Tips på styre och styrstam för XC

Konsnablius

Ny medlem
Tjena,
tänkte uppgradera hojen med lite roliga prylar under vintern och förhoppningsvis få den lite lättare samtidigt.

Styret har jag funderat på att byta till ett Easton MonkeyLite SL. Nån som har bra/dåliga erfarenheter av detta?

Behöver även tips på lätt och styv styrstam. 100 - 110 mm.

Priset är inte så superviktigt. Jag har ju en hel vinter att sprida ut kostnaderna på. :-)

Liknande dilemma när det gäller val av styre/styrstam för demo Flux som byggas.

580mm bred rakt OS kolfiberstyre med barends/Thomson X2, eller
660mm bred riser 25,4 kolfiberstyre (utan barends, naturligtvis)/Thomson Elite?

Det första vore kanske bättre för långlopp, men den andra för Hellas. Vilken vill ni ha på den?

Den 660mm varianten är lowrise. Kan kapas ner en aning vid behov, men det blir svårt att återställa till originalbredden. ;)

Jag har ett Easton MonkeyLite SL på min Epic, har funkat mycket bra under den här säsongen. Har dock mest rullat 300 xc-svetto mil.

FSA XC115 med K-force styre...

Bilagor

• ju 012 (Small).jpg
    ju 012 (Small).jpg
    80.4 KB · Besök: 25
För att bevisa min totala kuf-ighet ska jag rekommendera ett väldigt bra styre som varken är lätt eller av kolfiber. Det ser dessutom helt goofy ut, men har en del fördelar gentemot ett vanligt styre. Vinkeln (40 grader) är mycket bekväm och ger möjlighet att flytta händerna och tyngdpunkten framåt/bakåt vilket är väldigt trevligt. Jag tycker också att det bättre manövrerbarhet i trånga situationer.

Nackdelarna är hög vikt (300 g) och knasig look, men jag gillar konstiga prylar.

Flera "normala" åkare som testat det har börjat fundera på om de borde ha ett :).

Jag talar om On-One Mary, se www.on-one.co.uk

Jag är väldigt nöjd med min Maxm MX-5 riser. Kolla http://www.maxmcomponents.com/ . En lätt riser på 135 gram. Den är också styv och har någon speciell konstruktion (jämfört med "vanliga" karbonstyren). Den skulle inte gå av på det sättet som man ser i bilderna i detta forum.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp