Tips på Trail-Hardtails

JohanRR

Ny medlem
Tips på Trail-Hardtails
Tjenare,

Jag har tittat mycket nyligen på att köpa ny MTB och frågar bara om ni har några tips.

När det gäller typen av cykel så är det en Trail Hardtail jag är ute efter för att cykla på medel-lätta stigar med lite små hopp osv. Alltså ingenting extremt. Jag vill heller inte ha något som blir för tungt så att den blir slö i backarna samt grusstigar.

Det måste vara en konad Headtube då jag tänker uppgradera gaffeln senare och självkart är det ett plus med Boost och Thru-axles med det är inte lika viktigt för mig.

Cyklarna jag har tittat på är Vitus Nucleus 27 VR, Orbea Alma H50, Polygon Xtrada 6, GT Avalanche Comp/Elite och möjligts vis Marin San Quintin 1

Budgeten är runt 10K men helst 8-9K

Är tacksam för alla svar,

Mvh
Johan

jonte987

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Nucleus verkar ha 100mm QR gaffel om jag hittar rätt spec.
Finns en begagnad i Skåne i storlek medium.
San Quentin är en fin cykel men 1an verkar har 141mm QR boost. Tvåan ska ha riktig boost (148mm)

Ett alternativ till nucleus är marin bobcat

jonte987

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails

SIE

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Tycker väl att luftgaffel, 1x och dropper för 10k borde locka många köpare när tillgången väl är ikapp.. iaf vad jag väntar på i 27,5 stl XS eller S till dottern som snart är 150 cm

jonte987

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Tycker väl att luftgaffel, 1x och dropper för 10k borde locka många köpare när tillgången väl är ikapp.. iaf vad jag väntar på i 27,5 stl XS eller S till dottern som snart är 150 cm
Ser fint ut. Undra vad reach är. I alla fall 66 grader hta (och 31.6 stolpe. Något för muffin kanske)

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Ser fint ut. Undra vad reach är. I alla fall 66 grader hta (och 31.6 stolpe. Något för muffin kanske)
9AA27BF9-693E-4CA6-9F2E-122AF34E7DEE.jpeg

ganska kort reach på den. Decathlon har sina tabeller bland bilderna.

Putte--

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Jag inhandlade en AM100 i går på Mall of Scandinavia. Körde första rundan idag och är galet nöjd med vad jag fick för pengarna. Säljaren i Solna berättade tidigare i veckan att det kommer in en omgång L och XL till centrallager mellan 23-27 juli. Bara att bevaka och vara snabb på köpknappen.

SIE

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Jag inhandlade en AM100 i går på Mall of Scandinavia. Körde första rundan idag och är galet nöjd med vad jag fick för pengarna. Säljaren i Solna berättade tidigare i veckan att det kommer in en omgång L och XL till centrallager mellan 23-27 juli. Bara att bevaka och vara snabb på köpknappen.
Snyggt. Såg du om det fanns några i stl S?

Putte--

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Dom hade inga inne i veckan alls men ena säljaren ringde mig direkt när dom fick en L. Inga fysiska butiker kommer få in nya utan alla som levereras går endast till centrallager för beställning. Du har otur för S fanns i torsdags online men slut på fredagen.

SIE

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Dom hade inga inne i veckan alls men ena säljaren ringde mig direkt när dom fick en L. Inga fysiska butiker kommer få in nya utan alla som levereras går endast till centrallager för beställning. Du har otur för S fanns i torsdags online men slut på fredagen.
Aja, jag är oftare på internet än i Stockholm 🙂. Verkar man kunna få in bredare däck (i synnerhet bak) eller är det maxat från butik?

Putte--

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Aja, jag är oftare på internet än i Stockholm 🙂. Verkar man kunna få in bredare däck (i synnerhet bak) eller är det maxat från butik?
Nej gud, du får plats med riktigt breda om du vill. Jag har beställt ett par Wolfpack Trail 2.4 som ska gå Tubeless. De som sitter på är ju slangade 2.10. Dom var ok idag på torra och packade stigar men kommer inte leverera i längden.
IMG_20210717_214256.jpg

N.eriksson

Ny medlem
Tips på Trail-Hardtails
Jag hade nog lätt kittat den med NobbyNic super trail 27.5x2.60 om jag hade haft 27.5or på. Hjulen kommer färdigtejpade för tlr, bara i med ventil och vätska vilket e 👍.
Nyfiken fråga 😊
har du hunnit känna efter något mer på
Den ?
Känns som väldigt mycket för pengarna? Hur verkar kvaliten på dem delar typ hjul osv som inte är shimano eller rockshoxs?

