Tips på säkert, lätt och smidigt lås till sonens cykel

nycykel

Medlem
Har precis köpt en Specialized Rockhopper 27.5 till sonen.
Nu ska jag bara hitta ett bra lås som är säkert men samtidigt tillräckligt lätt och smidigt för en 12åring så det verkligen blir använt :)

Blev tipsad om Abus Varedo bygellås i cykelbutiken. Någon med erfarenhet av detta? Tar tacksamt emot tips på flera lås!

Lätt och säkert går inte att förena. Skall ett lås vara rimligt säkert måste det vara mycket stål i det och stål är tungt. Asus låsen brukar vara lite svårare att dyrka så förslaget är säkert okej.

Tro dock inte att det är säkert.

Lätt och säkert går inte att förena. Skall ett lås vara rimligt säkert måste det vara mycket stål i det och stål är tungt. Asus låsen brukar vara lite svårare att dyrka så förslaget är säkert okej.

Tro dock inte att det är säkert.
Precis, men du förstår säkert hur jag menar :) Någonstans måste man tumma eftersom det är ett barn som ska använda det...

Oftast så räcker det ju med att det är tillräkligt säkert och då borde nog ett bygellås låst i ram+bakhjul och ett fast föremål räcka. Helst ska man ju ha en vajer genom framhjulet också men om du byter till bolt-on axlar så borde det vara okej.

När det gäller modell av låset så hade jag valt antingen Abus eller Kryptonite i någon av dem kraftigare modellerna exempelvis Granit x-plus 540 eller evolution men helst new york. Jag tror inte att det är så stor skillnad mellan dem sämre/lättare låsen i vikt och hur lätthanterliga dem är så det är nog lika bra att skaffa dem säkrare.

Sen är det ju så att om tjuven verkligen vill så finns det inget som är helt säkert.

Screenshot_20230710-174759.png
Kan det här låset vara nåt, det är i alla fall godkänt och "ögonmärkt"

Visa bilaga 637528
Kan det här låset vara nåt, det är i alla fall godkänt och "ögonmärkt"
Just det låset köpte jag till mina ungar för ett antal år sedan, det används fortfarande trots att det finns andra typer av lås för dem att tillgå. En fördel är att de blir lite lättare att fästa runt saker iom att de är böjliga, en nackdel är att det är Biltema. Och angående det sista där så måste jag (motvilligt?) erkänna att de inte beckat/rostat ihop på typ fem år plus att de vunnit något test eller så.

Blocklås är de enda lås varmed jag behållit cyklar. Finns det någon variant på det fortfarande? ...Ska kolla!
Ungdomlingen bör också vara med på noterna/låset, så att det blir använt.
Edit: Nä, jag hittar inte riktigt vad jag söker. Ramlås är det närmast jag kommer. Det är väl bra, men måste väl kombineras med något som förhindrar bortforsling.

Senast ändrad:
Med N+1 egna cyklar och barnens cyklar så har jag lite erfarenhet.

- Abus Varedo känns bra. Inte orimligt lätt eller tungt. Bra nyckel, funkar år efter år i alla väder.
- På Abus billigare kedjelås med platt nyckel lyckades min dotter som 7-åring vrida nyckeln helt sned så den inte funkade längre.
- Kryptonite New York känns bra och är TUNGT, dock helt orimligt tungt för ett barn på 12 år.
- Clas Ohlsons och Biltemas dyrare egna bygellås samt det där Biltemalåset som K.B länkar ovan fungerar alla. Kanske inte känns riktigt lika smidiga att låsa och låsa upp som de mer än dubbelt så dyra Kryptonite och Abus jag har. Det som länkats har efter ett par år börjat få det svarta gummiskyddet att glida ner och förhindra låsningen. Bara att dra upp medan man låser men mina barn skulle ev. bara skita i att låsa om det krånglade så och de inte fick till det direkt.
- Kryptonite grovt kedjelås känns också bra, kanske är en av mina personliga favoriter just nu. Aningen tungt för en 12-åring det jag har, men finns olika grova varianter. Läste nånstans att grova härdade kedjor är jobbiga att fixera med vinkelslipen…

Lycka till med valet av lås!

Oftast så räcker det ju med att det är tillräkligt säkert och då borde nog ett bygellås låst i ram+bakhjul och ett fast föremål räcka. Helst ska man ju ha en vajer genom framhjulet också men om du byter till bolt-on axlar så borde det vara okej.

När det gäller modell av låset så hade jag valt antingen Abus eller Kryptonite i någon av dem kraftigare modellerna exempelvis Granit x-plus 540 eller evolution men helst new york. Jag tror inte att det är så stor skillnad mellan dem sämre/lättare låsen i vikt och hur lätthanterliga dem är så det är nog lika bra att skaffa dem säkrare.

Sen är det ju så att om tjuven verkligen vill så finns det inget som är helt säkert.
Tack för input! Ska kolla upp det andra du nämner!

Just det låset köpte jag till mina ungar för ett antal år sedan, det används fortfarande trots att det finns andra typer av lås för dem att tillgå. En fördel är att de blir lite lättare att fästa runt saker iom att de är böjliga, en nackdel är att det är Biltema. Och angående det sista där så måste jag (motvilligt?) erkänna att de inte beckat/rostat ihop på typ fem år plus att de vunnit något test eller så.
Blir nog en sväng till Biltema! :) Tack!

Blocklås är de enda lås varmed jag behållit cyklar. Finns det någon variant på det fortfarande? ...Ska kolla!
Ungdomlingen bör också vara med på noterna/låset, så att det blir använt.
Edit: Nä, jag hittar inte riktigt vad jag söker. Ramlås är det närmast jag kommer. Det är väl bra, men måste väl kombineras med något som förhindrar bortforsling.
Precis, det är ju det som gäller. Att få honom med på noterna :)

Med N+1 egna cyklar och barnens cyklar så har jag lite erfarenhet.

- Abus Varedo känns bra. Inte orimligt lätt eller tungt. Bra nyckel, funkar år efter år i alla väder.
- På Abus billigare kedjelås med platt nyckel lyckades min dotter som 7-åring vrida nyckeln helt sned så den inte funkade längre.
- Kryptonite New York känns bra och är TUNGT, dock helt orimligt tungt för ett barn på 12 år.
- Clas Ohlsons och Biltemas dyrare egna bygellås samt det där Biltemalåset som K.B länkar ovan fungerar alla. Kanske inte känns riktigt lika smidiga att låsa och låsa upp som de mer än dubbelt så dyra Kryptonite och Abus jag har. Det som länkats har efter ett par år börjat få det svarta gummiskyddet att glida ner och förhindra låsningen. Bara att dra upp medan man låser men mina barn skulle ev. bara skita i att låsa om det krånglade så och de inte fick till det direkt.
- Kryptonite grovt kedjelås känns också bra, kanske är en av mina personliga favoriter just nu. Aningen tungt för en 12-åring det jag har, men finns olika grova varianter. Läste nånstans att grova härdade kedjor är jobbiga att fixera med vinkelslipen…

Lycka till med valet av lås!
Tusen tack för bra input! Blir nog Varedo eller Biltemas!

@nycykel Om du skall till Biltema, kolla på Biltema 27-0643 som är prisvärt! Det är certifierat av SBSC enligt SSF 011 och rekommenderas därför av SSF vilket många hemförsäkringar kräver. Samma lås under varumärket Oxford Magnum är anmärkningsvärt hela Sold Secure Pedal Cycle Diamond (Motorcycle Gold).
Samma lås under varumärket Asaklitt 31-2166 vann Testfaktas test av cykellås samt Hem & Hyras Test.

Jag är hyffsat nöjd med mitt Asaklitt 31-2166 som jag använder på en fin hybrid utanför skolan (bara Clas Ohlson fanns på gångavstånd och eftersom mitt gamla lås försvann tillsammans med förra cykeln så blev det att gå till just Clas Ohlson, Biltemas likadana lås är ju lite billigare...) Ibland händer det att nyckeln har svårt att gå ned hela vägen, men tar man det bara lugnt så löser det sig alltid snabbt. Fästet är lite skramligt och att låset träs genom det kräver lite manövrerutrymme om det skall monteras inne i ramen, vilket kanske inte går på en barncykel, utan då får det monteras på sidan.

Jag tror att det är samma OEM som Bell Catalyst 750?

16mm bygel gör att få bultsaxar klarar av att klippa upp det, även om det såklart går fort med en hydraulisk bultsax eller vinkelslip. Skall låset klara av vinkelslip får man köpa Litelok eller Hiplok D1000 som tyvärr kostar därefter. Det är ändå sällan cykelställen håller så bra så vill någon ta cykeln tillräckligt gärna så gör de väl de. Viktigaste är ju att se till att de hellre tar cykeln som står bredvid.

Bilagor

Senast ändrad:
Just för ungarnas cyklar utanför skolan så är jag inte superorolig, vi kör med ett halvgrov kryptonitekedja som är tygklädd. Bytt ut snabbkopplingarna på hjulen mot insexdito och lärt dem att låsa fast ramen.

Kollar man på hur majoriteten av andra cyklar är låsta så inser man att det är bättre än 99% av de andra, otroligt många även rätt fina cyklar låsta med ett slanglås som kostar 19:90 på ICA, alternativt framhjulet som sitter med snabbkoppling fastlåst med bygellås. Och en och annan helt olåst men inte de finare då kanske.

Jag brukade hänga detta på ungarnas cyklar, och ha ett i pendlarsäcken. Inget stulet hittills. En gång försökte någon. När det låstes upp föll det i bitar. Naturligtvis inget superlås men det kommer med och man tappar inte bort nyckeln.

Just för ungarnas cyklar utanför skolan så är jag inte superorolig, vi kör med ett halvgrov kryptonitekedja som är tygklädd. Bytt ut snabbkopplingarna på hjulen mot insexdito och lärt dem att låsa fast ramen.

Kollar man på hur majoriteten av andra cyklar är låsta så inser man att det är bättre än 99% av de andra, otroligt många även rätt fina cyklar låsta med ett slanglås som kostar 19:90 på ICA, alternativt framhjulet som sitter med snabbkoppling fastlåst med bygellås. Och en och annan helt olåst men inte de finare då kanske.
Oftast är cykelställen helt värdelösa och ej anpassade till dagens tjuvsamhälle. Man saknar en båge upp så man lätt kan låsa fast cykeln i ramen med ett vanligt bygellås.

Dottern får parkera sin cykel så att bakdäcket körs in i cykelstället. Sedan ett Abus 8900 (nästan precis så att det är räcker) genom bakgaffelröret och ett varv runt cykelställets grövsta del.
Dock så skall hon nu i höst börja cykla själv till skolan, och även låsa fast cykeln själv. Ett Abus 8900 är för tungt så jag måste hitta ett lättare fast med samma längd.

Ett alternativ är att hon får parkera på gaveln av ett cykelställ så hon kan låsa fast ram och något av hjulen i cykelstället med ett bygellås.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp