Tips på stigar utanför Malmö

kurtz

Medlem
Halloj! Har nyligen flyttat ner till Malmö från Stockholm och skulle uppskatta stigtips. Var ute i Genarp och körde idag. Finns det mer att köra än de tre stora slingorna? De var alldeles för mycket flås-xc för min smak. Finns det något mer tekniskt? Har läst om Klinten. Vad och var är det? Antingen där ute eller andra delar av Skåne. Helst i hyfsad närhet till Malmö.

Det jag letar är alltså:
Tekniskt
Gärna små dropp och hopp
Minimalt med platt/slät/grusväg
Fart - Utför är alltid roligare än uppför

Tack på förhand!

Sök efter "Genarp" på Facebook så hittar du åtminstone ett par grupper som samordnar cyklingar. Klinten ligger i det mest kuperade området. Om du tittar efter radarmasterna längst uppe på en kulle så är det där alla downhillspår börjar. Dock är dessa inofficiella. Jag bor i Genarp o cyklar en hel del i området.

Har inget konto på Facebook så där går jag bet tyvärr.

Masterna däremot är ju ett bra riktmärke. Ligger de långt bort från Genarp IP eller funkar det att utgå därifrån?

Finns både DH-området på Romelåsen (Klinten) och massor av utmanade stigar i hela skogen. Den vita slingan, som jag antar att du cyklade, tröttnar man ganska snabbt på ?
Finns allt från smågupp till ganska rejäla road gaps.

J-A sa:
Finns både DH-området på Romelåsen (Klinten) och massor av utmanade stigar i hela skogen. Den vita slingan, som jag antar att du cyklade, tröttnar man ganska snabbt på ?

Är DH omtådet utmärkt eller behöver man guide för att hitta? Eller ger det sig om man utgår från masterna?

Dave1979 sa:
J-A sa:

Är DH omtådet utmärkt eller behöver man guide för att hitta? Eller ger det sig om man utgår från masterna?

Guide är väl bra för att hitta alla småstigar, men går såklart att utforska själv också. Sticker ut om en timme i solskenet om du vill hänga på?

J-A sa:
Dave1979 sa:
J-A sa:

Guide är väl bra för att hitta alla småstigar, men går såklart att utforska själv också. Sticker ut om en timme i solskenet om du vill hänga på?[/

Tack för erbjudandet men det är ordinerat internetcykling av fabror doktorn. Siktar på att vila mig i form till x-cup.

J-A sa:

Ser man masterna från IP? Vilket väderstreck? Är det vettigt att utgå därifrån eller finns det bättre platser?

Finns det någon del av skogen som är mer tät på alternativa stigar?

Fin skattkarta:
20170423_174716.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp