Tips på stadscykel med dessa egenskaper:

olav2342

Medlem
Hej! Är på jakt efter en stadscykel med dessa egenskaper, har ni något tips?

1. Herrcykel
  2. Cykelkorg fram
  3. Navdynamo, bakljus och framljus (slippa trassla med batterier)
  4. Växlar, minst 3 kanske...
  5. Gärna retrostil
Något tips på vad man kan leta?

Kul, att cykla är nödvändigt och då behöver du en bra cykel.

Vilken budget har du?
Var bor du?
Finns det någon liten möjlighet att cyklingen går överstyr och du börjar vilja ge dig ut utanför stadsmuren?

Med hjälp av ovanstående kommer du kunna få en massa kloka råd om specifika cyklar. Mitt eget - klokt eller ej - är att om möjligt gå till en faktisk cykelhandlare och -mek, där du får hjälp att testa dig fram till något som passar dig och där du inte blir flinad åt för att du råkar säga hjul när du menar däck osv. En sådan handlare/mek kommer du att ha stor nytta av.

Lycka till!

Vill du slippa kedjekladd finns det cyklar med remdrift. De som säljs är oftast väldigt praktiska (kanske inte retro/snygga) med dynamo, skärmar och pakethållare. Cykelkorgar är billiga så de kan du hänga på vilken cykel som helst.

Kul, att cykla är nödvändigt och då behöver du en bra cykel.

Vilken budget har du?
Var bor du?
Finns det någon liten möjlighet att cyklingen går överstyr och du börjar vilja ge dig ut utanför stadsmuren?

Med hjälp av ovanstående kommer du kunna få en massa kloka råd om specifika cyklar. Mitt eget - klokt eller ej - är att om möjligt gå till en faktisk cykelhandlare och -mek, där du får hjälp att testa dig fram till något som passar dig och där du inte blir flinad åt för att du råkar säga hjul när du menar däck osv. En sådan handlare/mek kommer du att ha stor nytta av.

Lycka till!

Kanske 10000, Uppsalaslätten. Nja, det tror jag faktiskt inte, allt är bara platt här :) Funderar på en Sjösala Smögen:

Men det verkar vara batteri och utan cykelkorg. Går det att sätta på cykelkorg på en sådan trots att lyset sitter i vägen? Kan man få på navdynamo?

Tyvärr är folk inte så service minded i Sverige så det är högst troligt att de kommer flina eller skruva på sig :) Därför frågar jag här :)

Vad tror du om den här? Kan man sätta på dynamo och cykelkorg?

Man kan montera det mesta på det mesta. :) Frågan är om det är värt det alla gånger. Men, en cykelkorg monterar du iaf själv (de passar alla cyklar). En navdynamo och tillhörande lampa är egentligen inte svårt att montera på heller, men då står du där med inköpskostnader för lampor och framhjul (och har ett extra framhjul över). Bättre att öka budgeten och köpa en som där allt är med från början.

Med nåt likande som denna får du med det mesta (och fler växlar). Och rem!

Man kan montera det mesta på det mesta. :) Frågan är om det är värt det alla gånger. Men, en cykelkorg monterar du iaf själv (de passar alla cyklar). En navdynamo och tillhörande lampa är egentligen inte svårt att montera på heller, men då står du där med inköpskostnader för lampor och framhjul (och har ett extra framhjul över). Bättre att öka budgeten och köpa en som där allt är med från början.

Med nåt likande som denna får du med det mesta (och fler växlar). Och rem!

Ahh, men inte cyckelkorg va om lyset är monterat centralt? Eller går det att få på en cykelkorg med?

Check på allt förutom korgen. Men enligt mig är rack fram bättre, det går att sätta korg på den om man skulle vilja.
Hmm tror jag aldrig kommer att behöva rack... Tänker att den ska vara skön att cykla på också och att sadeln ska va mjuk och stor?

Vad är en bra sida att köpa från, är det Bikester som har störst sortiment? Är inne på Sjösala, vad tycker ni om den?
Jag tror (utan att ha undersökt saken noga) att man får mer för pengarna med andra märken än Sjösala. Jag köpte min (liknande) cykel från Tyskland. Kollar man på tyska sidor kan man ha tur och hitta ens storlek. Men, man får ju inte möjligheten att testa dem, såklart.

Tillbaka
Topp