Tips på sadel för pendlarcykel

• Trådstartare Trådstartare mbl
  • Start datum Start datum

mbl

Ny medlem
Min pendlarcykel behöver uppdateras med en ny sadel då min gamla Selle FLX har spruckit sönder längs sidorna och förstör mina byxor i en alarmerande takt. Jag pendlar inte så långt ~ 1.5 mil enkel resa.

Nu behöver jag Er hjälp att hitta en sadel som kan passa min cykel och som är bekväm utan cykelbyxor då jag ofta pendlar med vanliga byxor. Då jag även använder cykeln till korta träningspass (2-5mil) så är det bra om sadeln är lite sportig också :)
Nån som har tips på bra sadlar som passar ovanstående?

Min pendlarcykel är en Hybrid 28" av norskt märke som kostade 7000 kr ny.
Har tänkt köpa SPD-kombipedal till den på cyclecomponents så om sadeln finns där är då ett plus. Alla tips välkomna!

Edit:
Dom här Velo-sadlarna verkar ju ändamålsenliga men jag hittar ingen som säljer dom.
http://www.velosaddles.com/products_listing.php?cat_id=6

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en selle italia flite. tillräckligt bekväm att pendla på, och tillräckligt sportig för att träna på (sitter en likadan på racern).

Velo, Pronto Z1
VELO013.jpg ht=169

325 kr på CC

Om man ska gå på komfort så ligger Brooks bäst till

Och om man ska gå på slitstyrka så ligger nog Brooks bäst till

Och sen utseende...ja be blir nog Brooks där med...

Antingen en vanlig B17:
B17BlkL.jpg

Eller en lite sportigare Swift:
237swift_u.jpg

B17 sitter på min hoj o de e nog den skönaste o snyggaste uppgraderingen...

Senast redigerad av en moderator:
Jag trivs bra med denna billiga Velo på båda mina MTB. Funderar på att köpa en till till pendlarcrescenten. Inhandlas med fördel på Biltema.
BT-sadel.JPG ht=536

/Johan

Tack för alla svaren :)
Brooks-sadlarna ser fina ut men passar inte min cykel så värst bra (kulturkrock). Men kanske Swift i svart.
Velo verkar mer likt den jag hade förut fast jag vet inte hur bra BT-velon klarar att stå ute på vintern med tygfinish.
Ska kika lite mer på Velo Z1 och Selle sadelarna. Selle var lite dyrare men vet jag att den stoppar bättre så kan det vara värt pengarna.

Tack igen alla.

Tillbaka
Topp