Tips på ramsvetsare i Stockholm

Vippen

Aktiv medlem
Under en vinters pendlarsmuts dolde sig tyvärr ett par rejäla sprickor Bombens sadelrör:

Spricka2.JPG

Har någon ett bra tips på en stabil svetsare i Stockholmstrakten? Gärna Söderort, och gärna med referens på tidigare lyckosam räddningsaktion.

jofahjalm sa:
Det ser inte så lätt ut att laga.

Tja, det borde vara ganska enkelt att slipa rent tycker jag? Sen är det ju lite tunn godstjocklek, och noga med att det blir rakt så att stolpen går i bra. Men en noggrann svetsare och en brotschning senare borde den vara igång igen tycker jag.

båtbensbudet sa:
Åh nej. E det popraden?

Prova att prata med killen som gör cyklar under NOPE cycles. Finns i stockholm.

Nix, lyckligtvis inte, det är en Bombtrack med tre år på nacken. Popen fick snabbt byta om till tillfällig pendlarskrud...

Tackar för tipset, jag har redan ställt frågan till Nope!, men tänkte att det var lika bra att vaska efter alternativ om han inte hinner med. Han har ju tex fullt sjå med att svetsa en ram till mig...

Det kanske är dumt att fråga eftersom du verkar nöjd och glad bara att få den lagad på egen bekostnad, men: ska en tre år gammal ram spricka på det sättet?

Du skulle behållit din gamla Focus cx-ram: den rullar fem (?) vintrar och tusentals mil senare utan sprickor. Tack för ett bra köp!

Vippen sa:
båtbensbudet sa:
Åh nej. E det popraden?

Prova att prata med killen som gör cyklar under NOPE cycles. Finns i stockholm.

Nix, lyckligtvis inte, det är en Bombtrack med tre år på nacken. Popen fick snabbt byta om till tillfällig pendlarskrud...

Tackar för tipset, jag har redan ställt frågan till Nope!, men tänkte att det var lika bra att vaska efter alternativ om han inte hinner med. Han har ju tex fullt sjå med att svetsa en ram till mig...

Ser fram emot en byggtråd för den ramen snart! (NOPEn)

Wst sa:
Det kanske är dumt att fråga eftersom du verkar nöjd och glad bara att få den lagad på egen bekostnad, men: ska en tre år gammal ram spricka på det sättet?

Nöjd och glad är väl ett starkt uttryck... Jag tänker mig att resa frågan om hållbarheten med leverantören, men det är mer akut att få den på rull.

Lejon sa:
Du skulle behållit din gamla Focus cx-ram: den rullar fem (?) vintrar och tusentals mil senare utan sprickor. Tack för ett bra köp!

Jo tack, den är allt lite saknad! Kul att den rullar på! Jag skulle tippa att det snarare är 6-7 år än fem, hoppas ni får ytterligare några tusen mil tillsammans. Även den har dock sin sprickhistorik, nämligen ett styrrör som gick rakt av när jag ställde mig upp för att bryta igång. Det gjorde ont...

båtbensbudet sa:
Ser fram emot en byggtråd för den ramen snart! (NOPEn)

Var lugn, den är smygstartad:

https://happyride.se/forum/read.php/1/3521943/3521968#msg-3521968

Egress sa:
Någon med lite erfarenhet kan nog fixa till det där. Är dock inte en fråga om bara lite svetsning om man vill göra det ordentligt.

Här är en länk till ett foruminlägg där jag visar hur jag återupplivade min egenbyggda 29er.

https://happyride.se/forum/read.php/1/1227029/3454612#msg-3454612

Seriös lagning! Jag gissar att något liknande vore det bästa, men sannolikt blir steg ett att försöka lappa nuvarande (klena) rör, för att eventuellt göra ett mer planerat ryggradsbyte vid ett senare tillfälle. Om det känns lönt att lägga mer tid och stålar på ramen vill säga.

det är klart det går att laga, det är till och med ganska lätt, kan jag säga av tyvärr egen erfarenhet. men sedan med fördel lägga på förstärkning i form av några svetssträngar på väl valda platser.

köp därefter en längre sadelstolpe.

Jag är inne på samma spår som Egress. Det är nog en hel del jobb om man ska göra det på riktigt.
Det finns ju några fulmekslösningar som kan funka.

Att med tig lägga en larv över sprickan och sen brotscha är väl det första man tänker på men om jag ska fortsätta killgissa så kan ju en lödd krage av 4130 utanpå sadelröret vara ett alternativ, om man vet att rörets reducering sitter tillräckligt långt ner kan slits och sadelbult få hamna nedanför sadelstag?

