Tips på trainers

nho1

Ny medlem
Tips på trainers
Tips på trainers
För MTB - dubbdäck på och ut och cykla. :) Trainer är ett nödvändigt ont för oss som skall nöta på finracern över vintern.

Det finns inget som skulle få mig att köra på en trainer istället för att få komma ut på mtb:n...på riktigt.

Tips på trainers
Håller med dig, men med intensivt jobb samt småbarn och så vidare så funderDe jag på att det kunde vara smidigt att få lite mer cykeltid kvällstid när man inte riktigt tar sig i kragen och kommer ut.

Tips på trainers
Jag är av samma åsikt att trainer är ett nödvändigt ont, men sedan jag köpte min så har jag kört 15 pass extra på två månader. Allt mellan 30min till 2h +. Som aldrig hade blivit av annars. Tiden/orken det innebär att ge sig ut på en riktigt runda finns inte alltid där. Jag är nöjd med min Elite Turbo Muin, köpte den för att slippa ordna med trainerhjul osv, jämfört med polarens 1500kr Tacx så är det stabilare, men båda går att bli lika trött på. Många snackar om "road feel" vilket jag inte riktigt hajjat, har testat säkert 15 olika trainers, och visst de med större svänghjul är najs när man rullar på 120w, men när man kör 2:or på max med tunnelseende vettifan om någon reflekterar över roadfeel.

Tips på trainers
nho1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med dig, men med intensivt jobb samt
> småbarn och så vidare så funderDe jag på att
> det kunde vara smidigt att få lite mer cykeltid
> kvällstid när man inte riktigt tar sig i kragen
> och kommer ut.

..det är nog inte brist på trainer som gör att du inte tar dig ut... :) Om du skall vara helt ärlig så nog finns det tid. Du har ju tid att hänga här? ;) Säkerligen har du tid att titta på film/tv med?

Se trainertankarna lite som trängseln på gymmet i januari...det är få som orkar och har pannben att fullfölja.

Jag körde precis ett pass på racern i garaget, svin-jävla-förbannat tråkigt, men vill man göra VR till en njutningsfull upplevelse...

Tips på trainers
Har också en Elite Turbo Muin och är nöjd. Tyst, slipper bakhjul etc. Sen har den faktiskt lite bättre "vägkänsla" än den Tacx Flow jag hade förut - den var mer som att cykla i sand.

Sen är det satans tråkigt, men det är grymt effektivt och man kan köra ett ordentligt pass hemma fast det är slaskigt ute. Kör gärna med träningsvideo (t.ex Sufferfest) och en fet fläkt med bra blås framför dig så blir det uthärdligt.

Tips på trainers
Också sugen på en Elite Turbo Main.
Funkar den lika bra till MTB?
Tolkar det som att man behöver en Shimano 10-delat som man fäster till trailern?

Hur funkar det med träningsvideo? Kopplas trainer till tex Ipad eller PC?

Tips på trainers
Har också Elite Turbo Muin och är ruskigt nöjd trots priset, dock var vi två som delade på kostnade så det var ju lite vättre. Körde precis ett pass och jag kollade på Flandern runt 2014 se sista 40km. Spurta med spartacus gör mig trött iaf.

Tips på trainers
Köp inte en billig.. satsa på en bra direkt. Jag köpte en billig och jag retar mig på den varje gång jag använder den - och det blir ju en hel del nu denna tid på året. Hade jag vetat om att jag skulle använda den så mycket skulle jag köpt en annan.

Ta en sådan övning som den jag gjorde idag med TR, enbensövningar. Pga av att min trainer stannar väldigt fort pga litet svänghjul blir det svårt att genomföra enbensövningar eftersom hjulet stannar alldeles för fort.

Det verkar som Elite Turbo Muin är vettig, tyst o så slipper man köra med bakhjulet, en annan irritationskälla - slirar ibland o det finns alltid en explosionsrisk - 2 ggr 8.5 bar i litet rum - gav en tesked tunt i cykelbyxan bägge gångerna.

Men jag skulle inte köpa utan att testa först nu när jag vet hur jag vill att det ska fungera.

Tips på trainers
Jag använder en Tacx iVortex, köpt i mitten av förra året på rea från Bikester.

Har avverkat 213 mil på den till dags datum, började dock inte använda den förrän i November förra året...

har köpt en del filmer från www.reallifevideo.de och tycker det funkar bra, om än tråkigt. Brukar starta trainerprogrammet i bakgrunden och sen titta på film/serie medans jag cyklar...

Kör ett 5timmars pass varje fredag och efter 3 timmar börjar det kännas segt, men förhoppningsvis så har man igen det när säsongen börjar. Jag vägrar MTB!

Tips på trainers
JohanSkane skrev:
> Kör ett 5timmars pass varje fredag och efter 3
> timmar börjar det kännas segt, men
> förhoppningsvis så har man igen det när
> säsongen börjar. Jag vägrar MTB!

+1 kan inte tänka mig bättre pannbensträning!

Tips på trainers
landen skrev:
> JohanSkane skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör ett 5timmars pass varje fredag och efter 3
> > timmar börjar det kännas segt, men
> > förhoppningsvis så har man igen det när
> > säsongen börjar. Jag vägrar MTB!
>
> +1 kan inte tänka mig bättre pannbensträning!

:-O 5 timmar????

Har du ett arsle gjort av titan eller??? :-O

Tips på trainers
Varför väljer man trainer framför spinningcykel?
Är det att man vill träna på sin egna cykel och dess geometri?
Är det pga trainer tar mindre plats?
Andra orsaker?

Tips på trainers
nho1 skrev:
> Varför väljer man trainer framför
> spinningcykel?
> Är det att man vill träna på sin egna cykel och
> dess geometri?
Ja
> Är det pga trainer tar mindre plats?
Ja
> Andra orsaker?
Spinningcykel kan väga uppemot 40-50kg

Tips på trainers
Tittade på Bkools koncept och tyckte den såg riktigt vettig ut. Fullt med roliga finesser men ändå enkel och vettigt prissatt tycker jag...

Någon som kör på den spanska trainern Bkool som kan dela erfarenhet?

Tips på trainers
För min del var det ett absolut krav att den skulle vara kompatibel med Trainerroad, antingen direktkopplad likt en Kickr eller med TR's Virtual Watt.

Dessutom hamnar den enklaste instegsmodell av spinningcyklar på samma pris som en mid level trainer.

Förutom att det är bra att ha en hoj man kan koppla loss & låna ut till ngn kompis vid behov.

[Edit] Stavning

Senast ändrad:
Tips på trainers
Jilster skrev:
> Tittade på Bkools koncept och tyckte den såg
> riktigt vettig ut. Fullt med roliga finesser men
> ändå enkel och vettigt prissatt tycker jag...
>
> Någon som kör på den spanska trainern Bkool som
> kan dela erfarenhet?

Jag har testat den och tyckte den verkade stabil och bra, ordentligt bromsad med motor, kändes nästan lite för tungt ibland mot vad stigningen i videon visade.

Tips på trainers
Väldigt sugen på en Elite Turbo Muin.

Ni som har sådan:
1) Ingår det kassett eller måste man komplettera med det?
2) Någon som beställt från Decathlon.se? Hur lång tid tog det att få hem och vad kostade frakten?

Tips på trainers
nho1 skrev:
> Väldigt sugen på en Elite Turbo Muin.
>
> Ni som har sådan:
> 1) Ingår det kassett eller måste man komplettera
> med det?
> 2) Någon som beställt från Decathlon.se? Hur
> lång tid tog det att få hem och vad kostade
> frakten?

1. Nej, kassett ingår inte. Köp en, eller ta den som sitter på ditt nuvarande bakhjul, om du inte räknar med att växla mellan cykel och trainer på ettag...

2. Ingen aning, köpte min från Tyskland.

Tips på trainers
Har du pengarna så köp en wahoo Kickr. Värt varje krona och det blir billiga timmar för på en Kickr blir många problemfria pass. Tyst och fin och funkar även i lgh.

Tips på trainers
nho1 skrev:
> 2) Någon som beställt från Decathlon.se? Hur
> lång tid tog det att få hem och vad kostade
> frakten?

Jag köpte min där, 49kr frakt. Minns inte exakt leveranstid, men under en vecka.

Tips på trainers
Boeri skrev:
> Har du pengarna så köp en wahoo Kickr. Värt
> varje krona och det blir billiga timmar för på
> en Kickr blir många problemfria pass. Tyst och
> fin och funkar även i lgh.

Whaoo Kickr är grym, men tyst?

Jag valde bort det just på grund av att den är högljudd. Riktigt högfrekvent vinande ljud, uthärdligt på låga watt, men när man står på lite så är det riktigt störande.

Går att höra i denna videon:
Runt 3:50 in i videon.

Går inte ens jämföra med Elite Muin som är den tystaste jag testat där ljudet av drivlinan överröstar själva trainern.

Tips på trainers
Ljudnivån är direkt beroende på hastigheten. Jag kör bara Erg Mode med lilla klingan och 2.a eller 3.e växeln. Plockar ut 190-340 W och då anser jag att den är så tyst att den fungerar utmärkt i lgh.

Har inte provat eller hört Elite Muin.

/B

Tips på trainers
Allt beror ju på hur kräsen man är. Men om man ska jämföra Kickr med Muin så är de ljudmässigt natt och dag. Som sagt, i stort sett bara drivlinan som låter.

Senast ändrad:
Tips på trainers
Jag tänkte köpa en trainer och har fastnat för Elite Turbo Muin vilket känns som det bästa valet när jag kollat runt lite.

Jag har dock inte lyckats förstå skillnaden på dessa två fart respektive fart/kadens-sensorer. Jag förstår det som att den första nedan gör samma jobb som den andra men också mäter kadensen. Ändå kostar den 200kr mindre?

http://www.cyclecomponents.com/elite-sensor-ant-20-cm-hastighet-kadens-turbo-muin.html

http://www.cyclecomponents.com/elite-misuro-blue-sensor.html

Kan någon hjälpa mig att reda ut vad som är bäst?

Tips på trainers
---------------------------------
> Jag tänkte köpa en trainer och har fastnat för
> Elite Turbo Muin vilket känns som det bästa
> valet när jag kollat runt lite.
>
> Jag har dock inte lyckats förstå skillnaden på
> dessa två fart respektive fart/kadens-sensorer.
> Jag förstår det som att den första nedan gör
> samma jobb som den andra men också mäter
> kadensen. Ändå kostar den 200kr mindre?
>
> http://www.cyclecomponents.com/elite-sensor-ant-20
> -cm-hastighet-kadens-turbo-muin.html
>
> http://www.cyclecomponents.com/elite-misuro-blue-s
> ensor.html
>
> Kan någon hjälpa mig att reda ut vad som är
> bäst?

Nackdelen med den första är att den måste tas bort när man ska dit med ett hjul och cykla ute. Kadenssensorn monteras på vänster kedjestag och fartsensorn på höger kedjestag.
ScreenShot01-12-15at02.08PM.PNG

Kan gå att montera kadenssensorn på höger sida på vissa cyklar. Magneten kan ta i kedjan.

Den andra monteras direkt på trainern och är inte ivägen när man ska ut och cykla. Den finns också i en ant+ version.
Beroende på vad sensorerna ska kopplas mot måste man veta om man har stöd för ant+ och/eller bluetooth smart.
Ant+ varianten av den andra länken, http://www.cyclecomponents.com/elite-misuro-ant-sensor.html sänder även effektdata som kan tas emot av kompatibla enheter. T.ex Garmin edge 500,510,800,810,1000.

edit: länk och bild.

Senast ändrad:
Tips på trainers
KONAmi skrev:
> Jag tänkte köpa en trainer och har fastnat för
> Elite Turbo Muin vilket känns som det bästa
> valet när jag kollat runt lite.
>
> Jag har dock inte lyckats förstå skillnaden på
> dessa två fart respektive fart/kadens-sensorer.
> Jag förstår det som att den första nedan gör
> samma jobb som den andra men också mäter
> kadensen. Ändå kostar den 200kr mindre?
>
> http://www.cyclecomponents.com/elite-sensor-ant-20
> -cm-hastighet-kadens-turbo-muin.html
>
> http://www.cyclecomponents.com/elite-misuro-blue-s
> ensor.html
>
> Kan någon hjälpa mig att reda ut vad som är
> bäst?

