Tips på skydd för dh (nybörjare)

nordinaren

Medlem
Tjena, längtar tills säsongen drar ingång nu, kom inte riktigt igång förra året då jag jobbade som ett svin.
Körde förra säsongen med ett gammalt begagnat överkroppsskydd för motorcross och hyrda armbågs och knäskydd. Ska bli ändring på det nu.

Det är en djungel med saker där ute så tips mottages gärna. Vad kör ni med och varför?

Har du erfarenhet av Biltema skyddet?
Köpte ett POC ryggskydd men funderar på om man skulle köpa Biltema jackan också och ha till en början då det skyddar betydligt mer tills man känner sig lite säkrare.

Har du erfarenhet av Biltema skyddet?
Köpte ett POC ryggskydd men funderar på om man skulle köpa Biltema jackan också och ha till en början då det skyddar betydligt mer tills man känner sig lite
Har bara provat det i butik. Men kändes mycket smidigare än dom skyddsjackor jag provat med plastskydd. Så kommer själv köpa ett.

På hövvet: Fox proframe
På kroppen: Fox baseframe (axlar, armbågar.
Över den: Fox Faceframe (rygg + bröst)
Knä: Poc VPD Air.

Funkar till både Trail och Bike park.
Pocs VPD och D30 som Fox har är riktigt smidigt! Mjukt och följsamt men blir hårt vid ett slag.

På hövvet: Fox proframe
På kroppen: Fox baseframe (axlar, armbågar.
Över den: Fox Faceframe (rygg + bröst)
Knä: Poc VPD Air.

Funkar till både Trail och Bike park.
Pocs VPD och D30 som Fox har är riktigt smidigt! Mjukt och följsamt men blir hårt vid ett slag.
Mjuknar POC VPD skyddet något vid användning?
Hämtade ut min VPD 2.0 knäskydd idag, har inte mycket att jämföra med men tyckte dem kändes något stela och obekväma vid första provningen men tror att jag behåller dem trots allt.

Mjuknar POC VPD skyddet något vid användning?
Hämtade ut min VPD 2.0 knäskydd idag, har inte mycket att jämföra med men tyckte dem kändes något stela och obekväma vid första provningen men tror att jag behåller dem trots allt.
Ja. Ha på dem tills du är varm så kommer du märka att de blir mjuka. När du cyklar och är varm så blir de riktigt mjuka, precis dom D30.

Kör POC VPD 2.0 på allt, väst me ryggskydd, knäna armbågar och även deras bibs med svank/höft skydd. Haft otaliga krascher med åren och dom ställen jag hadt skydd på har jag inte haft en skråma på mig!
Mjuka, följsamma och går utmärkt att ha på långa skogsrundor även i värmen! Blir det långa transportsträckor eller långa sega uppförsbitar trycker du bara ner knäskydden mot fotknölarna så blir knäna lite svalare och en gnutta mer lätt trampat för knäna. Fantastiskt nöj!

hjälm är fox proframe som gäller IMO, riktigt luftig så man känner inte att det påverkar andningen och den är rejält krasch testad och håller mycket bra, trotts att jag kraschat o bucklat samma hjälm 4ggr, inga sprickor innuti eller i plasten, skrap o bucklor finns ett par ?‍♂️

Kör POC VPD 2.0 på allt, väst me ryggskydd, knäna armbågar och även deras bibs med svank/höft skydd. Haft otaliga krascher med åren och dom ställen jag hadt skydd på har jag inte haft en skråma på mig!
Mjuka, följsamma och går utmärkt att ha på långa skogsrundor även i värmen! Blir det långa transportsträckor eller långa sega uppförsbitar trycker du bara ner knäskydden mot fotknölarna så blir knäna lite svalare och en gnutta mer lätt trampat för knäna. Fantastiskt nöj!

hjälm är fox proframe som gäller IMO, riktigt luftig så man känner inte att det påverkar andningen och den är rejält krasch testad och håller mycket bra, trotts att jag kraschat o bucklat samma hjälm 4ggr, inga sprickor innuti eller i plasten, skrap o bucklor finns ett par ?‍♂️
Enda issuet jag har med Proframe är att man inte kan fästa goggles under skärmen. Har dock vant mig vid att köra med dem på styret nu.

Enda issuet jag har med Proframe är att man inte kan fästa goggles under skärmen. Har dock vant mig vid att köra med dem på styret nu.
Vänd dom om när du cyklar uppför/åker lift eller bara hänger, så glajjorna hamnar bak o resåret under skärmen, eller dra ner dom så dom hänger runt halsen funkar fint det med!

Tillbaka
Topp