Putte--

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Två rundor körda denna vecka och två saker har jag att anmärka på är 1. Däcken, gör sig ingen rätt alls, 2.10 och icke TLR känns osäkra på brantare Tekniska utförspartier och väldigt stötiga över rötter och stenar då dom inte sväljer någonting. (nya wolfpack tail 2.4 monteras slanglöst till söndag)
2. Bakväxeln på Deore 1x11 slår mycket trots clutch.
Annars är jag jävligt positiv till helheten. Gaffeln var jag skeptisk till efter en och annan artikel men jag kanske är amatör nog för att uppskatta de förlåtande egenskaper RockShox Judy kommer med. Droppern upplever jag kvick och stabil såhär efter två rundor. Vet inte mer vad jag kan säga, det är en jävligt fin AM cykel för under 10k. Jag ska köra ett varv på lovön i sthlm på söndag med nya däck och sen ska jag jämföra med polarens Orbea Laufey H10 2021a.
Men i morgon ska jag både byta däck och handtag mm så jag uppdaterar med nya bilder senare under lördagen.

N.eriksson

Ny medlem
Tips på Trail-Hardtails
Två rundor körda denna vecka och två saker har jag att anmärka på är 1. Däcken, gör sig ingen rätt alls, 2.10 och icke TLR känns osäkra på brantare Tekniska utförspartier och väldigt stötiga över rötter och stenar då dom inte sväljer någonting. (nya wolfpack tail 2.4 monteras slanglöst till söndag)
Annars är jag jävligt positiv till helheten. Gaffeln var jag skeptisk till efter en och annan artikel men jag kanske är amatör nog för att uppskatta de förlåtande egenskaper RockShox Judy kommer med. Droppern upplever jag kvick och stabil såhär efter två rundor. Vet inte mer vad jag kan säga, det är en jävligt fin AM cykel för under 10k. Jag ska köra ett varv på lovön i sthlm på söndag med nya däck och sen ska jag jämföra med polarens Orbea Laufey H10 2021a.
Men i morgon ska jag både byta däck och handtag mm så jag uppdaterar med nya bilder senare under lördagen.
Ser fram emot uppdateringarna 😊
är själv sugen på en bra stig hard-tail. Rekar runt vad man kan tänkas få för 10-15 000 just nu… däremot så är ju det mesta slutsålt oavsett så de lär bli inför nästa säsong 😊

N.eriksson

Ny medlem
Tips på Trail-Hardtails
Och tack för ärliga omdömen hittills 😊

Putte--

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Ser fram emot uppdateringarna 😊
är själv sugen på en bra stig hard-tail. Rekar runt vad man kan tänkas få för 10-15 000 just nu… däremot så är ju det mesta slutsålt oavsett så de lär bli inför nästa säsong 😊
Men som jag skrev tidigare i tråden så sa en av säljarna i Solna att det kommer in cyklar till deras centrallager med jämna mellanrum, just AM100 i strl L och XL skulle komma in nu i slutet av juli. Bara hålla span på hemsidan.

Putte--

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Och tack för ärliga omdömen hittills 😊
Nu ser den inte längre så vit och svart ut. Dock vart jag inte riktigt nöjd med ramskyddet då ramen var väldigt svår att montera det på. (tänker mest på bakpartiet.)nya däcken var lätta att få på fälgen och en 16g. kolsyrepatron fick däcken att poppa upp på fälgen fint så I morgon testar vi bredare slanglösa däck, blir nog en stor skillnad. Hade kunnat få dit 2.6or oxå med facit i hand.
img_20210724_210128-jpg.502416

Bilagor

• IMG_20210724_210128.jpg
    IMG_20210724_210128.jpg
    1.1 MB · Besök: 702

N.eriksson

Ny medlem
Tips på Trail-Hardtails
Nu ser den inte längre så vit och svart ut. Dock vart jag inte riktigt nöjd med ramskyddet då ramen var väldigt svår att montera det på. (tänker mest på bakpartiet.)nya däcken var lätta att få på fälgen och en 16g. kolsyrepatron fick däcken att poppa upp på fälgen fint så I morgon testar vi bredare slanglösa däck, blir nog en stor skillnad. Hade kunnat få dit 2.6or oxå med facit i hand.
img_20210724_210128-jpg.502416
Vart riktigt Stiligt, däcken ser grymma ut.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Alltså. Jag kanske är dum i huvudet, men den där hardtailen från decathlon verkar ju asnice för pengarna. Tror ni det är en tillfällig grej eller något de kommer få i lager då och då? Vågar man hoppas att det innebär att de snart gör en full-sus som är lika prisvärd?

Är Judy Silver en sån där gaffel man kan öppna och ta ut några spacers ur för att ge den längre slaglängd? Vore ju grymt att skrämma upp den till typ 140 eller 150 för att få plats med några tokens.

Putte, hur funkar bromsarna?

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Alltså. Jag kanske är dum i huvudet, men den där hardtailen från decathlon verkar ju asnice för pengarna. Tror ni det är en tillfällig grej eller något de kommer få i lager då och då? Vågar man hoppas att det innebär att de snart gör en full-sus som är lika prisvärd?

Är Judy Silver en sån där gaffel man kan öppna och ta ut några spacers ur för att ge den längre slaglängd? Vore ju grymt att skrämma upp den till typ 140 eller 150 för att få plats med några tokens.

Denna fick ok betyg i ett engelskt test för något år sen har jag för mig:

https://www.decathlon.se/mtb-am-100s-29-id_8586941.html

jonte987

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails

Svårt att tro att det finns token till den. Det får man nog fulmecka om man vill ha det.
Det är nog sannolikt att slaget ändras inom intervall med spacers men kan lika gärna vara på max redan.

Framfall

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails

En 130mm kan göras om till 150mm om man plockar ur distanser i dämparn.

Putte--

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Jag har kört relativt hårt med cykeln nu några vändor varpå nu på morgonen med slanglösa 2.4or vilket gav en helt ny känsla och tillförlit utför, det finns dock plats för bredare som sagt tidigare. Den rundan jag körde idag har ett par riktigt bra utförslöpor där det rullar för mig i ca 32km/h och där får dämparen jobba ordentligt och jag hade ca 1.5 från att bottna den idag. Bromsarna är ju shimanos entry-level mt-200 och behöver köras in, dom tar mycket bättre nu än de två första rundorna men de går inte att jämföra med slx och uppåt och vi ska hålla oss till shimano.
Som jag förstår det som så kommer AM100 finnas kvar, dom lanserade den redan 2019 och har sedan dess förfinat den en smula. Den var med när Mbr testade HTs samma år, https://www.google.com/url?sa=t&sou...o7QBegQIChAB&usg=AOvVaw2IkAhevQZL8Txg8d-7Bgcq

I övrigt så har ju fransoserna gjort RR AM100S som jag var lite inne på men jag ville verkligen ha en aggressiv HT och för 7500 mindre än AM100S så var det inge snack.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
En 130mm kan göras om till 150mm om man plockar ur distanser i dämparn.
Tack för svar. Jag har läste någonstans, typ reddit eller något fuorum, att vissa gafflar som kommer på kompletta cyklar eller är OEMade helt enkelt har kortare ben istället för distanser och inte kan förlängas. Mkt dålig källa som nog kan vara felaktig. Men jag inte så kunnig att jag kan avfärda det. Så för tillfället utgår jag från att det kam vara så att det inte går. Men det låter ju dumt att de skulle tillverka kortare gafflar. Å andra sidan är världen full av korkade produkter. Min sambo köpte en skitdyr dator som man inte enkelt kan öppna och fylla upp det oänvända slottet för RAMminne.

Någon som stött på en maxlängdgaffel utan distanser?

Berk

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Tack för svar. Jag har läste någonstans, typ reddit eller något fuorum, att vissa gafflar som kommer på kompletta cyklar eller är OEMade helt enkelt har kortare ben istället för distanser och inte kan förlängas. Mkt dålig källa som nog kan vara felaktig. Men jag inte så kunnig att jag kan avfärda det. Så för tillfället utgår jag från att det kam vara så att det inte går. Men det låter ju dumt att de skulle tillverka kortare gafflar. Å andra sidan är världen full av korkade produkter. Min sambo köpte en skitdyr dator som man inte enkelt kan öppna och fylla upp det oänvända slottet för RAMminne.

Var har du sett en Judy Silver TK med 150 mm slag? RS webbsidan listar bara 100, 120 och 130 mm.

SocialGimp

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Är inte Judy 30 mm smal? Tänker mig att 150 mm slaglängd blir några decimeter för mkt för att det ska bli trevligt. Tror inte man ska smeta för mkt smink på en gris.

Putte--

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails

Screenshot_20210726_075603_com.adobe.reader.jpg

Framfall

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails

Jag har nog fel, det är väl revelation som går att förlänga

Trasselplanta

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Var har du sett en Judy Silver TK med 150 mm slag? RS webbsidan listar bara 100, 120 och 130 mm.
Jag har inte sett något. Jag frågade om det gick och fick svar, här i tråden, att den går till 150.

Är inte Judy 30 mm smal? Tänker mig att 150 mm slaglängd blir några decimeter för mkt för att det ska bli trevligt. Tror inte man ska smeta för mkt smink på en gris.

Mjo. Bara för att man kan göra något betyder det ju inte att man bör göra något. Jag gillar ideen att det skulle vara möjligt att förlänga den till 140mm. Om man skulle känna att 130 bottnar lite ofta. Främst tänkte jag att det var lättare att få plats med några tokens då. Men det kanske inte ens finns till den gaffeln.

Putte--

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Centimeter menar du va? Nä jag håller med dig, den blir nog lite ranglig. Jag hade gärna sett en komponentuppgradering där till en RS35 åtminstone, men då skulle ju priset bli högre (hade varit värt de extra slantarna).
RockShox judy 130mm är så bra som den kan bli, i övrigt ska man nog inte ha en längre gaffel till den ramen om man inte noga räknar på att man klarar av den kortade reachen (jag skulle inte göra det).

jonte987

Aktiv medlem
Tips på Trail-Hardtails
Förlåt min dumhet. Jag passar på att fråga för att lära mig. Om Recon inte har några distanser, men produceras 80-120, hur görs gafflarna med 100mm längd?
Recon har 0-30mm spacers. TK inga. Möjligen kan man ful-sänka den genom att stoppa in nåt.

Edit. Det är alltså manualen som är samma som recon. Inte konstruktionen. Rätt irriterande att samma manual täcker 4-5 konstruktioner för övrigt

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer