Tips på rolig street bike

Mr CC

Aktiv medlem
Hej!
Söker tips på vilken typ av cykel som skulle kunna komplettera mina befintliga MTB.

Har en ny heldämpad Orbea Occam och en 90-tals Mtb som har fått korg och blivit citybike. 90-talaren känns pigg och rolig på asfalt men har nu blivit lite mer som en glidare.

Det jag skulle vilja ha är en pigg och rolig hoj för cykling i stan. Längs gator, över trottoarkanter ner för små trappor osv. Relativt billig. Jag har inte provat så många olika cyklar men tänker mig t ex en 90-tals Mtb med relativt liten ram och lite högre styre. Som en större BMX.

Spanar efter creddiga 90-tals Mtb typ Kona, Trek, Gary Fisher, m fl, men de attraktivt prissatta brukar säljas fort.

Tänker jag rätt, eller är en nyare stel 29 tummare roligare?

Jag har haft en 28" flat barrel gravel ett tag nu, tokrolig i stadsmiljö. Jag kör den som kort distans-pendlare, utflyktshoj osv. En vanlig modern cykel hade nog många andra kallat det och jag tror de har rätt.
En helstel 90s MTB är bra nära men då är det 26". Inget större fel att gå på en sån tror jag, då kan man få fina komponenter och ram för en billig peng, fixa bra däck och ev fälg så har du kul.

Om 90-tals-MTBar (30 år gamla!) går för trendpriser fortfarande så låter det inte som rätt val - det är inte vare sig starka, stabila eller särskilt bra cyklar - istället kan en 00-tals-MTB vara ett alternativ. Sådär 10-15 år senare hade man lärt sig bygga starkare hjul och ramar/gafflar, det kom skivbromsar, geometrin blev stabilare och rymligare, och bäst av allt - efterfrågan på 26" XC-cyklar från 2005 är noll idag. Du kan ju fortfarande köpa en i lite mindre storlek och sätta på ett högt riserbar.

Om 90-tals-MTBar (30 år gamla!) går för trendpriser fortfarande så låter det inte som rätt val - det är inte vare sig starka, stabila eller särskilt bra cyklar - istället kan en 00-tals-MTB vara ett alternativ. Sådär 10-15 år senare hade man lärt sig bygga starkare hjul och ramar/gafflar, det kom skivbromsar, geometrin blev stabilare och rymligare, och bäst av allt - efterfrågan på 26" XC-cyklar från 2005 är noll idag. Du kan ju fortfarande köpa en i lite mindre storlek och sätta på ett högt riserbar.
Bra tips!
Kom faktiskt på att jag har en cykel på lager som jag kan börja experimentera med. Var tänkt till yngsta sonen men han har inte riktigt växt i den. Risken är väl att den dämpade gaffeln är död.

Jag köpte en elops 920 på decathlon för något år sedan. Inte en MTB, men rolig stadscykel med inbyggd hub som gör det lätt att växla vid stillastående och man behöver inte underhålla den så mycket. Klarar vinter och smuts bra. Billig i min mening. Fina cykellampor som kan laddas. Samtidigt aggressiv ram så man cyklar förbi de flesta i hög fart. Har inte varit besviken och fått fina kommentarer även om det inte är i min mening den snyggaste cykeln som finns. ;) https://www.decathlon.co.uk/p/city-bike-elops-speed-920-black/_/R-p-309917?mc=8560610

Du har helt rätt, en MTB från 2000-talet är det som gäller. Jag skrev 90-talet men åren går...
Jag korrigerar mig till en lite äldre helstel. Jag har en av de sista 26" hardtail med fin spec på rubbet inkl kolfiberram och den var billig när jag köpte den och är kul i stadsmiljö. Men den hade varit ännu bättre som helstel.

Tillbaka
Topp