Tips på runda i Roslagen

Donatien2

Ny medlem
Tips på runda i Roslagen
Jag bor söder om söder men tänkte ta hojen på bilen och testa Roslagen som jag hör så mkt bra om. Några tips på rundor runt 30-50 k med lite biltrafik?

JPL

Aktiv medlem
Tips på runda i Roslagen
Jag är ju ingen hyper-local men tillbringar alltid del av sommaren i närheten av Rimbo. Vägarna söder om Uppsala-vägen (vägen mellan knivsta-rimbo) är fina och är det jag mest cyklar runt på. (Jag måste tyvärr ta viss sträcka på Uppsala-vägen, Väg 77, vilket är med livet som insats. Noll vägren och massor av trafik inkl bussar och tradare.)
Vet inte om du kan se enligt länken nedan, men det är iaf ett exempel på rundor jag tar.

Senast ändrad:

Carl A

Aktiv medlem
Tips på runda i Roslagen
du har ett eldorado av fina vägar där; alla mindre vägar mellan Danderyd, Sollentuna, Upplands Väsby, Vallentuna, Rimbo, Uppsala, Knivsta, Norrtälje.
- bara kötta runt, kan knappt misslyckas.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Tips på runda i Roslagen
Kör till Brottby, parkera på pendelparkeringen, cykla gamla Norrtäljevägen (norr/österut) ca 5 km och vik in höger mot Sättravägen/Brollsta golf, efter ytterligare några kilometer vik höger igen mot Rumsättra. Kör hela Rumsättravägen och när du kommer ut till Ledingevägen ta antingen vänster mot Riala/Ledinge och ta igen antingen vänster mot Sättra efter några kilometer och cykla på tills du kommer tillbaka till parkeringen igen, tot ca 40 km.
Eller ta till höger på Riala/Ledingevägen och cykla ner till Vira bruk, ta vänster på 276 i 100 meter och sen vänster mot Svensboda/Bergshamra, vänster i Bergshamra mot Riala och vänster på Riala/Ledingevägen när du kommit fram till den, och höger mot Sättra efter en km på den vägen. Avsluta som på förslaget innan, Tot ca 60-65 km.
Eller som första förslaget men ta inte in mot Sättra utan fortsätt en km och in mot Riala, sedan omvända rundan jag nyss beskrev dvs Bergshamra - Vira bruk - Sättra - parkeringen, tot ca 75 km.
Klassrundor allihop, nästan bara små kurviga asfaltsvägar med små backar.

Editerat bort "trycksfelsnisse".
Edit 2: rättat till totalsträckorna.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Tips på runda i Roslagen
Kör till Brottby, parkera på pendelparkering en, cykla gamla Norrtäljevägen ca 5 mm och vik in höger mot Sättravägen/Brollsta golf, efter ytterligare några kilometer vik höger igen mot rumsättra. Kör hela rumsättravägen och när du kommer ut till Ledingevägen ta antingen vänster mot Riala/Ledinge och ta igen antingen vänster mot Sättra efter några kilometer och cykla på tills du kommer tillbaka till parkeringen igen, ca 35 km.
Eller ta till höger på Riala/Ledingevägen och cykla ner till Vira bruk, ta vänster på 276 i 100 meter och sen vänster mot Svensboda/Bergshamra, vänster i Bergshamra mot Riala och vänster på Riala/Ledingevägen när du kommit fram till den, och höger mot Sättra efter en km på den vägen. Avsluta som på förslaget innan, ca 50-55 km.
Eller som första förslaget men ta inte in mot Sättra utan fortsätt en km och in mot Riala, sedan omvända rundan jag nyss beskrev dvs Bergshamra - Vira bruk - Sättra - parkeringen, ca 65 km.
Klassrundor allihop, nästan bara små kurviga asfaltsvägar med små backar.
Måste man verkligen ut på gamla Norrtäljevägen om man bara ska cykla 5 mm på den? 😂

ejma

Aktiv medlem
Tips på runda i Roslagen
Kör hela Rumsättravägen och när du kommer ut till Ledingevägen ta antingen vänster mot Riala/Ledinge och ta igen antingen vänster mot Sättra efter några kilometer och cykla på tills du kommer tillbaka till parkeringen igen, tot ca 40 km.
Eller ta till höger på Riala/Ledingevägen och cykla ner till Vira bruk, ta vänster på 276 i 100 meter och sen vänster mot Svensboda/Bergshamra, vänster i Bergshamra mot Riala och vänster på Riala/Ledingevägen när du kommit fram till den, och höger mot Sättra efter en km på den vägen.
Rumsättravägen tycker jag är flera klasser bättre än Rialavägen. Jag tror det går att parkera vid Largens badplats om backen från Brottby känns tung.

Områden runt Skedviken är fina. Det pågår en hel del förbättringar av mindre vägbanor, dvs bitar kan vara klibbiga och täckta med löst grus.

a.svensson

Aktiv medlem
Tips på runda i Roslagen
77:an bör undvikas i möjligaste mån.
Däremot är vägen från Rimbo via Lisinge över Närtuna riktigt bra, så även många av vägarna söder därom.

DH

Aktiv medlem
Tips på runda i Roslagen
Dra ett streck mellan Vik-skolan i Upplands Väsby och Norrtälje. Lägg gränsen Rånäs i Norr. Vallentuna i söder. Hur mkt fina vägar som helst att välja där emellan.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Tips på runda i Roslagen
Det kan vara rätt fullt vid alla badplatser om man är ute vid "fel" tidpunkt, annars stämmer det. Med samma förutsättningar kan man också parkera alldeles efter avtaget mot Rumsättra, vid långsjöns badplats.

Rumsättravägen tycker jag är flera klasser bättre än Rialavägen. Jag tror det går att parkera vid Largens badplats om backen från Brottby känns tung.

Områden runt Skedviken är fina. Det pågår en hel del förbättringar av mindre vägbanor, dvs bitar kan vara klibbiga och täckta med löst grus.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer