, 14 dagar efter inköp!

Lite besviken i Garmin (igen).

Hammer.

Tips på pulskolcka tack!
Jag har kört med Garmin 405CX i något år och den funkar bra som cykel/löpar klocka. Dock störde jag mig på den dåliga batteritiden. Under träning räckte batteriet 6 timmar eller så och nu kör jag sällan så långa pass men om man tex pendlade med klockan var man tvungen att ladda den varannan dag för att inte den skulle dö. Som klocka räckte batteriet någon vecka eller så.

Nu har jag uppgraderat till en Garmin fenix och är så här långt grymt nöjd. Den känns mycket mer allround än 405'an, bla kan man använda den som stoppur utan att träna, den har magnetisk kompass, bättre navigeringsfunktioner och är, enligt min åsikt, snyggare än 405'an. Jag har ännu inte åkt skidor med den så jag kan inte uttala mig om hur det funkar men för den cykling jag gör är den lika bra/bättre än 405'an. Batteritiden verkar också slå 405 med hästlängder, två dagars pendling och det är fortfarande 90% kvar av batteriet. Dyr är den dock...

Tips på pulskolcka tack!
En Garmin fenix är säkert hur bra som helst för navigering, fjällvandring etc, men borde inte en Forerunner 610 vara bättre lämpad som cykel/löpar/allmän träningsklocka? Lite billigare också.

Tips på pulskolcka tack!
lundatok skrev:
> Vilken klocka ska man ha om man bara vill ha det
> enklaste + gps logg?

Utan på något sätt vara heltäckande, så skulle jag först gå på Polar, RC3 kanske.
Garmin FR 110 är också enkel och funkar helt Ok.

Tycker dock överlag att Garmins klockor håller lite sämre kvalitet, lite plastigare. Polar har dessutom den fördelen att de kan användas som klocka ifall man önskar det. Garmins klarar på sin höjd ett par veckor, RC3 skall enligt spec. klara 3 månader till vardags som vanlig klocka.

Tips på pulskolcka tack!
Fliken skrev:
Pinnen i mitt
> armband som fäster armbandet till klockan åkte
> ur. Det var helt omöjligt att få ett nytt av
> Garmin, även om jag hade betalat för det.
> Mailkoversationen med Garmins agent är helt
> absurd. Det hela slutade med att affären tog ett
> utställningsex och gick till en urmakare som
> bytte. Säljaren sade att det blir enklare så,
> än att behöva tala med Garmin direkt.
>

Var det en sån här sprint du menade så är priset överkomligt på Classe http://www.clasohlson.com/se/Bandstift/Pr243243018

Tips på pulskolcka tack!
Mycke intressanta svar här. Tack så mycket men Är det någon som har några erfarenheter av
Suunto? Typ M5, Quest eller Ambit?

/Dennis

Tillbaka
Topp