Är det 28.6 yttermått?

Japp, 28,6. TIG och brotsch får det som sagt bli till att börja med, även om det kanske inte kommer att hålla i evighet.

Jag tycker dock det är ett lite konstigt ställe för sprickorna, eller? En bra radie i botten på slitsen, det har varit ordentligt instick på stolpen, uteslutande ganska stumma (dvs ej flexiga) alustolpar har använts, en stabil Thomson sadelklämma. Vad är det jag missar? Otur? Måndagsmaterial i röret?

Om rörets reducering sitter för högt upp kan du få lite rörelse i stolpen ändå. Men jag håller med om att det är märkligt. Vilken storlek är det på ramen?

Den är hyfsat symmetriskt 56 om jag inte minns helt fel. Sedan sitter jag ju ganska högt, men är å andra sidan inte jättetung.

Även om den rört sig lite fattar jag inte att det spruckit. En deformation kanske, men detta? Och symmetriskt? Hade det varit på ena sidan hade man ju kunnat skylla på någon oregelbundenhet i materialet.

Du har inte en för liten sadelstolpe, det ser nästan ut som du dragit ihop klämman lite för mycket?
Det där ska inte vara något problem att svetsa men är grundproblemet kvar som fixade den första sprickan så kommer det fler.

Typiskt vetelängdsjobb på min verkstad... lite tig och toppslip med rätt trissa så tror jag inte brotschen behövs.
Men lätt att slå sig för bröstet när man bor 30 mil från Sthlm :)

Petrolhead sa:
Du har inte en för liten sadelstolpe, det ser nästan ut som du dragit ihop klämman lite för mycket?
Det där ska inte vara något problem att svetsa men är grundproblemet kvar som fixade den första sprickan så kommer det fler.

Nä, stolpen (stolparna) är av rätt dimension. Men som du säger så är ju oron att lagningen inte kommer att hålla mer än tre år den heller, om man inte gör som Egress föreslår ovan och biffar till det hela.

Jag tror också att själva svetsjobbet inte är så supersvårt, och kräver det en brotschning så gråter jag inte för det. Men håller det...

NickPick sa:
Har du cyklat hela vintern utan att märka av det så blir det nog inte sämre efter lagning.

Tror nog att sprickorna är ganska färska, bara ytterst tunn ytrost på brottytorna. Och frågan är väl hur länge lagningen håller, det är ett väldigt tunt rör som skall återställas till minst ursprunglig hållfasthet. Och kanske med några nya källor till spricktillväxt.

Hur som helst är det var ju absolut sämsta stället på en cykel att slipa ren med alla rörmöten och svetsar (och primern satt som s***n i alla kaviteter i svetsarna). Så här såg det ut en bit på väg:

Slip.JPG

Nu är ramen i alla fall renslipad, och inlämnad till Nope! Cycles. Förhoppningsvis kommer den hem i helt skick efter påsk.

Då var Bomben i drift igen. Nope! Cycles brände ihop honom igen:

Svetsat.JPG

Det fick bli lite svart uppe i hörnet, med lite lama försök att inte sabba för mycket av originalstuket:

Lackat1.JPG

Det var svårt att få nån vidare glans i klarlacken, jag får väl ta och polera lite så det blir lite lyster i alla fall.

Sent omsider kom jag mig också för att maila Bombtrack i ämnet, med gott resultat. De har levererat en handfull förslag till kompensation trots att garantitiden gått ut, mycket generöst!

Summa summarum så avlöpte väl historien helt OK, även om jag hellre sluppit...

Vippen sa:
Då var Bomben i drift igen. Nope! Cycles brände ihop honom igen:

Det fick bli lite svart uppe i hörnet, med lite lama försök att inte sabba för mycket av originalstuket:

Det var svårt att få nån vidare glans i klarlacken, jag får väl ta och polera lite så det blir lite lyster i alla fall.

Sent omsider kom jag mig också för att maila Bombtrack i ämnet, med gott resultat. De har levererat en handfull förslag till kompensation trots att garantitiden gått ut, mycket generöst!

Summa summarum så avlöpte väl historien helt OK, även om jag hellre sluppit...

Bra lösning. Håller säkert. Hoppas inget annat på ramen har liknande svagheter.

Hejsan. Undrar om ni vet om Nope är fortfarande in business längre? Försökte kontakta på Facebook och Instagram men ingen svar. Jag har också en ganska likadant spricka i sadelröret och vill gärna hitta någon som kan laga den.
Tack på förhand

Tillbaka
Topp