Tips på stigcykling runt Huskvarna

Ingemar G

Ny medlem
Ska i år tillbringa julen hos släkt i Huskvarna och är intresserad av tips på cykling i närområdet.
Jag har en del lokalkännedom då jag tidigare åkt skidor vid IKHP, cyklat Södra Vätterleden mellan Bottnaryd-Huskvarna och vandrat runt Öxnehaga.
Funderar på följande upplägg:
1) Längre solotur längs John Bauerleden Huskvarna-Bunn.
2) Kortare tur med grabben (12 år) vid Öxnehaga (såg att det fanns ett nedlagt 15 km spår, men hittar ingen karta).

Tacksam för tips och synpunkter.

Det är väldigt lerigt på många ställen runt Huskvarna nu men det går nog hitta en hel del bra cykling runt omkring ändå. Cykling är inte tillåten på Öxnegården (vad jag vet) så det kanske inte är så bra...men om du ändå cyklar där visa extra hänsyn mot gående/löpare på spåren.

Andra tips är:
- Stigarna kring IKHP, MTB spår finns och många andra fina stigar.
- Stigen ner från Utsikten på Egnahem ner till Huskvarna stadspark...enligt mig bästa kilometern kring Jönköping.
- Vistabanan...kanske inte i bästa skick med mycket lera och ett och annat nerblåst träd efter senaste tidens blåst men grymt rolig bana.
- Hallbys MTB bana, har under hösten fått lite nya hinder etc. Troligtvis det torraste stället nu.

Alla ovanstående spår finns på Strava om du inte hittar.

Finns en milslinga ute i Tenhult som MTB åkarna där har gjort i ordning.
Jag fick ett gps-spår över slingan, dra ett PM om du vill ha det :)

Enl uppgift ska det vara ordentligt kuperat.. Har inte hunnit testa det själv ännu.

Tack för tipsen. Vad jag kan utläsa får man inte cykla vid varken Öxnehaga eller IKHP pga att områdena är naturreservat. Jag testar John Bauerleden imorgon och får skjuts till Bunn. Ställer in mig på regn och lera :)

Testade John Bauerleden i somras i samband med att dottern körde Downhillskateboardtävling i Taberg vilket gjorde att det blev lite snålt med cykeltid.

Vi körde ca 5 KM från IKHP stugan mot Grännahållet vilket var riktigt häftig cykling stundals i ganska kuperad terräng,är faktiskt sugen att testa hela Bauerleden framigenom då jag blev nyfiken på mer därifrån.

http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=3327822 om du kikar på denna rundan så vid 14,5km så får du riktigt go cykling runt Tabergsån (tror jag den heter) ända upp på Tabergstoppen vid 19km det säkert att leta upp mer runtomkring där och det var också riktigt häftigt framför allt runt ån.

Mikael

Tillbaka
Topp