Ett tredje alternativ kan ev vara ännu mer intressant:
http://www.cyclecomponents.com/elite-misuro-ant-sensor.html

Den sätts på Turbo Muin och ger förutom hastighet och kadens även EFFEKT via ANT+
Funkar alltså direkt med tex en Garmin Edge eller 920xt osv.

Med bara hastighet och kadens så får man ju köra Trainer Road (Elite har väl någon egen app eller så också) eller så för att få ut effekten.

Tips på trainers
Pelle Hå skrev:
> Vad kör ni för utväxling på Elite Turbo Muin?
>
> Någon snubbe tyckte 39-21 var för tungt som
> lättaste utväxling.

39-23 med 87 i kadens är 100w på min mätt med ett power2max vevparti.

Tips på trainers
MackanG skrev:
> 39-23 med 87 i kadens är 100w på min mätt med
> ett power2max vevparti.

Ok, kanon. Tackar.

Tips på trainers
Jag är fortfarande osäker om jag ska välja en trainer eller en spinningcykel.

Jag kommer ha den i källaren och plats är inget hinder. Jag kommer inte ha den framför någon skärm eller kopplad till någon dator. Det skulle eventuellt kunna vara kopplat till en Ipad med fäste på styret.

Valet står mellan en Elite Muin Turbo trainer eller en Merida Spin Medio. Spinningcykeln är 1000:- billigare, samt för trainer tillkommer sensor (ca 600:-), kassett till trainern (ca 500:-) samt avgift för "my e-training".

Jag inser att med trainer så blir det bättre att traäna in just sittposition med min cykel, och ändå att det finns möjlighet med lite uppkoppling av data.
Men med en spinningcykel behöver jag inte "låsa upp cykeln" (om jag ska meka på den eller använda), och min fru kan använda spinningcykeln (kommer hon inte göra med trainern).

Fler råd/tips?

Senast ändrad:
Tips på trainers
Du behöver en hastighets/kadensgivare på cykeln, ex Garmin sc10 och en ant+ usbsticka (går med bluetooth också om givaren sänder via detta protokoll)
Sedan ställer du bara in TR att du använder Elite trainern så räknas virtuell effekt ut baserat på hastighet.

Kadens behövs inte, inte heller pulsgivare men det är klart användbart.

lidalooparn skrev:
> Hur får man Elite turbo muin att fungera ihop med
> datorn? Funkar med Trainerroad?

Tips på trainers
julgus skrev:
> Du behöver en hastighets/kadensgivare på cykeln,
> ex Garmin sc10 och en ant+ usbsticka (går med
> bluetooth också om givaren sänder via detta
> protokoll)
> Sedan ställer du bara in TR att du använder
> Elite trainern så räknas virtuell effekt ut
> baserat på hastighet.
>
> Kadens behövs inte, inte heller pulsgivare men
> det är klart användbart.
>
>
> lidalooparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur får man Elite turbo muin att fungera ihop
> med
> > datorn? Funkar med Trainerroad?

Nja Garmin SC10 blir svår att använda eftersom man inte har något bakhjul i Turbo Muin.
Däremot sitter det en magnet på svänghjulet i trainern, dock på drivsidan.
En hastighets/Kadenssensor med sladd mellan hastighetssensorn och kadenssensorn funkar, tex http://www.elite-it.com/en/products/trainers/sensors/speed-and-cadence-sensor-ant-20-cm-turbo-muin (som har lite extra lång sladd)
Eller http://www.elite-it.com/en/products/trainers/sensors/misuro-blu om du vill slippa ha något på cykeln, men dte krävs ju en separat kadenssensor förstås.

Tips på trainers
det ska fungera med Garmin GSC10 också om man googlar. Nu vet jag inte exakt hur eftersom jag inte köpte en Muin utan en Kickr istället.

Tillbaka
Topp