Tips på robust cykelvagn/-kärra för transport av trail building-verktyg

Wiciman

Aktiv medlem
Ska användas för kortare transport av motorsåg, bensindunk, kratta, spade, spett osv.

Prisläge: 500-1000:-

Typ denna:

1779099283802.webp

Eller är det bättre att satsa på en modell med "balja"?

Vägen mellan hemmet till skogen där vi bygger trailsen är rough grusväg/traktorspår.

Ska användas för kortare transport av motorsåg, bensindunk, kratta, spade, spett osv.

Prisläge: 500-1000:-

Typ denna:

Visa bilaga 831103

Eller är det bättre att satsa på en modell med "balja"?

Vägen mellan hemmet till skogen där vi bygger trailsen är rough grusväg/traktorspår.
Jag har haft ett mellanting mellan de där kärrorna, köpt på LBS för många år sedan. Själva kärran påminde mest om den undre med balja, men fäste med en klen arm i hjulaxeln. Tror mer på din länkade modell med fäste i sadelstolpen när det blir tung last.

Annars är såklart en dyrare kärra att föredra, eller en Omnium :)

Jag har haft ett mellanting mellan de där kärrorna, köpt på LBS för många år sedan. Själva kärran påminde mest om den undre med balja, men fäste med en klen arm i hjulaxeln. Tror mer på din länkade modell med fäste i sadelstolpen när det blir tung last.

Annars är såklart en dyrare kärra att föredra, eller en Omnium :)
Wow, sådana premiumvagnar! För mitt syfte med högst sporadiska korta transporter dock en smula overkill :-)

Fäste i hjulaxeln fungerade i alla fall utmärkt för att dra två barn i en dubbelvagn. Gissningsvis då med en lastvikt på upp mot 30 kg. Utan att ha några hårda fakta som stöd föreställer jag mig att cykeln med en tung last kanske också är lättare att hantera med fästet i hjulaxeln jämfört med i sadelstolpen.

jag drar regelbundet upp till 100 kg med vagn fäst i hjulaxeln. även i skogen.

men kärra i skogen är problematiskt, jag föredrar att spänna fast saker på cykeln. hellre touringväskor med motorsåg i än vagn.

Screenshot_20260519-102815_Strava.webp

hjulaxeln är ett extremt starkt och styvt ställe på cykeln att fästa saker i, som inte flexar mycket (till skillnad från t ex sadelstolpe). sen kan förstås dragarmen vara vek/flexig. och risken för det är väl större om den ska vara lång och nå upp till sadelstolpe.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp