Tips på ramväska till Vättern

prülnörd

Aktiv medlem
Är egentligen rätt allergisk mot diverse påhäng på cykeln. Brukar försöka hålla det mesta i ryggfickorna.

Men nu tänkte jag genomlida Vättern nästa år och det verkar kanske vara en bra grej med en ramväska vid styrhuvudet.

Frågan är bara vilken modell? Jag antar att jag kommer att ha telefonen, några gels och bars och diverse annat krafs som jag inte vet om ännu.

Ni som gjort Vättern ett antal gånger, har ni några bra tips och råd?

PRO har en modell som ser bra ut i två storlekar medium och large. Är en large kanske lite i vägen?

Skippa ramväskan om du ogillar påhäng på cykeln. Körde första VR med just en ramväska och en sadelväska. Det visade sig att den var mest ett irritationsmoment när jag stod upp, jag gick i med knäna i den mest hela tiden. Andra VR gjorde bara med sadelväska och det funkade bättre.

Tedje VR gjordes utan väska öht och det kommer jag att köra på nästa VR också, fickorna på tröjan räcker till det du beskriver att du ska ha med dig.

Har samma problem som tinkerbell med ramväska. Har ett par cyxelbyxor som fått snagg längst ner på insidan av benen till följd av upprepad kontakt med kant på kardborreband på ramväskan.

Så, kolla åtminstone innan hur du har benen i förhållande till toppröret när du cyklar. Gäller typiskt när du står upp.

Senast ändrad:

Bilagor

• 20170915_093059.jpg
    20170915_093059.jpg
    626.3 KB · Besök: 317
Ok, jag hör vad ni säger. Tycker det är superstörigt när svettskyddet tar i benen när man cyklar på trainern, blir så att jag omedvetet vinklar ut knäna.

Har dock hittat en liten för smågodiset som är lika bred som toppröret 42 mm -> Zipp Speed box 1.0.

Ska kolla om jag alls är i toppröret när jag står upp

Varför ramväska? Det finns depåer lite överallt på det loppet. Ramväska är bra att ha om man har bråttom runt och inte vill stanna mer än 1-2 ggr Ta med dig ett par bars/gels som du stoppar i ryggfickan för nödfall, fyll upp vid depåerna.

Skakar liv i den här tråden, har samma fundering som trådskaparen. Vill ha något litet till godis, gel, nötter etc. på Vättern.
Kan ngn av dessa funka på en racer:

Fint med fjällräven men kanske lite för stor?
https://www.friluftsland.se/Fjallra...QESRNE63YHCAG0EN-124&vmtrack_id=se-W2BQ965PXE

Kvalitet, men även denna aningen stor?

Några andra tips?

Tillbaka
Topp