Nya allebike Alpha

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det ser ut precis som den hoj jag skulle kunna tänka mig.... hmm... nu blev det jobbigt...

Gillar att de har den i snygg färg nu också!

1582267272186.png

Masjevel

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hade i princip fingret på köpknappen på en majestic fs när denna dök upp. Ser otroligt läcker ut men frågan är om den är rätt för mig.

Har åkt ht i över 20 år men tänkte att det var dags för en fs. Åker mest terräng som är en blandning av långlopp och xc. Alpha blir kanske lite väl lång och flack för sån terräng eller vad tror ni?

181 cm lång med 83 cm innerbensmått. Vilken storlek skulle ni rekommendera dels för majestic och dels för alpha?

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Om måtten stämmer så ser den trevlig ut, lite för flack gaffelvinkel för min smak för en 120mm-hoj, men det är ju olika vad man vill ha. Jag hade gärna behållt den långa reachen och gjort gaffelvinkeln lite brantare (typ 67 grader).

jag satt mest och funderade på hur de fått till måtten, jämför man bilderna med Majestic så ser det ut att vara samma framtriangel (vilket väl är rimligt om det nu är deras egen form), men måtten skiljer lite för mycket för att det ska kunna vara det (flackare gaffelvinkel samtidigt med brantare styrrör och oförändrat bakdämpar-längd)

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det är nästan den perfekta cykel till snabbt svensk stigcykling! Ja skulle ville a en styvare Pike isf SID, kanske med 130 mm slaglängd. Om man tycker att HA är för slack (tycker jag inte), kan man använde en angleset.

Till 181 cm med 83 innerbensmat är L med 480 mm reach perfekt.

Masjevel

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det är nästan den perfekta cykel till snabbt svensk stigcykling! Ja skulle ville a en styvare Pike isf SID, kanske med 130 mm slaglängd. Om man tycker att HA är för slack (tycker jag inte), kan man använde en angleset.

Till 181 cm med 83 innerbensmat är L med 480 mm reach perfekt.
Tack för svar!

Stojan

Medlem
Nya allebike Alpha
Ja riktigt prisvärd XT modellen. Bör nära köpa en Fuel ex eller ev top Fuel men har reserverat En sån här nu. Lite väl flack gaffel men mer intressant med 76,2 bör va trampvänlig

NickPick

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Kom på en grej. LLC var på besök hos allebike typ ifjol och då klippte och klistrades det med geometrier för en mer stighoj, det måste ha varit denna. Tyvärr är filmen nedtagen från Youtube, men alle förklarade i egen hög person.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Gillar styr o sadelvinklarna, men geotabellen säger inget om sadelrörslängd, som verkar långt, eller bb-drop. För mig är kedjestaget lite långt, men jag är inte ute efter en raket.

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Gillar styr o sadelvinklarna, men geotabellen säger inget om sadelrörslängd, som verkar långt, eller bb-drop. För mig är kedjestaget lite långt, men jag är inte ute efter en raket.
Hela geo finns vid modellerna. Sadelrör är lite långt, men oproblematiskt med 125 mm dropper som är monterad. bb-drop är bra, tycker jag. Håller med att kedjestaget är lite långt, men 438 mm verkar (tyvärr) standard på den typ av cykel.

Spacekitty

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag är lite sugen. Men vilken ful ljusgrå färg den har på hemsidan, bilden ovan är snyggare.

SID Select gaffeln, visst har väl den alurör? Vill inte ha kolfiber.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag är lite sugen. Men vilken ful ljusgrå färg den har på hemsidan, bilden ovan är snyggare.

SID Select gaffeln, visst har väl den alurör? Vill inte ha kolfiber.
Ja, det är samma aluchassin som på Reba och flesta SID. Select har DebonAir och samma Charger RC dämper som på Pike Select som jag har just köpt, helt ok.

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag funderar på sid ultimate eller ev pike på den. Vad säger ni Stigrävar? Blir Stig och fjällcykling
Som jag skrev tidigare: Pike. Pike Ultimate är jättefin, men väger lite mer än en SID. Enda skillnaden mellen SID och Pike verkar vara 32 vs 35 mm rör.

PS: ser nu att Allebike skriver att SID Select har en motion-control dämpare, men det måste vara fel.

Spacekitty

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Man kan se i specifikationen för XTR modellen att dom läst noga här på Happy och satt på stora Cykelvasa-klingan direkt, dom missade bara att den ska vara oval också ;)

n3wton

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Vem i Sverige behöver pinnar på med 53-11 på landsväg?
Varför har bilar inte bara 3 växlar, dom går ju ändå i minst 140 om man varvar ur osv .
Bara på happy snöas det inte på sånt här.
Det är väl en ganska sund reflektion, dvs att medelmåttiga motionärer kör på samma utväxling som elitåkare. Just 53-11 på lvg är ju en sådan sak som är fullständigt onödig för den stora majoriteten, ändå sitter det (eller nästan 53 iallafall) på massvis av cyklar. Av samma anledning tror många att man behöver gigantiska omfång på sina växelsystem, trots att det ganska sällan är så.

Man får såklart köra vad man vill, men ibland kan åtminstone jag bli lite trött på just avsaknaden av reflektion.

Cykeln ser ju perfekt ut i övrigt!

Oggler

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag håller med om att gaffelvinkeln verkar vara för flack. På bild ser ju hojen ut som en skottkärra. Men går det verkligen att byta lagerskålar på en sådan ram? Går det verkligen att montera angleset?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag håller med om att gaffelvinkeln verkar vara för flack. På bild ser ju hojen ut som en skottkärra. Men går det verkligen att byta lagerskålar på en sådan ram? Går det verkligen att montera angleset?
Om man tycker den är för flack passar väl deras XC-hoj bättre? Varför vill man montera angleset? För att branta upp den?

Sadelrör är alltid en kompromiss även inom storlekarna, jag är 186 och får in en 185mm stolpe på L som jag hade valt.

Spacekitty

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Undra om den är lite Miltär rön eller grå ?
PMS 418 U (matt) enligt kundtjänst.

Senast ändrad:

Erik O

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Fast den är allt några centimeter för hög i sadelröret, iaf för mig och svårt att välja storlek efter reach om man vill ha lite längre. Undrar om det är knicken halvvägs som gör att de måste ha sadelröret så pass högt?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer