Tips på sadel?

42Hz

Aktiv medlem
Tips på sadel?
Skulle behöva en ny sadel på skogscykeln, den nuvarande hänger endast ihop med god vilja och massa gaffatape!

Jag är ute efter en relativt bekväm sadel med främsta funktionen att den inte skall suga åt sig en massa kladd och lera, det vill säga den skall vara så slät(tät) som möjligt utan en massa textildetaljer som skiten fastnar i. - Den får gärna vara billig. :)

Några tips?

Tips på sadel?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> SLR XP. Skön, enkel men dyr... ;o)

Läs vad mannen skriver för h-e ;) "Skogscykeln". Kör med XP:n du som redan har barn, man blir fanimej impotent och steril bara av att titta på den.

Tips på sadel?
bigmollo skrev:
> SLR XC då?

Den rockar. Om man kör fortast hela tiden. Dock funtar jag på en WTB för de lite mer episka långturerna, läs Roslagsleden.

/Jonas (vars Salsa blir mer och mer bekväm än XC)

Tips på sadel?
Jag säger som dp och Kneecap.. SDG Bel Air.. Jag har en jättesöt tigerrandig som har några av dom egenskaper du inte vill ha. Men den är snygg... Finns i mer släta och ej smutssamlande material.

Tips på sadel?
Harri! Köp dig en likadan biltema velo sadel. De är grymt prisvärda och sköna.

Brooks sadeln som jag köpte efter velo sadeln kan jag verkligen rekomendera. Den är dock varken billig eller särskillt mjuk. Den formar sig dock efter röva. Liten inkörningsperiod men sen har du sadel i många år innan det är dags igen.

Tråkigt att du inte körde med oss Harri på Happy BBQ. TNT hälsade från mig hoppas jag?

Fridens!

Tips på sadel?
HDDB42445a306d2ad.jpg

Tips på sadel?
Nån av WTBs Race-modeller kanske? Syntet-"läder" borde vara ganska tåligt och de är ganska billiga hos doktorn också.
T ex denna, Power V DH Race:
Image-767C5ECEC0AE11D8.jpg

450 kr

Tips på sadel?
CRC - eftersom du ändå funderar på ny kedja och kassett. En PC-89 och en LX-kassett om min klärvojans stämmer....
...och efter att du tittat funderar du på vad "RL" betyder men bestämmer dig för att det inte spelar någon roll för att sedan undra om Black/Chrome är en vettig färg eftersom du inte är någon ungdom längre ;) !
Cheers!
dp

Tips på sadel?
jtl skrev:
> Selle Italia, Flite Gel-Flow. Värd varenda krona
> :-)

Såg också schysst ut.

Tips på sadel?
Jilster skrev:
> Harri! Köp dig en likadan biltema velo sadel. De
> är grymt prisvärda och sköna.

Den blåa är det ju tyg som suger åt sig vatten tyvärr kanske man skulle prova den grällare Velosadeln?

> Brooks sadeln som jag köpte efter velo sadeln kan
> jag verkligen rekomendera. Den är dock varken
> billig eller särskillt mjuk. Den formar sig dock
> efter röva. Liten inkörningsperiod men sen har du
> sadel i många år innan det är dags igen.

Brooks är nog i dyraste laget men vore nog en trevlig ersättare. :)

> Tråkigt att du inte körde med oss Harri på Happy
> BBQ. TNT hälsade från mig hoppas jag?

Ja, det hade varit skoj, tyvärr var jag dessutom sjuk den helgen. :(

Hälsning? Det har jag inte hört något om, men jag skall fråga Tobbe! :)
Han kanske är lika dålig på att komma ihåg sådan som jag?

Tips på sadel?
Jag gillar Specialized BG Alias. En ganska dyr men otroligt skön sadel. Specialized BG Rival är billigare och också bra. Mycket prisvärd enligt mig. Gillar när sadeln har ett "hål".

Tips på sadel?
Håller med Skogling. Har själv cyklat landsväg på SLR XP hela sommaren och är helnöjd. På min MTB sitter en Flite Gel Flow som förvisso är o.k. Men jämfört med XP'n så känns den som en limpa. Överväger m.a.o. att uppgradera även MTB'n med en XP.

Tips på sadel?
Fizik Gobi var det någon som nämnt, den är att rekommendera, den har vunnit flera tester i tidningar och så har jag en och är bra nöjd med (hittade en billigt på bike discount för en tid sedan).

Ride on,

Tips på sadel?
På begäran, en dalaröv.

Hmm, har faktiskt sneglat på fzik, är bara rädd att kasta bort några hundra kronor igen. Kan ju dock vara värt ett försök!

Tips på sadel?
Jag kör med GOBI
Skön från början behöver inte köras in, eller att man kör in röven, (hmm hur lärt nu det. Och går att sitta på länge.
Alltså med de konceptet att den inte behöver kännas smal och hård den första timmen.

Tips på sadel?
Hårda killar ska ha hårda grejer: http://www.sheldonbrown.com/images/stonesaddle.jpeg

Annars är mitt tips en väldigt trist och basic sadel som jag köpte på Cykloteket. Är inne på min andra nu. (Den första sitter nu på pendlaröket.) Förr hette den Velo, nu heter den Wheels. Tror att "Plush" var en del av produktnamnet.

Lagom mjuk, o-zone-hål, lagom billig, runt ett par hundringar. Tack vare namnbytet har jag inte lyckats hitta en bild på den, och att helt sonika plåta min egen sadel vore för jobbigt, så du får hålla till godo med en beskrivning - Läder (tror jag, kan vara fejk), svart och grå, o-zonekanal. Om Cykloteket (som med sin lysande timing stängde ner webbshoppen precis när cykelsäsongen håller på att dra igång) behagar öppna sin hemsa igen så kanske den går att beskåda där.

Sadeln kanske känns igen på denna bild, i och för sig:
file=14460

Tips på sadel?
the_TnT skrev:
> Jag funderar på Specialized, de har några
> modeller med tre olika bredder. Borde vara
> lättare att hitta rätt då tänker jag. Bara att
> mäta bredden mellan sittknölarna och shoppa
> loss. :D

Hmm, också en bra idé!

> Säg till om du ska beställa:
> http://shop.fahrradnet24.de/index.php/cPath/32_36_
> 224

Mycket möjligt, är på jakt efter specialized dojjor. :)

Skogling, bara för att det funkar för dig innebär inte automagiskt att det passar alla. Finns det i titan?

Tips på sadel?
Faceplant skrev:
> Titanrails är hemligheten bakom alla bekväma sadlar.

Och bakom alla böjda rails jag sett, faktiskt.

Tillbaka
Topp