Tips på stigdestination, kring Oslo / Fredrikstad / Strömstad

hungrig

Aktiv medlem
Jag bor själv söder om Göteborg, och planerar en cykelhelg med en kompis som bor i Kristiansand i Norge. Frågan är om man hittar något riktigt skoj som ligger halvvägs emellan, eller om det är lika bra att köra hela vägen till Trysil. Känns lite onödigt att köra så långt för en helg, om man kan undvika det...

Vi är ute efter teknisk stig, gärna både naturligt och byggt, och gärna lite hopp och dropp. Lift är inget krav.

I Strömtad finns fantastiska stigar. Inte minst från toppen av Bohusläns högsta punkt, Björnerödspiggen. Singletrack från 222möh till 0 möh.
I Strömstad finns även en Bikepark (Lagunen Bikepark) och boende bokas enklast på Lagunen Camping.

Exempel från Björnerödspiggen

Senast ändrad:
Ni borde mötas upp i Strömstad.
Din kompis kör till Sandefjord och tar färjan därifrån till Strömstad.

Björnerödspiggen är jättefint. Det finns också en del stigar norr om Strömstad kring Kebal och Åneröd.

Fin film, skönt att få bekräftat att solen alltid skiner i Strömstad!

Vi har bokat en stuga på Lagunen, och åker upp lördag morgon. Cykling lördag, söndag och måndag.

Om det är någon som är sugen på att visa oss runt lite, så är det uppskattat :) Jag såg någon video med lite nybyggd stig vid Lagunen, så det blir kul att se hur mycket man kan leka precis vid campingen.

Den nybyggda teknikparken ligger på andra sidan vägen från campingen, ca 1 km upp i skogen. Pump, hopp, balans och en liten flowbana.

Bikeparken ligger ca 2-3 min cykling från campingen. Den visas även lite kort i filmen ovan.

Kul med väckning av en gammal tråd! Jag ser att jag glömde rapportera hur det gick, @Luzen

Jodå, vi hade en riktigt bra helg, fantastiskt fin cykling runt Strömstad. Det blev två besök på parken och två till Björnerödspiggen. En heldag då vi tog en bil bort, cyklade tillbaka till Lagunen, och sedan hämtade den parkerade bilen. Stigarna på piggen är helt klart bland de roligaste naturstigar jag stött på.

Tyvärr så hann det ju bli nån jävla pandemi innan vi fick till ytterligare ett besök, och nu är jag sedan början av augusti i Christchurch i NZ, så det kommer dröja ett tag innan jag cyklar i Strömstad igen.

Parken vid Lagunen var verkligen ett föredöme. Det borde lagstiftas om att varje stad ska bygga något i den stilen!

Till sist ett litet vink till @Aron! Jag stötte på dig i Grövelsjön sommaren 2019. Jag stod och pratade med en lokalbegåvning som nog guidade dig dagen efter. Kunde tyvärr inte haka på, men fick en fantastiskt fin vandring med bad i Silverfallet istället :-) Misstänker att ni nog fick rätt grym cykling också!

Tillbaka
Topp