Tips på svensk nerförscykling i sommar.

Hur långt har du till Vallåsen? Det är ju ändå bara lilla Hallandsåsen vi pratar om. Väldigt välbyggt och seriös verksamhet, men har du preferenser som är mer fjälliga blir du nog besviken. Sydsvenskar åker till Vallåsen om vintern för att kolla att bindningarna funkar, men inte ett dugg för skidåkningen. Så är det verkligen inte med deras cykling, men tendenserna finns.
”Hopplinjen” Oua-Oua är dock riktigt härlig.

Hur är åre på sommaren om man har en cykelglad 5åring, en 2,5åring och den ickecyklande husmodern med sig?
Antagligen roligast för den cykelpassionerade fadern i det här fallet.

Det finns ju massor annat att göra i Åre, men om du tänker dig att ni ska cykla tillsammans finns det andra ställen som är roligare för så små barn än branta Åre.

Jag kommer att få en massa mothugg på det här påståendet. De flesta kommer att komma från folk vars barn pumpade sig runt en pumptrack som 3 åringar och fick en fullfacehjälm från POC (2500 kr) i födelsedagspresent när de fyllde 4.

Senast ändrad:
Antagligen roligast för den cykelpassionerade fadern i det här fallet.

Det finns ju massor annat att göra i Åre, men om du tänker dig att ni ska cykla tillsammans finns det andra ställen som är roligare för så små barn än branta Åre.

Jag kommer att få en massa mothugg på det här påståendet. De flesta kommer att komma från folk vars barn pumpade sig runt en pumptrack som 3 åringar och fick en fullfacehjälm från POC (2500 kr) i födelsedagspresent när de fyllde 4.

Haha inga mothugg från mig dock! Jag tänkte om det fanns tillräckligt att göra som inte är cykling och förhoppningsvis nåt kul för femåringen att cykla på. Så kan pappan ta ett eller två åk per dag. Men det blir nog inte lönt med liftkort lång resa osv.

Haha inga mothugg från mig dock! Jag tänkte om det fanns tillräckligt att göra som inte är cykling och förhoppningsvis nåt kul för femåringen att cykla på. Så kan pappan ta ett eller två åk per dag. Men det blir nog inte lönt med liftkort lång resa osv.

Men du frågade om "annat". Jämfört med många andra ställen finns mycket annat att göra i och kring Åre, skulle jag tänka.

Tänkte också på bikepark till min son, som här just fyllt 7 år. Han är en jätteduktig stigcyklist, men är inte van med att köra snabbt utför. Har sett video från ovanpå fjällen i Åre, det verkar kul. Just nu lutar det åt Funäsdalen.

Hade helt missat att Lindvallen inte öppnat sina DH spår... vart åker man utför närmast? Utgår från Branäs. Är det Gesunda?

Såg att Gesunda bara har öppet helger i år pga Corona. Dom kör sittliften jämna veckor och knapplift ojämna veckor. Tiderna som gäller är lördag-söndag 10-16.

Vallåsen är mycket bra för sina få höjdmeter. Särskilt om man gillar old school rötter och stenar fullt ös downhillspår. Gillar man byggda feta hopp eller lättare cykling finns inget respektive mindre.
Instämmer, var där i helgen och slogs åter igen hur bra cykling man får nästan ”nästgårds”, saknar dock Vilse & Jacob och stämningen dom fick till.

/C

Om du ska ner i södra sverige så öppnade vi precis liften vid Hanaslöv strax norr om Alvesta. Än så länge har vi bara 5 nybörjarvänliga leder på 500-600m(mer tekniska leder tillkommer senare i säsongen).

är ingen jättebacke men ändå värt en headsup om du har vägarna förbi i södra sverige!
Vad trevligt att det finns så nära Ljungby! Funkar det bra med en hardtail?

Jag provkörde lite på Frösön i förra veckan. Väldigt kul spår, synd bara att jag inte lyckades pricka när liften gick så det blev en tramprunda.

Instämmer, var där i helgen och slogs åter igen hur bra cykling man får nästan ”nästgårds”, saknar dock Vilse & Jacob och stämningen dom fick till.

/C
Jag har ju varit där med en riktig dh för första gången nu under våren. Det behövs verkligen inte men vissa av lederna är ju sjukt kul att bränna nedför i överljudsfart* på dhn.

*Med mina mått mätt.

Jag har ju varit där med en riktig dh för första gången nu under våren. Det behövs verkligen inte men vissa av lederna är ju sjukt kul att bränna nedför i överljudsfart* på dhn.

*Med mina mått mätt.
Jo viss skillnad är det men inte mer än att jag har minst lika kul på min trenduro-moppe nu när min dh-jånne är såld........

/C

Men du frågade om "annat". Jämfört med många andra ställen finns mycket annat att göra i och kring Åre, skulle jag tänka.

Tänkte också på bikepark till min son, som här just fyllt 7 år. Han är en jätteduktig stigcyklist, men är inte van med att köra snabbt utför. Har sett video från ovanpå fjällen i Åre, det verkar kul. Just nu lutar det åt Funäsdalen.
Under normala omständigheter finns exempelvis äventyrsbadet nere vid sjön (Holiday club?), även minigolf, bowling osv om vädret är trist. Annars är det väl bad och kanske dirten i västra utkanten som gäller.
Men nu är det ju inte normala omständigheter. :(
För en 7-åring kan nog Åres cykling annars funka riktigt bra med rätt cykel!

Tillbaka
Topp