Tips på singlespeed

Anvib

Ny medlem
Tips på singlespeed
Tänkte skaffa en till cykel för att i huvudsak användas för min korta pendling och har fått för mig att det är en singlespeed jag skall ha. Frågan är vilken, har haft lite svårt att hitta någon som passar kravbilden:

1. Single speed (eller i alla fall inga utanpåliggande växlar)
2. Ordentliga skärmar skall gå att montera på.
3. Vinterdäck skall få plats (samtidigt som skärmarna)
4. Cykeln skall ha en bra sittställning (tänk race, inte Skeppshult), vara hyffsat lätt och snabb
5. Det skall inte vara nån sån där vansinnig fixie

Har varit lite inne på Cannondale Bad Boy Singlespeed men det ser väl inte ut som att det går att montera skärm på framhjulet med den där Lefty-gaffeln?

Är det någon här på Happy som kan ge förslag på vad som borde passa?

/Andreas

Tips på singlespeed
Anvib skrev:
-------------------------------------------------------
> 5. Det skall inte vara nån sån där vansinnig
> fixie

Näe, då går det inte att göra nåt åt dina problem.

Tips på singlespeed
Tänkte säga Pompino, men du får nog inte in fetare däck än 32 mm + skärmar.

Surly 1x1 eller Karate Monkey kanske?

Annars kan du ju köpa valfri cyclocross-ram (Ciclib t.ex.) och använda kedjespännare eftersom du inte ska köra fixie.

Tips på singlespeed
Nishiki kommer redan nu i höst att släppa en ny Singlespeed. En modell som heter Race Master och som jag tror kan falla många på läppen med sitt retro stuk. 5300 kr går kalaset på, den kommer utrustad med bromsar men med möjligheten att eneklt konvertera till fixie. Kommer nog mer info på Nishikis hemsida snart då pressrealesen gick ut igår.

Road Master.jpg ht=71
Road masterdetaljcopy.jpg ht=109

Tips på singlespeed
Ifall man lägger till

6. Skivbromsar

Då blir det lite snävare urval väl? Men det är vad jag skulle vilja ha att pendla med. 700-hjul, plats för v-däck och skärmar, inga utanpåliggande växlar, äckligt bra kedjelinje och så skivbromsar. Frihjul är nog skönt, men inget måste.

Tips på singlespeed
Jag är ute efter en pendlare (12 km enkel resa). Inga växlar, dämpare eller annat som behöver service. (Trött på allt mekande med min MTB) Jag vill även kunna sätta på pakethållare och packväskor på den för semestercykling. Finns en sådan cykel eller är det ett önsketänkande? Blir det för tråkigt att cykla så pass långt oväxlat? Nishikin ovan såg rätt bra ut. Går det att ha pakethållare på den?.

Tips på singlespeed
Såg Nishiki'n igår o den var riktigt fin! Pakethållare går att sätta på (men det blir ju inte så snyggt).
Och när du sen insett att fixie är ganska kul så är det bara att vända bakhjulet :-)!

Tips på singlespeed
clnr skrev:
> Cotic Road Rat har skivbromsfäste och kan fås
> med sådana monterade från fabrik. Vill/kan du
> bygga själv så har ju Uncle John-ramen från
> Planet X skivbromsfäste:
> http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?produ
> cts_id=1101

Cotic-ramen såg ju riktigt skoj ut. Även om man kanske allra helst vill ha ebb. Eller? Planet X:en har växelöra, men man kanske kan få den med roligare drop-outs?

the_TnT skrev:
> Specialized Centrum?
>
Jo, dom har en del vettigt specade med Alfine oxå, synd bara på de små hjulen. Det är förvisso högst personligt, men jag skulle dessutom aldrig betala något för en så fruktansvärt ful cykel :-)

Tips på singlespeed
Johan T skrev:
> fruktansvärt ful cykel :-)

Jag har väldigt blandade känslor till den, fulsnygg är nog den mest sympatiska beskrivning jag kan ge den. :)

Tips på singlespeed
the_TnT skrev:
> Johan T skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fruktansvärt ful cykel :-)
>
> Jag har väldigt blandade känslor till den,
> fulsnygg är nog den mest sympatiska beskrivning
> jag kan ge den. :)

Bara ful. Snällare än så kan jag inte vara. :)

Tips på singlespeed
Tack för alla förslag! Roadraten från Cotic känns väl hetast, ska kolla hur de har det med leveranstider och så och vad slutnotan kan tänkas bli. Nishiki gör säkert bra cyklar till vettiga priser, men...jag skyller på att den har fotbroms och alltså går bort. Singular Peregrine var fin, men lite för minimalistisk för min smak. Specialized-hojarna ser fina ut, och sendan gör ju Trek en SS dessutom.

Är det förresten någon som har en Cannondale Bad Boy SS och vet om det funkar med skärmar och dubbdäck?

/Andreas

Tips på singlespeed
pfjord skrev:
> Jag är ute efter en pendlare (12 km enkel resa).
> Inga växlar, dämpare eller annat som behöver
> service. (Trött på allt mekande med min MTB)
> Jag vill även kunna sätta på pakethållare och
> packväskor på den för semestercykling. Finns en
> sådan cykel eller är det ett önsketänkande?
> Blir det för tråkigt att cykla så pass långt
> oväxlat? Nishikin ovan såg rätt bra ut. Går
> det att ha pakethållare på den?.

Är snart i samma situation,12 km enkel väg och vill ha minimalt underhåll.
Funderar ev på Kona paddy wagon
http://konaworld.com/08_paddywagon_w.htm

Tillbaka
Topp