Tips på trampeffektiv FS mtb under 12kg, under 35K?

Hej!

Är på jakt efter en trampeffektiv XC eller trail mtb på under 12kg och gärna under 35K. Kommer köra i delsjön och änggården (gbg) för dem som känner till området och terrängen. Så stundtals ganska stökigt.

Vill helst ha Specialized eftersom dem är bäst på allt. Dock lite dyra, så därför är jag nu villig att leta längre ned i säcken.

Några tips?

Örjan Lax

Aktiv medlem
11,7 kilogram och en bit under 35 tusen riksdaler. Finns i lager NU som RÖD/VIT i diverse storlekar.

Senast ändrad:

ers

Aktiv medlem
Neuron känns mer lämpad till TS cykling med 130mm fjädring.

11,7 kilogram och en bit under 35 tusen riksdaler. Finns i lager NU som RÖD/VIT i diverse storlekar.

Verkar helt ok! Har du någon erfarenhet av canyon för övrigt?

Berk

Aktiv medlem
Vettefan, dem börjar bli så jäkla tunga när slaglängden kommer upp däromkring.
Rätt geometri är mycket viktigare än lätt vikt. Tycker själva att slaglängd är mindre viktig (kör mestadels hardtail). Vikt på stig-cyklar är högre för att dom är tuffare: starkare och styvare ram och gaffel, inte direkt för att dom har mer slaglängd.
Köp Canyon Lux om du tycker den är rätt cykel till din andamalet. Canyon är enkelt att sälja begagnad om du upptäcker att du vill köra en tuffare cykel.

Berk

Aktiv medlem
Stora nackdelen med Canyon Lux och Allebike Majestic är gammaldags geometri med 69(.5) grad gaffelvinkel (och kort reach). Då är Specialized Evo mycket bättre med 67 grad. Inte så viktig vid långlopp, men det gör en stor skillnad på stigerna som i Göteborg.

Stora nackdelen med Canyon Lux och Allebike Majestic är gammaldags geometri med 69(.5) grad gaffelvinkel (och kort reach). Då är Specialized Evo mycket bättre med 67 grad. Inte så viktig vid långlopp, men det gör en stor skillnad på stigerna som i Göteborg.
Trail varianten då (Alpha) med 65,5°. Eller är det för slackt? (har ingen koll på hur olika vinklar känns irl)

theBrand

Aktiv medlem

Finns i olika utrustningsnivåer, en GX-kittat väger runt 12,7kg.

Xtr-specad ligger den på strax under 11,7kg i large med breda fälgar, rejäl dropper, riktiga bromsar (180/180mm) och rejäla däck (Hans Dampf/Nobby Nic)

Bara att välja utrustningsnivå efter vikt/pris 🙃

(Jag hade alla dagar i veckan köpt en bra cykel med lite tyngre spec än en fultysk el. liknande med dyrare spec. Ett halvkilo hit eller dit gör ingen jätteskillnad och kan lika gärna sitta i vilka däck som är specade på cykeln)

Finns i olika utrustningsnivåer, en GX-kittat väger runt 12,7kg.

Xtr-specad ligger den på strax under 11,7kg i large med breda fälgar, rejäl dropper, riktiga bromsar (180/180mm) och rejäla däck (Hans Dampf/Nobby Nic)

Bara att välja utrustningsnivå efter vikt/pris 🙃

(Jag hade alla dagar i veckan köpt en bra cykel med lite tyngre spec än en fultysk el. liknande med dyrare spec. Ett halvkilo hit eller dit gör ingen jätteskillnad och kan lika gärna sitta i vilka däck som är specade på cykeln)
Vart hittar du vikt? Fö så är den över min tänkta prisklass även med enbart Deore.

Freddie L

Aktiv medlem
Fast nu måste det ju inte vara ett motsatsförhållande mellan ”bra cykel” och ”fultysk” iofs, ville bara säga det. Jag har inte koll på alla fultyskar längre, och de två länkade tycker inte jag heller är ok med relativt brant gaffelvinkel. Kolla in Allebike för bästa pris-prestanda. Och glöm det där med att Specialized skulle vara något extra, det är de (oftast) inte. De gör väldigt fina cyklar, precis som många andra. Sen är det tycke och smak!

Fast nu måste det ju inte vara ett motsatsförhållande mellan ”bra cykel” och ”fultysk” iofs, ville bara säga det. Jag har inte koll på alla fultyskar längre, och de två länkade tycker inte jag heller är ok med relativt brant gaffelvinkel. Kolla in Allebike för bästa pris-prestanda. Och glöm det där med att Specialized skulle vara något extra, det är de (oftast) inte. De gör väldigt fina cyklar, precis som många andra. Sen är det tycke och smak!
A allebike Alpha såg jäkligt fin ut (y)

jonte987

Aktiv medlem
Skeen kanske är fultysk men inte speciellt omodern. Neuron verkar vara snabbaste vägen till sub 13 allround cykel men sååå 2019 i geon

Berk

Aktiv medlem
Skeen kanske är fultysk men inte speciellt omodern. Neuron verkar vara snabbaste vägen till sub 13 allround cykel men sååå 2019 i geon
Håller med.
Jag länkade till (ful)tyskar för att uppfylla pris och viktskrav, men tycker att andra egenskaper är mycket viktigare.
Allebike Alpha är ett mycket bättre val! Visste inte att Alpha XT väger bara 12.1 kg. Perfekt, förutom 32 mm gaffel, som kommer att bytas till 35 mm på hösten.

yonsson

Aktiv medlem
Varför är vikten viktig (pun intended)?
Vill du vara snabb uppför eller nedför? Vill du köra längdskidor eller slalom?

yonsson

Aktiv medlem
Jag har full respekt (nästan) för folk som bryr sig om vikt men i ÄGB är bra gaffelvinkel ungefär en miljard gånger viktigare och roligare än låg vikt. Om man inte vill köra utförsspåren åt fel alltså, då är det nog bra med låg vikt, dock mer fördelaktigt med grym kondition då den begränsar mer.

Freddie L

Aktiv medlem
Fast när jag cyklade i ÄGB förr (på en ht 80mm) så skulle det ju cyklas upp till toppen efter varje rolig utförslöpa. Det blev några höjdmeter åt fel håll på köpet. Har ni byggt bort det på något vis? ;-)

Skämt åsido. Just en Alpha tror jag vore perfekt. Lätt och avslappnad.

yonsson

Aktiv medlem
Fast när jag cyklade i ÄGB förr (på en ht 80mm) så skulle det ju cyklas upp till toppen efter varje rolig utförslöpa. Det blev några höjdmeter åt fel håll på köpet. Har ni byggt bort det på något vis? ;-)

Skämt åsido. Just en Alpha tror jag vore perfekt. Lätt och avslappnad.
Det där ”brukar” jämna ut sig, men frågan är ju varför man åker dit. För att få cykla uppför eller för att få cykla nedför. För mig är uppför ett onödigt ont och jag tar gärna en omväg uppför för att underlätta för mig själv. Åker man dit för att cykla uppför så är kanske vikt viktigt.

Varför är vikten viktig (pun intended)?
Vill du vara snabb uppför eller nedför? Vill du köra längdskidor eller slalom?
Vill vara snabb uppför och tillräckligt snabb nedför och samtidigt ha en hoj som är hyfsat anpassad till terrängen jag kommer köra i, dvs lite tuffare än en ren xc.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer