Tips på runda för långpass ..

Malina

Medlem
Hej!

I helgen är det dags för långpass!

Har tänkt mig en 10-12 mil något sådant, gärna lite blandat skog, grusväg och det vore kul att se något annat änn "det gamla vanliga" ...

Är det någon som har tips på kul runda (Sthlm) ?

// Malin

Fina långa asfaltsrundor kan man sy ihop många om man kör från stan ut till Färingsö och Ekerö. Innerstan ut till änden på Färingsö och tillbaka blir 6-8 mil beroende på vägval. Vill du köra lite mer MTB-aktigt så kan du ju skicka in hela Fornstigen i mitten så blir det väl åtminstone en mil extra, den börjar och slutar på ungefär samma ställe om man kör hela så då kan du köra den och sedan fortsätta utåt mot Skå och Svartsjö till exempel. Med hjälp av en inte särskilt avancerad karta kan det nog gå att välja en hel del grusvägar över fälten istället för bilvägarna.

Cyklar man längst ut på Färingsö finns ju Eldgarnsö också. Där finns en vandringsled runt ön som är rätt trevlig att cykla.

En annan jag kom att tänka på på den sidan stan är att ta cykelvägen ut till Lövstabadet, Hässelby. Bör bli ca två mil från stan. Där börjar grusväg och stigar som går förbi Gåseborgs ruin, fortsätt stig ner mot vattnet genom hagarna ner till Sandviks Scoutstugeområde, vidare längs vattnet bort till Görvälns slott, kör runt den lilla kullen "Ormberget" (utskrivet på en lite mer avancerad karta) mot Kallhälls station, kör längs stora vägen förbi Källtorpsskolan och under motorvägen ut i Kallhälls Villastad, då börjar strax Järvafältet och många långa grusvägsvarianter öppnar sig och karttillgången är god. Där kan man lätt plocka två-tre mil skogsaktig grusväg och komma ut vid Barkarby-Outletområdet.

annars kan man faktiskt köra ut åt nynäshamn på sörmlandsleden och sedan ta tåget hem om man inte känner för att cykla hem.

Kör man till Nynäshamn, så brukar jag ta grusvägarna(Båjar efter Tungelsta/Lilgården) till Segersäng och hoppa på s-leden där. Blir ca 50km Handen-Nynäshamn.

Vill man förlänga grusåkat, med en 15km så kan man tex köra Jordbro/Österhaninge kyrka/Årsta/Berga/Nåringsberg/Östnora/Häringe/Segersäng. Fin-fina grusvägar med lite trafik. Handen-Nynäshahm blir runt 65km då.

Har man otur är bommarna nere pga Militärövning i bergaområdet, har iofs endast hänt mig 1 gång på typ 5 år.

Om man vill cykla landsväg hem kan man köra Nynäs/St-vika/Sorunda/Tungelsta. Nynäs-Handen blir drygt 50km den vägen.

/Anders

Senast redigerad av en moderator:
Mmmmm.. tackar för tips. Järvafältet skulle vara kul ..

Är det någon annars som vet om det är cyklingsbart på Upplandsleden ?

Hade en tanke om att cykla den delen som går mellan Barkarby - Uppsala och sedan ta tåget hem från Uppsala (om man får ta cykeln på de tågen?) alternativt ta sig till Bålsta på något sätt och sedan pendeln därifrån.

// Malin

Roslagsleden.Jag skulle köra en sväng till dommarudden i åkersberga.När jag hade varit ute i 3 timmar så hade jag typ kommit halvägs.så jag tröttnade o vände hemmåt.Men roslagsleden är rättså fin att cykla på.

Roslagsleden är riktigt bra - det är mycket blandade stigar, mycket välmärkt och på de flesta ställen inte så trafikerat.

Med tanke på att Upplandsleden startar vid Barkarby station och kommer så småning om till Ängsjö så antar jag att den går rakt igenom Järvafältet. Där lär det inte vara några problem att cykla. Ängsjö borde också vara bra tycker jag. Har bara sprungit orientering där och det var länge sen men jag har för mig att det är relativt fin skog utan massa sten på stigarna.

Hittade för övrigt dessa två länkar om hur leden fortsätter.
<http://www.upplandsvasby.se/KFF/fritid/kffritidupplandsleden.htm>
<http://www.sigtuna.se/MAIN/main.asp?Id=808>

Vad jag kan se från kartan verkar den dessutom gå genom Rävsta strövområde och där borde det också finnas bra cykelvägar. Stora delar borde alltså vara cykelbart tror jag. Blev faktiskt lite sugen på att prova den själv någon gång.

Mats

Asch, jag skulle ju också skriva Roslagsleden! Den är jag själv ganska sugen på. Startar man tidigt borde det inte ta mer än 7-8 timmar i vanligt tempo... Vi pratade litet om den här på forumet i somras:
<http://happymtb.org/forum/read.php?1,49252,49626#49252>

Det ser ut som att just i helgen blir det pendeln till Nynäshamn och delar av Sörmlandsleden istället.

Men både Upplandsleden och Roslagsleden låter väldigt lockande. Tänk vad mycket leder och möjligheter till fin terräng det finns ändå ... :-)

Men hur tar man sig hem igen från Norrtälje ? Det går väll bara bussar mellan Sthlm och Norrtälje?

Om fler är sugna på Upplandsleden alt. Roslagsleden kanske vi kan göra gemensam sak vid något tillfälle..

// Malin

Tillbaka
Topp